فرسودگی ماشین‌‌‌آلات صنعت نساجی

دبیر انجمن صنایع نساجی با بیان اینکه هم‌اکنون ۶۸۰میلیون دلار پارچه وارد کشور می‌‌‌کنیم، گفت: اگر دولت از واحدهای بافندگی حمایت کند می‌‌‌توانیم از ارزبری در بخش ریسندگی و رنگ جلوگیری کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید شجاع‌الدین امامی رئوف، در مورد تعرفه‌‌‌های گمرکی اظهار کرد: مشکلی که با وزارت صمت داریم مربوط به تعرفه‌‌‌های گمرکی می‌شود. ما دستورات مختلفی داریم مبنی بر اینکه کالاهای مشابه ساخت داخل نباید وارد شود که رگولاتور تنظیم این دستور تعرفه‌‌‌های گمرکی است؛ یعنی کتاب تعرفه از صنایع داخلی ما و به‌خصوص بخش‌‌‌هایی که پتانسیل داریم در برابر اجناس خارجی حمایت کند. به عنوان مثال در ترکیه از تولیدکننده داخلی در مقابل بازار بیرونی حمایت می‌شود؛ اما تعرفه‌‌‌های گمرکی ایران که هر سال کمیسیون ماده «یک» وزارت صمت آماده می‌کند چند سالی است برای صنایع نساجی مشکل‌ساز شده است.

وی افزود: دو سال قبل نرخ پایه محاسبات گمرک براساس دلار ۴۲۰۰تومانی بود. در آن مقطع برای الیاف، نخ، پوشاک و پارچه تعرفه مشخصی داشتیم. از سال ۹۲ تا ۹۹ این تعرفه کارکرد داشت و هر چقدر به انتهای زنجیره نزدیک می‌‌‌شد میزان تعرفه بالا می‌‌‌رفت؛ مثلا برای الیاف پنبه تعرفه ۵، نخ ۱۵، پارچه ۳۰ و پوشاک ۷۰‌درصد بود و به صورت پلکانی افزایش می‌‌‌یافت.

 

رئوف ادامه داد: از سال ۹۷ جهش ارزی داشتیم که خود را در سال ۹۸ نشان داد. اما در این مقطع نرخ محاسبه گمرک همان ۴۲۰۰تومان باقی ماند. در واقع ما تعرفه را داشتیم اما با توجه به نرخ دلار ۴۲۰۰تومانی، نظام تعرفه‌‌‌ای کارکرد خود را از دست داد؛ زیرا نرخ دلار در بازار حدود ۲۵‌هزار تومان بود اما نرخ دلار مورد محاسبه گمرک یک‌پنجم این نرخ و ۴۲۰۰تومان بود.

وی افزود: بر این اساس دولت سال گذشته تعرفه‌‌‌ها را کم کرد. حقوق گمرکی را نیز از ۴ تا یک‌درصد کاهش داد و سود بازرگانی هم تقلیل یافت. متاسفانه در این تغییرات تعرفه‌‌‌ای به لحاظ اینکه کار تخصصی نبود یک‌بازه زمانی طولانی تعرفه الیاف به عنوان ماده اولیه و نخ به‌عنوان محصول واسطه‌‌‌ای برابر شد و اختلاف بین مواد اولیه و محصول واسطه‌‌‌ای از بین رفت و مورد اعتراض ما هم قرار گرفت. ما مدام پیگیری می‌‌‌کردیم و درخواست اصلاح نظام تعرفه‌‌‌ای را داشتیم.

واردات ماشین‌آلات باید تسهیل شود

دبیر انجمن صنایع نساجی ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به وضعیت تعرفه‌‌‌ها، مشکلی در واردات ماشین‌آلات وجود دارد، گفت: صنایع نساجی یکی از صنایع پیشرو در تعرفه واردات ماشین‌آلات است، زیرا بالای ۹۷‌درصد ماشین‌آلات مورد استفاده در صنعت نساجی وارداتی است. البته به طور کلی در دنیا تولیدکننده این مدل ماشین‌آلات انگشت‌شمار است و بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا در دل هم ادغام شده‌اند تا بتوانند سهم بازار داشته باشند. بنابراین ما هم واردکننده این تکنولوژی هستیم. با این حال وقتی در یک نمایشگاه خارجی شرکت می‌‌‌کنیم و مثلا با یک شرکت سوئیسی برای واردات ماشین‌آلات صحبت می‌‌‌کنیم، به دلیل تحریم‌‌‌ها تمایلی به همکاری با ما ندارند. در واقع به دلیل مشکلات سیاسی و تحریمی این شرکت‌ها با ما همکاری نمی‌‌‌کنند و تصور کنید در این شرایط دولت هم تعرفه روی واردات ماشین‌آلات می‌‌‌گذارد.

وی افزود: در واقع وقتی دولت می‌‌‌داند که واردات ماشین‌آلات به دلیل تحریم مشکل است و تولیدکننده با ‌هزار و یک داستان و از طریق کشور ثالث و... ماشین‌آلات وارد می‌کند نباید تعرفه سنگین روی واردات این محصول اعمال کند. توقع داریم که دولت در این حوزه‌‌‌ها همراه‌‌‌تر باشد و سنگ‌اندازی کمتری کند.

رئوف اضافه کرد: مشابه همین موضوع را برای ماشین‌آلات دست‌دوم هم داشتیم. در بسیاری از موارد به دلیل تحریم و ریزش ارزش پول ملی امکان خرید ماشین‌آلات نو را نداریم و مجبور به واردات ماشین‌آلات دست دوم می‌‌‌شویم و با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان این تجهیزات را سرپا می‌‌‌کنیم اما در این حوزه هم دولت سنگ‌اندازی می‌کند. توقع می‌رود که دولت در این بخش‌‌‌ها با صنایع همراه‌‌‌تر باشد.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال