اعزام هیئت تجاری به ازبکستان و حضور در نمایشگاه پوشاک روسیه

تعداد بازدید : 42
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۹/۲۱

صبح روز دوشنبه بیستم آذر ماه سالن جلسات شماره یک وزارت صمت میزبان نشست مشترک فعالین صنعت نساجی و پوشاک با موضوع بررسی اعزام هیئت تجاری به ازبکستان و شرکت در نمایشگاه پوشاک روسیه بود که به میزبانی دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صمت برگزار شد.

در بخش آغازین این نشست که با حضور کارشناسان سازمان توسعه تجارت و جمعی از تولیدکنندگان و نمایندگان انجمن صنایع نساجی ایران و اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک برگزار شد دکتر محسن گرجی مدیر کل دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صمت ضمن خیر مقدم به حاضرین و با اشاره به مذاکرات و پیگیری‌های قبلی در خصوص اعزام هیئت تجاری به ازبکستان و همچنین حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه پوشاک روسیه ابراز امیدواری کرد که با حمایت‌های دفتر شاهد توسعه صادرات پوشاک و نساجی به کشور روسیه باشیم. 
در ادامه این نشست مهندس امامی رئوف دبیر انجمن با اشاره به مکاتبات اخیر انجمن در خصوص کسب اطلاع از اهداف اعزام هیئت تجاری و سند همکاری و تفاهم‌نامه‌های فیمابین ایران و ازبکستان و نیز برنامه‌های سازمان توسعه تجارت و وزارت صمت از اعزام هیئت تجاری که بدون پاسخ مانده است به لزوم توجه و تمرکز دولت جمهوری اسلامی به تجارت دو طرفه با کشورهای همسایه پرداخت. ایشان با اشاره به ممنوعیت صادرات پنبه ازبکستان به ایران و تلاش بی‌وقفه ازبکستان برای صادرات نخ به ایران و احتمالاً در سالهای آینده صادرات پارچه و پوشاک به لزوم توجه جدی دولت در عقد تفاهم‌نامه‌ها و اسناد همکاری با شرکای تجاری در جهت تامین منافع ملی کشور پرداخت. 
مهندس امامی رئوف با اشاره به حجم الیاف پنبه و نخ وارداتی از سایر کشورها از نمایندگان سازمان توسعه تجارت خواست تا اهداف سفر و اعزام هیئت تجاری به ازبکستان را برای بخش خصوصی صنعت نساجی تشریح کنند. ایشان با اشاره به تعرفه‌های بالای انواع کفپوش و کالای خواب برای صادرات به ازبکستان و ممنوعیت واردات پنبه از سوی این کشور اعزام هیئت تجاری به ازبکستان صرفاً برای خرید نخ را در تراز مسئولیت‌های سازمان توسعه تجارت و وزارت صمت ندانست و با اشاره به روال‌های موجود تجاری فیمابین کشورها برای میزبانی از هیئت‌های خریدار، اعزام هیئت‌های تجاری بدون برنامه و هدف مشخص را به مصلحت ندانست. 
ایشان با اشاره به موضوع نمایشگاه‌های کشور روسیه و اصرار سازمان توسعه تجارت و وزارت صمت برای حضور شرکت های ایرانی در چنین نمایشگاهی به وظیفه اصلی شرکت‌های سهامی نمایشگاه ها ذیل سازمان توسعه تجارت اشاره نمود و با انتقاد از کوتاهی سازمان توسعه تجارت به درخواست‌های مکرر تشکل‌های نساجی برای تخصیص سالن‌های مناسب برای برگزاری نمایشگاه‌های نساجی، پوشاک و فرش از وزارت صمت خواست به جای اصرار در برگزاری نمایشگاه و برپایی غرفه در کشور روسیه به موضوع نمایشگاه‌های داخلی کشور و اهمیت آن در جذب هیئت‌های تجاری و مشتریان صادراتی توجه بیشتری مبذول نماید. 
دبیر انجمن صنایع نساجی ایران با اشاره به هزینه کرد میلیاردها تومان توسط شرکت‌های تولید کننده فرش ماشینی برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی فرش ماشینی در سایر کشورها از عدم وجود زیرساخت‌های لازم برای برگزاری نمایشگاه در خور شان جایگاه فرش ماشینی ایرانی در کشور انتقاد نمود و از سازمان توسعه تجارت خواست تا با حمایت بیشتر از برگزاری نمایشگاه‌های داخلی فضای مناسبی برای شرکت‌های صادر کننده فراهم نماید. 
در ادامه این نشست مهدی ضابطی رئیس کارگروه صادرات انجمن صنایع نساجی نیز با اشاره مختصری به نرخ اجاره غرفه در نمایشگاه‌های مختلف به اجاره دو برابری غرفه‌های نمایشگاهی در کشور روسیه اشاره نمود و همچنین با انتقاد از سیاست‌های تعرفه‌ای برخی از کشورهای همسایه در قبال صادرات محصولات نساجی کشورمان از سازمان توسعه تجارت و وزارت صمت خواست تا اقدام مناسبی در این خصوص به عمل آورند. همچنین در ادامه این نشست آقایان جعفر حسینی و محمود ضرابی از اعضای هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران نیز به طرح تجربیات قبلی در ارتباط با موضوع حضور در نمایشگاه‌های خارجی، صادرات و سرمایه گذاری در سایر کشورها پرداختند در بخش پایانی این نشست حاضرین ضمن معرفی خود به طرح اهم موضوعات مورد نظر پرداختند.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال