استاندارد برچسب و نشانه گذاری پوشاک در دستور کار سازمان ملی استاندارد

تعداد بازدید : 161
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۹/۲۱

سازمان ملی استاندارد ایران در نظر دارد تا استاندارد برچسب و نشانه گذاری مربوط به ویژگی‌های پوشاک را با همکاری ذینفعان تدوین نماید در این راستا جلسات مختلفی را برگزار نموده است.

 توجه به حقوق مصرف کننده در هنگام خرید پوشاک و اطلاع از مشخصات پوشاک خریداری شده و نحوه نگهداری و استفاده بهینه از آن از مهم‌ترین موارد مد نظر در تدوین استاندارد مذکور است و در سطح بین المللی نیز الصاق شناسه ویژگی‌های محصول تولیدی از جمله مواردی است که در جهت رعایت حقوق مصرف کننده مورد توجه تولید کنندگان قرار گرفته است.

در کشور ایران نیز در سال‌های اخیر بحث الصاق برچسب شناسه کالا به لحاظ اطلاع خریدار از ویژگی‌های محصول و نیز امکان ردیابی و تمایز محصولات تولید داخل از کالای قاچاق وارداتی مورد توجه بوده است که متاسفانه به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های لازم عملی نشده است و تجربیات ناموفق مربوط به ایران کد، شبنم، جی اس وان و سایر موارد نشان داد که اجرای موفق و فراگیر چنین طرح‌هایی نیازمند بسترسازی مناسب در سطح جامعه می‌باشد.
در ماه‌های گذشته بحث اجباری شدن استانداردهای صنعت نساجی به دلیل مزاحمت‌های بی‌شمار برای تولید و همچنین عدم امکان عملیاتی شدن آن در کشور با مخالفت تشکل‌های مختلف نساجی مواجه بود و تلاش‌های سازمان ملی استاندارد در اجباری نمودن این استانداردها منوط به اخذ نظر مساعد ذینفعان در فراهم سازی زمینه‌های اجرایی شدن آن شده است لیکن اکثر تشکل‌ها و ذینفعان بر این باورند که وجود استانداردهای تشویقی برای صنعت بسیار ضروری است ولی اجباری نمودن آن بدون در نظر گرفتن شیوه‌های اجرایی آن و جلب نظر مساعد ذینفعان می‌تواند منجر به ایجاد مشکلات در بخش تولید این سند شود.
لازم به توضیح است که تشکل‌های ذینفع که در تدوین این استانداردها مشارکت دارند ضمن سپاس از همکاری و تلاش ارزشمند گروه نساجی و پوشاک سازمان ملی استاندارد و پژوهشگاه استاندارد در تدوین و بروز رسانی و ویرایش استانداردهای نساجی بر این باورند که اجباری نمودن استانداردهایی که امکان اجرایی شدن آن برای کل صنعت فراهم نیست منجر به تحمیل هزینه‌ها و مشکلاتی برای تولید کنندگان صنفی و صنعتی خواهد شد.
علاقمندان می‌توانند پیش‌نویس استاندارد مذکور را جهت بررسی و اعلام نظر از دبیرخانه انجمن صنایع نساجی ایران دریافت نمایند.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال