نگاهی به برگزاری دوازدهمین نمايشگاه بين‌المللي تخصصي ماشين‌آلات و محصولات نساجي و پوشاك استان يزد

مهندس مجتبی دستمالچیان، رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران عنوان داشت: باید فاصله زمانی متناسب و معقول در برپایی نمایشگاه‌های نساجی رعایت شود.

وی ضمن اشاره به مطلب فوق در مورد نمایشگاه نساجی یزد ابراز داشت: به‌طور کلی نمایشگاه‌های استانی در مقایسه با نمایشگاه‌های بین‌المللی اهداف و سطح کیفی متفاوتی دارند. نمایشگاه امسال یزد نقاط قوت و ضعف‌هایی داشت و در مقایسه با اهداف نمایشگاه‌های استانی از نظر مخاطب، بازدیدکننده و غرفه‌گذار، نمایشگاه خوبی بود؛ جالب اینجاست بسیاری از واحدهای تولیدی خودِ استان نیز جهت مشارکت در نمایشگاه همکاری چندانی به عمل نمی‌آورند و دلیل آن را اجرای ضعیف در برگزاری نمایشگاه‌‌ می‌دانند.

رئیس اتاق بازرگانی یزد با اشاره به این‌که اغلب بازدیدکنندگان در نمایشگاه‌های شهرستان‌ها از فعالان اقتصادی و صنعتگران همان استان هستند در حالی‌که جامعه هدف غرفه‌داران فقط تولیدکنندگان آن استان نیست و تجار و بازرگانان سراسر کشور را در برمی‌گیرد؛ افزود: منتها دو سالی است همزمان با برگزاری نمایشگاه نساجی یزد شاهد بازدید تجار از شهرهای مختلف کشور هستیم که این امر باعث رونق تدریجی نمایشگاه و افزایش تمایل تولیدکنندگان به حضور در آن است.

وی در پاسخ به این سوال که ممکن است برپایی نمایشگاه‌های موفق شهرستانی، محوریت و مرکزیت نمایشگاه نساجی تهران را کاهش دهد، گفت: نمایشگاه نساجی تهران به لحاظ نوع برنامه‌ریزی و اجرا، جایگاه خاص خود را دارد و بسیاری از واحدهای تولیدی کوچک از عهده پرداخت هزینه‌های اجاره غرفه نمایشگاه تهران برنمی‌آیند لذا حضور در نمایشگاه‌های سایر شهرستان‌ها برایشان آسان‌تر و از نظر اقتصادی مقرون به‌صرفه‌تر است.

مهندس دستمالچیان افزود: امسال شاهد حضور چشمگیر غرفه‌های فعال در بخش ماشین‌آلات و مواد اولیه بودیم پاویونی نیز از چین در حوزه قطعات یدکی و مواد اولیه حضور داشت. به طور کلی در شهر یزد تراکم کارخانجات نساجی بالاست و می‌تواند جامعه هدف بسیار بزرگی برای تولیدکنندگان بین‌المللی ماشین‌آلات و مواد اولیه باشد.

وی با بیان این مطلب که نقطه ضعف نمایشگاه‌های شهرستان، عدم تمایل شرکت‌ها به حضور در چنین نمایشگاه‌هایی است، اضافه کرد:  شهرستان‌هاست. به اعتقاد من افزایش تعداد غرفه‌ها چندان مهم نیست بلکه نکته قابل توجه کیفیت حضور مشارکت‌کنندگان از طیف‌های مختلف صنعت نساجی ایران است.

مهندس دستمالچیان از تمام تولیدکنندگان و فعالان صنعت نساجی درخواست کرد تا مشارکت خود را در نمایشگاه‌های تخصصی افزایش دهند زیرا با افزایش تعداد شرکت‌کننده، بازدیدکنندگان بیشتری جهت حضور در نمایشگاه ترغیب می‌شوند و در نهایت کیفیت برگزاری نمایشگاه ارتقا می‌یابد که این موضوع علاوه بر آن‌که منافع جمعی صنعت و تولید را در پی خواهد داشت؛ سبب می‌شود تا پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های صنایع نساجی و پوشاک کشور برای مسئولین دولتی، نهادهای مالی و بانکی و سرمایه‌گذاران نمایان گردد.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی انجام شده در سال‌‌های اخیر برای حضور مدیرکل صنایع منسوجات و پوشاک در یزد و بازدید از نمایشگاه و واحدهای تولیدی این استان به حضور دکتر گرجی در نمایشگاه مذکور و بازدید میدانی ایشان از نمایشگاه و واحدهای تولیدی در شهر یزد و حضور در نشست‌های برنامه‌ریزی شده در جمع مدیران و مسئولین دولتی و کارآفرینان و مدیران واحدهای تولیدی پرداخت و نتایج این نشست‌ها را بسیار مفید ارزیابی نمود.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال