در مکاتبات انجمن صنایع نساجی ایران با سازمان توسعه تجارت مطرح شد: گلایه تند انجمن از سیاستهای سازمان توسعه تجارت در برگزاری نمایشگاههای صنعت نساجی
تعداد بازدید :
231
تاریخ انتشار :
۱۴۰۳/۲/۳۱
انجمن صنایع نساجی ایران در نامهای خطاب به مهدی ضیغمی، معاون وزیر صنعت معدن و تجارت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران خواستار برگزاری باکیفیت نمایشگاههای تخصصی و رفع چالشها در رابطه با برگزاری نمایشگاههای مرتبط با این شد.
در متن نامه انجمن خطاب به این مقام مسئول آمده است: «هر سال نمایشگاههای بینالمللی ماشینآلات و مواد اولیه و محصولات نساجی (ایرانتکس)، نمایشگاه ایران مد (پوشاک)، نمایشگاه بینالمللی فرش و کفپوش و همچنین نمایشگاه چرم و کیف و کفش مرتبط با این صنعت در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران در تقویم نمایشگاهی آن سازمان برگزار میشوند. برخلاف سال گذشته که سه نمایشگاه «نساجی»، «پوشاک» و «چرم و کیف و کفش» همزمان برگزار شد؛ امسال نمایشگاه نساجی با نمایشگاه بینالمللی نوشیدنیها، چای، قهوه و صنایع وابسته همزمان شده و از نمایشگاه ایران مد در تقویم خبری نیست و تاریخ نمایشگاه فرش و کفپوش نیز برای سومین بار در هفته جاری تغییر کرد.»
وی در ادامه با بیان اینکه انجمن صنایع نساجی ایران یکی از باسابقهترین تشکلهای تخصصی کشور است، به مواردی در ارتباط با نمایشگاههای مذکور اشاره کرده و گفته است: «نمایشگاههای تخصصی مذکور که با مشارکت و سیاستگذاری تشکلهای تخصصی این صنعت راهبری میشوند، علیرغم پیگیریها و حمایتهای مجریان نمایشگاه و دفتر تخصصی صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صمت و پیگیریهای معاونت صنایع عمومی آن وزارتخانه با مشکلات عدیدهای در جهت تعیین زمان برگزاری نمایشگاه، ساعات بازدید نمایشگاه، سالنها و فضای اختصاص داده شده به نمایشگاه و خدمات جانبی مرتبط با غرفهگذاری در نمایشگاه مواجهند. بررسی اجمالی تاریخ برگزاری این نمایشگاهها در سالهای گذشته و جابجاییهای مکرر آن در تقویم نمایشگاه، بیتوجهی به نظرات کارشناسی تشکلهای تخصصی با عنایت به بینالمللی بودن نمایشگاه مشکلات عدیدهای را برای ذینفعان این صنعت به همراه داشته است. همچنین عدم تخصیص متراژ موردنیاز واحدهای تولیدی جهت حضور در این نمایشگاهها به دلیل محدودیت فضای نمایشگاهی و همزمانی این نمایشگاهها با سایر نمایشگاههای غیرمرتبط سبب شده که هر ساله بخشی از تقاضاهای موجود، امکان حضور در نمایشگاه را نداشته باشند که این موضوع به طور مکرر توسط تشکلهای مختلف به سازمان توسعه تجارت، وزارت صمت و شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی منعکس و در جلسات حضوری با مدیران وقت نمایشگاه، که متاسفانه دستخوش تغییرات بسیاری هم در سالهای اخیر بودهاند، مطرح شده است.»
در ادامه نامه دبیر انجمن صنایع نساجی ایران آمده است: «بررسی عملکرد شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی در سالهای گذشته و سیاستهای مختلف در رتبهبندی نمایشگاهها و مجریان نمایشگاهی و تعرفههای ارزی نمایشگاه و تقویت بخش بینالملل با عنایت به سودآوری بیشتر آن برای شرکت سهامی نمایشگاهها از یک سو و محدودیت فضاهای نمایشگاهی و تراکم تقاضاهای نمایشگاههای مختلف در تقویم نمایشگاهی از سوی دیگر، درنهایت منجربه تضعیف حضور شرکتهای تولیدی داخلی در نمایشگاههای تخصصی خواهد شد. حضور شرکتهای ایرانی در نمایشگاههای مختلف بینالمللی مستلزم حضور مستمر و رعایت پروتکلهای مختلف و با دشواریهای بسیاری همراه است؛ درحالی که متاسفانه شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی و سازمان توسعه تجارت همیشه بهترین سالنها و جانماییها را در اختیار شرکتهای خارجی قرار میدهند و به طور طبیعی جذابیت اجاره غرفههای ارزی برای سازمان سبب ارجحیت حضور خارجیها در نمایشگاههای داخلی است.
بدین ترتیب تولیدکنندگان ایرانی هم در نمایشگاههای داخلی و هم نمایشگاههای بینالمللی با مشکلات جانمایی غرفه مواجهند.
متاسفانه در سالهای اخیر ساعات بازدید نمایشگاه به ساعات ۸ تا ۱۵ تغییر کرده و پیگیری مکرر تشکلهای تخصصی و ذینفعان درخصوص تغییر این ساعت بینتیجه بوده و متاسفانه ارگانهای مرتبط با این موضوع در حالی با تغییر ساعت مخالفت میکنند که کنسرتهای مختلفی در محل سالنهای نمایشگاه برنامهریزی و برگزار میشود.»
به گفته این مسئول صنفی، «صدور پروانه برگزاری نمایشگاه بینالمللی پوشاک تحت عنوان ایران مد که در سالهای گذشته نقش موثری در معرفی برندهای تجاری صنعت پوشاک و تولیدکنندگان داخلی داشته، در سال جاری با مشکلاتی در تقویم نمایشگاهی مواجه شده که ضروری است نسبت به حل و فصل موضوع و تخصیص سالنهای مناسب و در خور شأن و زمان مناسب برای این نمایشگاه هم از نظر تقویم نمایشگاهی هم از نظر ساعات بازدید اقدام مقتضی صورت پذیرد.»
دبیر انجمن صنایع نساجی ایران با ابراز تاسف از اینکه در سالهای اخیر سازمان توسعه تجارت هیچ حمایت و مشوق مستقیمی برای حضور شرکتهای ایرانی در نمایشگاههای بینالمللی قائل نشده و تولیدکنندگان داخلی هزینههای هنگفتی را برای حضور در نمایشگاههای بینالمللی پرداخت میکنند؛ گفته است: «توقع تولیدکنندگان داخلی این است که سازمان توسعه تجارت حداقل در نمایشگاههای تخصصی در تهران به حمایت از تولیدکنندگان داخلی اهتمام بیشتری بورزد.»
«متاسفانه سازمان در نمایشگاههای بینالمللی تهران نیز فارغ از سیاستهای وزارت صنعت، معدن و تجارت در زنجیره ارزش درجهت تامین منافع شرکتهای خارجی گام برمیدارد. به عنوان مثال در زنجیره ارزش صنعت نساجی واردات الیاف پلیاستر و انواع نخ به لحاظ سیاستهای حمایت از ساخت داخل در کارتابل فنی وزارت صمت قرار دارد، در حالی که تولیدکنندگان خارجی به راحتی در نمایشگاههای ایرانی به نمایش محصول و بازاریابی و فروش میپردازند و بررسی اجمالی واردات انواع نخ و پارچه در سالهای گذشته از مناطق آزاد و بازارچههای مرزی و حجم فروش کالاهای مذکور بدون فاکتور رسمی و ارزش افزوده مشکلاتی را برای تولیدکنندگان داخلی ایجاد کرده است.
ضروری است که سیاستگذاریهای سازمان توسعه تجارت، متناسب و همسو با سیاستهای وزارت صمت باشد.
در بخش پایانی این نامه با اشاره به جایگاه اثرگذار صنف نساجی در کشور عنوان شده است: «صنایع عظیم نساجی درجهت دستیابی به جایگاه ویژه در منطقه و رقابت با کشورهای همسایه و بهرهگیری از بازارهای منطقهای و پیمانهای همکاریهای اقتصادی و معرفی توانمندیهای داخلی خود نیازمند همراهی ویژه درجهت برنامهریزی و برگزاری نمایشگاههای بینالمللی خود در چارچوب سیاستهای کلان وزارت صنعت هستند و بیتوجهی به خواستههای بحق تشکلهای تخصصی این صنعت را همسو با تاکیدات دولتمردان در اجرای قانون بهبود محیط کسب و کار نمی دانند.
لذا مستدعی است موضوع با قید فوریت در دستورکار آن سازمان قرار گیرد و نشست مشترکی در جهت توجه به نظرات و توقعات تشکلهای تخصصی و مجریان برگزاری نمایشگاههای تخصصی این صنعت در جهت برنامهریزی و هماهنگی برای برگزاری باکیفیت نمایشگاههای سال جاری هماهنگ شود. بدیهی است بیتوجهی آن سازمان و تداوم نارضایتی ذینفعان از نحوه برنامهریزی و تعامل با تشکلهای تخصصی، درنهایت به تضعیف برگزاری نمایشگاهها و عدم مشارکت اعضا منجر خواهد شد.»