پیگیری رصد و پایش و محدودسازی واردات نخ و پارچه از بازارچه‌های مرزی

تعداد بازدید : 120
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۱۸

پیرو مکاتبات و پیگیری‌های اخیر انجمن صنایع نساجی ایران در خصوص رصد و پایش میزان واردات نخ و پارچه از بازارچه‌های مرزی و حجم بالای نخ و پارچه خارجی که بدون فاکتور و ارزش افزوده و به وفور در بازار وجود دارد صبح روز سه‌شنبه هفدهم بهمن ماه نشست کارگروه نساجی و پوشاک بسیج با حضور دکتر شجاعی، دبیرکارگروه و دکتر گرجی، خانم مهندس عیوض ‌زاده از اداره کل صنایع منسوجات و پوشاک ، مهندس موسوی از بسیج ، مهندس امامی رئوف، دبیر انجمن و اسماعیل توکلی‌زاد،ه محمد کاردان‌پور، رییس و دبیر کارگروه ریسندگی الیاف کوتاه انجمن و امید یراقی، چیت ساز، مهندس حائری و نسرین حمایتکار (از کارگروه ریسندگی انجمن صنایع نساجی ایران)، عباس زاده، افتخاری، جامعی، واعظ، جدی، نیک نگر و نیک منش از اتحادیه‌های صنفی و تخصصی صنعت نساجی و پوشاک و عرب سلمانی از وزارت جهاد کشاورزی و کرمی از گمرک برگزار شد. 
در این نشست که با ارائه آمارها و تحلیل آمارهای مربوط به واردات نخ در سال‌های اخیر از گمرکات کشور توسط مهندس امامی رئوف دبیر انجمن صنایع نساجی ایران آغاز شد، آمارهای مقایسه‌ای ده ماهه اول سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در واردات نخ مورد بررسی قرار گرفت. 
امامی رئوف با اشاره به قانون سازماندهی مبادلات تجاری در بازارچه‌های مرزی و مفاد و تبصره‌های شفاف آن در خصوص لزوم ثبت و درج آمار در گمرکات کشور و همچنین لزوم مصرف یا عرضه در سطح خرده فروشی و یا نیاز استان مربوطه،  به حجم بالای کالای نخ و پارچه موجود در سطح بازار در کل کشور اشاره نمود و با ارائه گزارش بررسی‌های میدانی از عرضه انواع نخ و پارچه بدون فاکتور و ارزش افزوده در سطح بازار و تبلیغات گسترده فروش نخ و پارچه خارجی در صفحات فضای مجازی بدون محدودیت و اعمال نظارت خواستار شفافیت و دقت عمل در اجرای قانون و آیین نامه‌های اجرایی آن شد. ایشان با اشاره به مکانیزم‌های رگولاتوری  قیمت در دفتر صنایع منسوجات و پوشاک در کنترل میزان واردات و قیمت محصولات تولید داخل این حجم از نخ و پارچه موجود در بازار را ناشی از نقض قانون و یا عدم راستی آزمایی مکانیزم‌های موجود دانست و با اشاره به پیگیری‌های انجام شده قبلی خواستار اتخاذ تصمیم مقتضی در مواجهه با افراد سودجو و متخلف در این موضوع شد. 
در ادامه این نشست حاضرین به طرح نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند و میزان آمار واردات منتشر شده از گمرک در تجارت بازارچه‌های مرزی را بسیار کمتر از میزان محصول موجود در بازار دانستند. در این نشست همچنین سوابق قیمتی نخ‌های تولید داخل در سنوات گذشته و تنظیم قیمت‌ها با مجوزهای واردات طبق کارتابل فنی دفتر صنایع منسوجات و پوشاک مطرح شد و بحث و تبادل نظر در این خصوص صورت پذیرفت. در ادامه این جلسه دکتر گرجی توضیحات مبسوطی را در خصوص سیاست‌های دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صمت در مواجهه ذینفعان با مسائل و مشکلات مختلف و لزوم تنظیم بازار در کل زنجیره ارزش مطرح فرمودند. 
در جمع‌بندی موارد مقرر شد تا انجمن صنایع نساجی ایران با همراهی سایر اتحادیه ها و تشکلها موارد پیشنهادی از جمله حذف واردات نخ و پارچه از لیست کالاهای مجاز و همچنین لزوم راستی آزمایی و پایش آمارهای گمرک و شناسایی و برخورد با متخلفین و سودجویان در این موضوع را طرح و با حمایت و همراهی کارگروه پیگیری نماید.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال