تحریم نمایشگاه دموتکس 2023 آلمان به دلیل عدم همراهی در خور شأن و جایگاه فرش ایران

هر سال با فرا رسیدن ماه دی و آغاز سال جدید میلادی، ایران نیز مانند سایر کشورها در حال و هوای کریسمس قرار می‌گیرد و این حال و هوا در صنعتگران نساجی به ویژه تولیدکنندگان و فعالان فرش ماشینی با حضور در یکی از معتبرترین نمایشگاه‌های کفپوش دنیا یعنی دموتکس هانوفرهمراه است . امسال نیز این نمایشگاه پس از چند دوره وقفه به دلیل شیوع کرونا، در تاریخ 12 الی 15 ژانویه 2023 ( 22 الی 25 دی ماه 1401 ) برگزار خواهد شد.

چندسالی است صنعتگران فرش ماشینی کشور، حضور موثر و پررنگی در این رویداد جهانی دارند و افزایش تعداد غرفه‌‌های ایرانی با دکوراسیون ها و تولیدات چشم‌نواز ، به خوبی گواه این موضوع است که فرش ایران بعنوان یکی از پایه های دموتکس در سالهای اخیر بوده است . اما تمام داستان به توانمندی و سرافرازی فرش ایرانی در دنیا و زیبایی و چشم نوازی این هنر صنعت ایرانی ختم نشد و امسال مشکلات متعددی باعث عدم تداوم این حضور موثر در نمایشگاه شد که  مهم‌ترین آن، سخت‌گیری سفارت آلمان در صدور ویزا برای متقاضیان ایرانی است که امسال این معضل به اوج خود رسیده به‌طوری‌که صنعتگران ایرانی در یک نشست مشترک که به تازگی برگزار شد، به یک نتیجه مشترک و واضح رسیدند: تحریم حضور در دموتکس هانوفر به نشانه اعتراض در عدم صدور ویزا به متقاضیان ایرانی.

 

*تحریم نمایشگاه دموتکس 2023 آلمان بدلیل عدم همراهی در خور شان و جایگاه فرش ایران

مهندس سیدشجاع‌الدین امامی رئوف- دبیر انجمن صنایع نساجی ایران- در ارتباط با مشکلات پیش آمده برای اعضای انجمن صنایع نساجی ایران در خصوص اخذ ویزا در این مصاحبه اختصاصی با دبیرخانه انجمن چنین می‌گوید: چند سالی است در نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا به‌دلیل مسائل سیاسی و بین المللی در اخذ روادید با مشکلاتی مواجهیم به طوری‌که در دوره گذشته نمایشگاه ایتما نیز بسیاری از متقاضیان نمایشگاه موفق به اخذ ویزا برای بازدید از این رویداد نشدند و این نگرانی برای صنعتگران ایرانی به خصوص در شرایطی که تنش بین‌المللی به اوج خود می‌رسد؛ پر رنگ‌تر می‌شود لذا در انجمن صنایع نساجی ایران پیگیر تسهیل صدور روادید برای متخصصین و مدیران شرکت های نساجی عضو انجمن (با معرفی‌نامه رسمی این تشکل) هستیم و معمولا واحد ها با معرفی نامه های صادره و سایر مدارک مورد نیاز نسبت به اخذ روادید نمایشگاهی اقدام می نمودند .

وی می‌گوید: برای انجمن صنایع نساجی ایران، دموتکس نمایشگاه خاص و ویژه ای محسوب می‌شود چون شرکت‌های متعدد فرش ماشینی عضو انجمن در این نمایشگاه به‌عنوان غرفه‌گذار حضور می‌یابند بطوری که امسال در حدود 30 شرکت (به صورت مستقل و پاویون) تصمیم به حضور داشتند و این روند در سالهای گذشته هم وجود داشته است چه در زمانی که فرش دستباف ما نقش پررنگی در نمایشگاه و بازارهای جهانی داشت و چه در دوره های اخیر که فرش ماشینی این حضور و اهمیت را تداوم داده است .

مهندس امامی رئوف با بیان این مطلب که در چند سال اخیر ترکیه تلاش کرد دموتکس را به کشور خود منتقل کند و چند دوره ای هم شاهد برپایی دموتکس در ترکیه و چین بوده ایم، می‌افزاید: در گذشته نه چندان دور البته پیگیری‌ها و مذاکراتی هم برای برگزاری دموتکس در ایران انجام شد اما به لحاظ تجربیات برگزاری نمایشگاه و زیرساخت‌های نمایشگاهی در کشور ، ایران موفق نشد تا بعنوان قطب نماشگاهی فرش ماشینی منطقه مطرح شود هرچند تردیدی نیست فرش ماشینی ایران یکی از پایه‌های اساسی دموتکس هانوفر محسوب می‌شود.

دبیر انجمن صنایع نساجی ایران با اشاره به برنامه ریزی شرکت های ایرانی برای استفاده بهینه از دموتکس 2023 می گوید: شنیده‌ها، حاکی از این موضوع بود که  تعداد شرکت‌کنندگان ترکیه در دموتکس امسال کمتر است و طبعاً فرصت خوبی برای صنعتگران ایرانی فراهم شده بود تا در این دوره از دموتکس با حضور موثر تر خود دستاوردهای بهتری را تجربه کنند و ما هم پیگیر بودیم تا با برنامه تر و منسجم تر این دوره حضور داشته باشیم و مذاکرات و رایزنی هایی هم با سازمان توسعه تجارت و دفتر صنایع منسوجات و پوشاک در این خصوص داشتیم  اما در هفته های اخیر با تماس‌های متعدد تلفنی و مکاتبات فراوان اعضا در زمینه عدم صدور ویزا برای متقاضیان روبرو شدیم و موضوع را پیگیری کردیم که متاسفانه نتیجه مطلوبی حاصل نگردید و حتی تلاش دموتکس و نماینده آنها در ایران نیز موثر نشد و علیرغم توقعی که وجود داشت حداقل برای نمایشگاهی که ایرانی ها در آن نقش تعیین کننده ای دارند روند صدور روادید با همراهی بیشتر صورت پذیرد و در مورد صدور ویزا تسهیلاتی را برای صنعتگران فرش ایران در نظر بگیرند اما متأسفانه اینطور نشد و علی‌رغم رایزنی با برخی کانال‌های ارتباطی ،به دلیل شرایط خاص بین المللی این موضوع به سرانجام مثبتی نرسید لذا شرکت‌های غرفه‌گذار با هماهنگی تشکل های مربوطه نسبت به جمع آوری لیست افراد و شرکت هایی که موفق به اخذ روادید نشده بودند اقدام نمودند و نمایندگان انجمن صنایع نساجی ایران، اتاق بازرگانی کاشان ،  اتحادیه فرش ماشینی کاشان ، اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک، تعاونی فرش ماشینی آران و بیدگل (‌به‌عنوان تشکل‌های پیشگام و فعال در حوزه فرش ماشینی) جلسه مشترکی را در روز یکشنبه سیزدهم آذر ماه در کاشان برگزار نمودند تا موضوع با حضور ذی‌نفعان و غرفه‌گذاران بحث و بررسی شود که آقای مهندس علی فرهی -رئیس کارگروه فرش ماشینی انجمن صنایع نساجی ایران- نیز بنمایندگی از انجمن در این نشست حضور داشتند که پس از تحلیل شرایط موجود و عدم همکاری دولت آلمان در مورد صدور ویزا، صورتجلسه ای تنظیم شده و دوستان تصمیم گرفتند به نشانه اعتراض به فقدان زمینه مناسب برای حضور ایرانی‌ها، در دموتکس این دوره حضور پیدا نکنند و تحریم نمایشگاه دموتکس 2023 آلمان بدلیل عدم همراهی در خور شان و جایگاه فرش ایران در دستور کار قرار گیرد.

که این موضع کاملا هم طبیعی است بهرحال توقع این بود که میزبان حداقل در مقابل اعتبار و نقش فرش ایران در این نمایشگاه شأن و جایگاه این کشور را در صدور روادید و میزبانی مناسب از ایرانی‌ها رعایت نماید البته ما قبل از این تصمیم هم مراتب نگرانی خود را نسبت به تکرار برخورد های نا مناسب با ایرانی ها در نمایشگاه پلاستیک را به نماینده دموتکس اعلام نموده بودیم و ایشان قول مساعد در این خصوص داده بودند.

وی اظهار می‌دارد:اعتقاد ما بر این است که در واقع در حال حاضر بخشی از اعتبار این نمایشگاه به‌دلیل حضور ایران  و ترکیه است‌ و با تداوم این روند، اعتبار دموتکس تا حد بسیاری دچار مشکل خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که ممکن است شاهد توقف کامل برپایی دموتکس در هانوفر باشیم می‌گوید: باید روند برگزاری نمایشگاه امسال بررسی شود و دید عکس‌العمل میزبان نسبت به این موضوع چطور خواهد بود.

مهندس امامی رئوف خاطرنشان می‌کند: بخش عمده مشکل صنعتگران نساجی از جمله تولیدکنندگان فرش ماشینی در توسعه بازارهای صادراتی خود بازگشت ارز و رفع تعهدات ارزی است که باعث شده با احتیاط بیشتری در حوزه صادرات عمل کنیم شاید در صورت برطرف شدن مشکلات مربوط به رفع تعهد ارزی، شاهد افزایش چشمگیرصادرات در بازار های هدف خود باشیم.

مهندس علی فرهی- مدیرعامل شرکت فرش فرهی و رئیس کارگروه فرش ماشینی انجمن صنایع نساجی ایران- نیز در این خصوص می‌گوید: به‌دلیل اینکه علی‌رغم فروش غرفه به شرکت‌های ایرانی اما اغلب شرکت‌ها نتوانستند ویزای پرسنل خود را به طور کامل دریافت کنند، با اجماع کامل میان صنعتگران فرش ماشینی قرار شد شرکتی در دموتکس امسال حضور پیدا نکند ضمن این‌که با توجه به کاهش حضور شرکت‌های ترکیه، قرنطینه چین به دلیل کرونا و همچنین عدم حضور شرکت‌های روس با توجه به جنگ اوکراین، پیش بینی می‌َ‌شود این دوره از دموتکس هانوفر با کاهش چشگیر تعداد غرفه‌داران، بازدیدکنندگان و مشتریان همراه باشد و به نظر می‌رسد سال آینده بخش فرش ماشینی و فرش دستباف  دموتکس هانوفر به طور کامل به ترکیه (استانبول) منتقل شود و صرفا معرفی و نمایش سایر کف‌پوش‌ها مانند پارکت، سنگ و ... در هانوفر باقی بماند.

وی با اعلام این مطلب که به زودی خبر مهمی در مورد دموتکس و برنامه‌های ایران برای حضور در این رویداد جهانی منعکس خواهد شد؛ اذعان می‌دارد: شاید به نظر برسد با توجه به حضور کمرنگ شرکت‌های ترکیه، فرصت بسیار خوب و مغتنمی برای صنعتگران فرش ماشینی ایران در جذب مخاطبان و مشتریان فراهم شده اما به هر حال عدم همکاری در صدور ویزا، مسأله‌ای نیست که بتوان به آسانی از آن صرف‌نظر کرد به همین دلیل تصمیمِ مشترک غرفه‌داران ایرانی مبنی بر لغو حضور در دموتکس امسال علی‌رغم خسارت‌های احتمالی در بخش فروش و بازاریابی، بسیار ارزشمند و مهم است؛ ضمن این‌که حضور یک یا دو نفر در غرفه 200-300 متری باعث عدم تمرکز و کاهش توان پاسخگویی به مشتریان و بازدیدکنندگان می‌‌شود که این موضوع نیز با توجه به هزینه‌های سنگین حضور در دموتکس، منطقی نیست.

مهندس فرهی روند فعالیت تولید و بازار فرش ماشینی ایران را در دنیا مثبت توصیف و از برتری فرش‌های طرح کلاسیک در بازارهای جهانی یاد می‌کند.

 

در همین ارتباط محمود تولایی- رئیس اتاق بازرگانی کاشان- اعلام می‌کند: در دوره‌های گذشته نیز علی‌رغم اختصاص غرفه به ایرانیان، دولت آلمان در مورد صدور ویزا به مدیران و غرفه‌داران ایرانی همکاری چندانی نداشت که این رفتار در عرف تجارت و نمایشگاه‌داری امری متداول، مرسوم و شایسته نیست. امسال این موضوع به اوج رسید و شاهد بیشترین عدم صدور ویزا به شرکت‌ها هستیم و عملاً بخش عمده‌ای از فعالان فرش ماشینی و کف‌پوش کشور موفق به دریافت ویزا نشدند. این توهین قابل قبول نیست زیرا شرکت‌های ایرانی شناخته‌شده و معتبری سابقه حضور چندین ساله در دموتکس هانوفر را دارند و عدم صدور ویزا به بهانه عدم بازگشت آنان به ایران، بسیار غیرمنطقی است!

تولایی به تلاش مدیران دموتکس برای حل مشکل ویزا و رایزنی با دولت آلمان نیز اشاره می‌کند که البته به نتیجه‌ مثبتی منجر نشد.

رئیس اتاق بازرگانی کاشان با اشاره به حضور کمرنگ ترکیه در دموتکس هانوفر می‌گوید: صنعتگران ترکیه معتقدند وقتی در کشور خودشان، امکان برپایی دموتکس را دارند چرا هزینه‌های سنگین حضور در هانوفر را تقبل کنند؟ لذا مترصد انتقال دموتکس از هانوفر به استانبول هستند و دلیل حضور کم‌رونق آنان در دموتکس 2023، همین موضوع می‌باشد. در این شرایط مدیر بخش ایران دموتکس از صنعتگران ایرانی درخواست کرد با حضور قدرتمندانه خود، رونق این نمایشگاه را حفظ نمایند ولی زمانی که شأن و جایگاه غرفه‌گذار ایرانی در صدور ویزا برای غرفه‌گذاران رعایت نمی‌شود، بهترین پاسخ به این توهین عدم حضور در دموتکس امسال است.

این صنعتگر، حضور شرکت‌های ایرانی در دوره‌های گذشته دموتکس را قابل توجه و رو به رشد توصیف می‌کند و در مورد ایده برپایی دموتکس تهران می‌گوید: این موضوع به زیرساخت‌های خاص نیاز دارد. در تهران بیش از یک سایت نمایشگاهی وجود ندارد که در آن نیز نمایشگاه‌های مختلف در حال برگزاری هستند.

 

*کدام حمایت، کدام صادرات؟!

مهدی نوروزپور- مدیرعامل فرش جردن-نیز عدم همکاری آلمان در صدور ویزا برای غرفه‌داران ایرانی را مهم‌ترین دلیل تحریم دموتکس هانوفر می‌داند و می‌افزاید: هزینه‌های بسیار سنگینی برای اخذ غرفه در دموتکس تقبل می‌کنیم اما اصلاً مشخص نیست ویزا به ما تعلق می‌گیرد یا خیر! قول و مساعد‌ت‌های بسیاری در مورد سهولت دریافت ویزا داده می‌شود اما هیچگاه به عمل نمی‌رسند.

وی از عدم حضور روسیه و انصراف 85 درصدی شرکت‌کنندگان ترکیه در دموتکس امسال خبر می‌دهد و ابراز می‌دارد: حدود 10 میلیارد دلار رقم صادرات فرش ماشینی و کف‌پوش دنیاست که از این میزان بالغ بر 3 میلیارد دلار متعلق به ترکیه است لذا صنعتگران ترکیه بر این باورند وقتی توان عرض اندام در صنعت فرش ماشینی دنیا و صادرات جهانی آن را دارند پس هر اتفاق و رویداد نمایشگاهی مربوط به صنعت کف‌پوش باید در این کشور رخ دهد.

مدیرعامل فرش جردن یادآور می‌شود: استقبال غرفه‌داران ایرانی از آخرین دوره دموتکس به اندازه‌ای بود که برگزارکننده نمایشگاه مجبور شد در محوطه نمایشگاه، چادرهایی برای آنان تعبیه نمایند. حدود 26-27 غرفه ایرانی حضور داشتند و اگر فضای کافی فراهم بود قطعاً این تعداد بیشتر می‌شد.

نوروزپور با اشاره به برگزاری جلسه با رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به منظور دریافت تسهیلات نمایشگاهی می‌افزاید: تسهیلاتی که دولت ترکیه برای صنعتگران خود در نمایشگاه‌های بین‌المللی در نظر می‌گیرد، برای صنعتگران ایران زیر صفر است. میزان صادرات فرش ماشینی ایران 240 میلیون دلار است در حالی این رقم برای ترکیه به 7/2 میلیارد دلار می‌رسد...یعنی کمتر از یک دهم!

زمانی‌که یک شرکت ترکیه (فارغ از حجم و اندازه آن) در دموتکس حضور می‌یابد 80 درصد هزینه‌های این حضور مانند هزینه اقامت در هتل، رفت و آمد و ... توسط دولت پرداخت می‌شود ولی در کشور ما تقبل هزینه‌های نمایشگاهی برعهده بخش خصوصی است و دولت هیچ حمایتی به عمل نمی‌آورد.

این صنعتگر اذعان می‌دارد: رئیس سازمان توسعه تجارت در مراسم روز ملی صادرات اعلام کرد که در سال 1404 میزان صادرات به 74 میلیارد دلار خواهد رسید که 35 میلیارد دلار آن صادرات غیرنفتی است؛ جالب است بدانید حجم صادرات ترکیه 20 میلیارد دلار است؛ عددی که شاید سال 1404 به حدود آن برسیم!!!

به گفته وی، سازمان توسعه تجارت در ازای اخذ غرفه 15 متری، 60 درصد هزینه‌های حضور در نمایشگاه خارجی را تقبل می‌کند و مابقی هزینه‌ها بر عهده غرفه‌دار است! ولی در دموتکس، غرفه شرکت‌های ترکیه کمتر از 600-700 متر نیست و با اتکا به حمایت‌های همه جانبه دولت خود حضور پیدا می‌کنند. این شرایط و وضعیت، نتیجه کوچک دیدن صنعت و تولید در کشور توسط متولیان امر است...

 

*گردش دموتکس؛ یک سال ترکیه، یک سال آلمان

بنا بر گفته حسین عدالت- مدیرعامل تعاونی فعالان تکمیل فرش ماشینی کاشان و آران و بیدگل- پس از چند وقفه در برگزاری دموتکس به دلیل کرونا، امسال اولین سال برپایی این رویداد است و تولیدکنندگان ایرانی امیدوار به حضور در نمایشگاهی پربار و بازدیدکنندگان از اقصی نقاط دنیا بودند اما از یک‌سو به دلیل حضور کمرنگ شرکت‌های ترکیه و از سوی دیگر سختگیری‌های بیش از حد آلمان در صدور ویزا برای ایرانیان، تصمیم گرفتند در این دوره از دموتکس حضور پیدا نکنند. به هر حال وقتی کمتر از 20 درصد متقاضیان موفق به دریافت ویزا شدند، عملاً این حضور با هزینه‌های بسیار گزاف نمایشگاهی، فایده و دستاوردی برای شرکت‌ها ندارد.  

عدالت نیز بر تلاش ترکیه برای کاستن از جلوه دموتکس هانوفر و رونق دموتکس استانبول سخن می‌گوید و می‌افزاید: پیش از کرونا زمزمه این انتقال شنیده می‌شد و قرار است دموتکس یک سال در آلمان و یک سال در ترکیه به صورت گردشی برگزار شود؛ هرچند با تداوم شرایط فعلی (حضور اندک شرکت‌کنندگان ترکیه) فکر می‌کنم به طور کلی شاهد انتقال دموتکس به این کشور باشیم.

وی، روند دریافت غرفه و مشارکت ایران در دموتکس را رو به افزایش و قابل تأمل توصیف می‌کند به طوری که امسال حدود 30 شرکت متقاضی حضور در نمایشگاه بودند که متأسفانه امکان‌پذیر نشد.

عدالت در مورد جایگاه فرش ماشینی ایران در بازارهای جهانی معتقد است: پتانسیل بسیار خوبی در فرش ماشینی داریم و حدود 75تا80 درصد فرش ماشینی ایران در منطقه کاشان و آران و بیدگل تولید می‌شود اما در زمینه صادرات به دلیل تحریم و محدودیت‌های نقل و انتقال منابع مالی به اصطلاح دستمان بسته است. صادرات فرش ماشینی ترکیه به آمریکا در سال گذشته حدود یک میلیارد دلار بود کافی است این رقم را با صادرات کمتر از 300 میلیون دلار سال گذشته کشور مقایسه کنید!

 

*هزینه‌های میلیاردی و ویزاهای تأیید نشده

سعید منزوی‌زاده- مدیرعامل شرکت قالی سلیمان- که شرکت متبوعش سابقه 14-15 ساله حضور در دموتکس هانوفر را دارد نیز با سایرین هم‌صداست و امسال به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه مذکور حضور نمی‌یابد.

وی در این مورد می‌گوید: حدود دو ماه پیش مسئولان نمایشگاه اعلام کردند که تحت هر شرایطی برای ویزای ایرانیان هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند تا هیچ مشکلی برای غرفه‌داران ایرانی به وجود نیاید اما متأسفانه این طور نشد و بخش عمده‌ای از ویزاهای درخواستی ما رد شد؛ حتی برای یکی از همکاران شرکت که ده سال سابقه دریافت ویزای آلمان داشت! به این ترتیب متوجه شدیم عدم صدور ویزا برای تمام صنعتگران ایرانی فراگیر است و مختص یک شرکت خاص نیست؛ قرار است میلیاردها تومان هزینه حضور در دموتکس شود ولی امکان اعزام نیروی متخصص و تجهیز غرفه فراهم نباشد، و از سوی دیگر قرنطینه چین و عدم صدور ویزا به مشتریان روسیه و عدم حضور بسیاری از مشتریان، پس تصمیم گرفتیم علی‌رغم سابقه درخشان و حضور مستمر قالی سلیمان در دموتکس امسال حضور پیدا نکنیم تا مسئولان ذی‌ربط متوجه شوند ایرانیان در بازار فرش ماشینی و کفپوش نقش موثری دارند و در صورت عدم حضور آنان دموتکس به شدت دچار آسیب خواهد شد، به طور قطع با کاهش تعداد بازدیدکنندگان، درآمدزایی نمایشگاه افت محسوسی را تجربه خواهد کرد.

منزوی‌زاده تصریح می‌کند: طبق گفته‌ها، بناست برگزاری دموتکس به صورت گردشی در ترکیه و آلمان برگزار شود و ترکیه تلاش می‌کند با میزبانی دموتکس، اعتبار خود را در بازار فرش ماشینی دنیا افزایش دهد اما باید ما نیز اقداماتی انجام دهیم تا همه چیز در انحصار ترکیه قرار نگیرد.  

وی با مثبت توصیف کردن برگزاری جلسه فعالان فرش ماشینی با موضوع عدم حضور در دموتکس، می‌گوید: این اتحاد و همگرایی را به فال نیک می‌گیریم اگرچه به دلیل عدم حضور در نمایشگاه، با زیان‌های اقتصادی و کاهش جذب مشتریان جهانی روبرو خواهیم شد اما به هر حال تمام حرکات جمعی، تاوان‌هایی دارد که برای رسیدن به اهداف مشترک باید آنها را بپذیریم.

مدیرعامل قالی سلیمان ادامه می‌دهد: ایرانی‌ها حضور خوبی در دموتکس دارند، برخی شرکت‌ها هر سال در این رویداد حضور می‌یابند و برخی هم یک‌بار شرکت می‌کنند و سال آینده دیگر نمی‌آیند.

به گفته منزوی‌زاده، فرش ماشینی ایران در بازار دنیا حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و قطعاً 3-4 هزار متر جای خالی غرفه‌های ایرانی کاملاً مشخص می‌شود اگرچه کمتر از 5 درصدبازار فرش ماشینی و کفپوش در اختیار کشور ماست اما طی سال‌های اخیر گام‌های رو به جلو و پیشرفت برداشته‌ایم، شاید از نظر عددی افزایش صادرات نداشتیم ولی از نظر متراژی با افزایش چشمگیری روبرو هستیم.

*تقویت دموتکس دوبی

منصور دیّاری- عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان- معتقد است: حضور در دموتکس هانوفر برای ایرانیان دو مشکل اساسی دارد؛  هزینه‌های سنگین و دریافت ویزا.

وی پیشنهاد می‌کند با تقویت حضور در دموتکس ترکیه و تضعیف تدریجی هانوفر، هزینه‌های سنگین حضور در آلمان و مشکلات اخذ ویزا را برطرف نماییم. در صورت ضعف تدریجی دموتکس هانوفر، اولویت مشتریان جهانی هم به سمت استانبول حرکت خواهد کرد پس از حیث مشتری، چیزی از دست نخواهیم داد البته ممکن است بعدها، ترکیه به دلیل میزبانی دموتکس، همراهی لازم را با شرکت‌کنندگان ایرانی نداشته باشند که در این زمینه هم پیشنهاد می‌کنم دموتکس دوبی تقویت شود تا هزینه‌های دریافت غرفه و ویزا به حداقل برسد و ضمناً دوبی، برخلاف ترکیه در فرش ماشینی ذی‌نفع نیست.

دکتر دیاری می‌افزاید: ممکن است ترکیه به دلیل منافع مالی با برگزاری دموتکس دوبی چندان موافق و همراه نباشد ولی به هر حال به تنهایی که نمی‌تواند نمایشگاه برگزار کند. برای سایر ذی‌نفعان فرش ماشینی مانند عربستان و مصر نیز برگزاری دموتکس دوبی به مراتب بهتر و موثرتر است؛ نکته اینجاست که سایر رقیبان نیز مثل ما فکر می‌کنند و با تقویت دموتکس استانبول، احتمال دارد ترکیه به عنوان میزبان مشتریان آنان را هم جذب کنده و طبعاً نمی‌خواهند به قول معروف بازی در زمین ترکیه اتفاق بیفتد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان اظهار می‌دارد: حضور ایرانیان در دموتکس رو به افزایش بوده و خواهد بود زیرا شرکت‌ها ایرانی به تدریج متوجه اهمیت برندسازی و بازاریابی صادراتی شده‌اند. از سوی دیگر بازار فرش ماشینی داخل اشباع است و شرکت‌های بزرگ‌تر ترجیح می‌دهند در رویدادی جهانی و بازار وسیع جهانی حضور پیدا کنند کما این‌که امسال 22 شرکت برای دریافت غرفه در هانوفر درخواست داده بودند و پیش بینی می‌کنم این عدد در سال‌های آینده تا سه برابر افزایش پیدا کند.

به اعتقاد وی، در حوزه فرش‌های کلاسیک، (اگه نگوییم بی‌رقیب هستیم) نهایتاً ترکیه رقیب جدی ماست و در فرش مدرن و فانتزی محصولات بسیار رقابت محور و باکیفیتی تولید و صادر می‌شوند. نکته بعد قیمت تمام شده ماست. قیمت فرش ماشینی ایران می‌تواند به مراتب پایین‌تر از ترکیه باشد و کاملاً رقابتی وارد بازار شوم لذا معتقدم در صورت مساعد بودن فضا  و برگزاری دموتکس در کشوری مانند دوبی تعداد شرکت‌کنندگان ایرانی چندبرابر خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان می‌کند: با توجه به تحریم و عدم مراوده بانکی با دنیا، محدودیت‌های کشتیرانی بیمه، اخذ ویزا  و موانع تعهدات ارزی موفق به  صادرات 300 میلیون دلاری شده‌ایم پس به به نظر می‌آید صنعت فرش ماشینی ما عملکرد بسیار خوبی در مقایسه با سایر صنایع کشور دارد. کافی است شرایط برای صنعتگران مهیا شود آن‌گاه صادرات یک میلیارد دلاری دور از ذهن نخواهد بود.

 

*کاهش وسعت دموتکس هانوفر از 12 سالن به 5 سالن

مهدی ضابطی-مدیرعامل شرکت فرش ماهور- ابراز می‌دارد: در سال‌های قبل، شرکت‌ها بدون هیچ مشکلی برای حضور در دموتکس ثبت نام می‌کردند و موفق به دریافت ویزا می‌شدند اما در حال حاضر با مشکل جدی پیرامون صدور ویزا مواجهیم به این ترتیب که برای مثال فقط ویزا برای مدیر شرکت صادر شده در حالی‌که باید تیم بازرگانی، متخصصین فنی و تیم فروش هم در کنار مدیر حضور داشته باشند و چون امکان بهره‌مندی از حضور متخصصین شرکت در دموتکس فراهم نیست لذا در نمایشگاه امسال حضور نخواهیم یافت.  

وی یادآور می‌شود: تا 10-15 سال پیش دموتکس هانوفر در 12 سالن برگزار می‌شد و فعالان فرش دستباف و فرش ماشینی در سالن‌های جداگانه حضور پیدا می‌کردند اما به دلیل افزایش هزینه‌های حضور در نمایشگاه‌های آلمان هر سال تعداد شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان دموتکس هانوفر کم و کمتر شد تا جایی که به 5 سالن کاهش یافت. از سوی دیگر اغلب مشتریان فرش ماشینی ایران کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس هستند که ترجیح می‌دهند در دموتکس ترکیه حضور پیدا کنند.

ضابطی بازار فرش ماشینی ایران را رو به رشد می‌داند اما معتقد است: سال گذشته صادرات ترکیه 3 میلیارد دلار بود ولی صادرات ایران به  350 میلیون دلار می‌رسید.

اما کریم بکتاش- رئیس هیئت مدیره شرکت فرش افشار زرینه- دیدگاه کاملاً متفاوتی به حضور در دموتکس دارد و به همین دلیل در نمایشگاه امسال حاضر می‌شود. وی می‌گوید: با توجه به هزینه‌های سنگین و مشکلات ویزا بسیاری از همکاران موفق به حضور در دموتکس امسال نمی‌شوند اما بهترین فرصت است تا در شرایطی که شرکت‌های ترکیه حضور بسیار کمرنگی دارند به بازاریابی، آشنایی با مشتریان جدید و تبلیغات گسترده بپردازیم زیرا نمایشگاه دموتکس یک رویداد جهانی و بین‌المللی است که نمی‌توان آن را به سادگی نادیده گرفت. در نمایشگاه با آخرین محصولات، دستاوردها، مشتریان جدید، رنگ، طرح و مدل‌های روز دنیا آشنا می‌شویم.شاید روسیه به دلیل جنگ با اوکراین و چین با توجه به قرنطینه کرونایی در هانوفر حضور نیابند اما تمام دنیا که به این دو کشور محدود نمی‌شود پس برای تقویت صادرات باید در دموتکس شرکت کنیم.

بکتاش نیز به تلاش ترکیه برای انتقال دموتکس به استانبول اشاره و بر افزایش تعداد غرفه‌های ایرانی در دموتکس (پیش از کرونا) و جایگاه ارزشمند و قابل توجه فرش ماشینی ایران در دنیا تأکید می‌کند.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال