دبیر انجمن صنایع نساجی ایران :هشدار نسبت به تعطیلی واحدهای پوشاک

دبیر انجمن صنایع نساجی ایران گفت: یکی از مهم‌ترین مواد اولیه مورد نیاز تولید الیاف و نخ به دلیل عرضه تلفیقی چیپس پلی استر وارداتی همزمان با چیپس داخلی افزایش قیمت زیادی طی هفته گذشته داشته و ادامه این روند منجر به شوک قیمتی به پوشاک ایرانی خواهد شد.

 چیپس پلی استر مهم‌ترین ماده اولیه مورد نیاز تولید الیاف و نخ در حلقه ابتدایی زنجیره ارزش صنعت نساجی و پوشاک است که تولید داخلی این محصول به صورت انحصاری در اختیار شرکت پتروشیمی شهید تندگویان (ماهشهر) است.

مشاهدات اقتصاد ۲۴ نشان می‌دهد طی سال‌های اخیر به دلیل بیشتر بودن میزان تقاضا از میزان عرضه، دسترسی به این ماده در بورس با رقابت بسیار زیاد همراه بوده؛ اما عرضه تلفیقی چیپس پلی استر وارداتی و خارجی با میانگین قیمت بین این دو منجر به افزایش قیمت شدید این محصول در بورس شده است. ادامه این روند منجر به شوک قیمتی در صنعت نساجی و پوشاک خواهد شد.


جهش قیمتی در صنعت پوشاک

دبیر انجمن صنایع نساجی ایران به اقتصاد ۲۴ گفت: پس از سال‌ها پیگیری در خصوص موضوع افزایش میزان تولید و کف عرضه چیپس پلی استر نساجی در بورس، در هفته گذشته کمیته تخصصی پتروشیمی مستقر در دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی تصمیم به عرضه تلفیقی چیپس پلی استر وارداتی همزمان با چیپس داخلی گرفت.

سید شجاع الدین امامی رئوف ادامه داد: به همین دلیل قیمت پایه عرضه این محصول در بورس که طی سه ماه فصل بهار به صورت متوسط در کانال ۲۹ هزار تومان قرار داشت با یک رشد بی سابقه و ناگهانی به کانال ۳۴ هزار تومانی وارد و منجر به ایجاد بحران قیمت در زنجیره صنعت نساجی شد که این موضوع در تضاد آشکار با سیاست دولت در جهت کاهش تورم و کنترل قیمت‌ها و بازگشت جهش‌های قیمتی در بازار نیاز‌های اساسی مردم از جمله پوشاک است.


عرضه قطره چکانی چیپس پلی استر در بورس

دبیر انجمن صنایع نساجی ایران با هشدار نسبت به عرضه قطره چکانی چیپس پلی استر در بورس گفت: متاسفانه انجمن صنایع نساجی ایران به عنوان نماینده ذینفعان بازار نقشی در کارگروه تنظیم بازار مواد پتروشیمی ندارد و حتی در جلسات مرتبط با این موضوع به عنوان مستمع آزاد و نهاد مطلع از شرایط بازار از این انجمن دعوت نمی‌شود، به همین دلیل این انجمن همیشه بعد از اتخاذ تصمیمات در کارگروه از وقوع آن‌ها مطلع می‌گردد. در این شرایط این انجمن با تضاد و تعارض گفته‌ها مواجه می‌شود، از یک سو پتروشیمی شهید تندگویان به عنوان تولیدکننده انحصاری این محصول عنوان می‌دارد که توانایی عرضه تا حد ۷۰۰۰ تن در هفته از این محصول را دارد و در فصل بهار نیز کمابیش این موضوع را اجرایی کرده است و قصدی از بابت مدیریت بازار و یا مهندسی عرضه ندارد و مسئولیت تنظیم میزان کف عرضه را بر عهده کارگروه تنظیم بازار اعلام می‌دارد که این کارگروه نیز با استدلال‌هایی حاضر به افزایش این میزان از حداقل ۵۲۰۰ تن در هفته نمی‌باشد که این مساله منجر به افزایش رقابت در بورس می‌شود.

امامی رئوف ادامه داد: ما در شرایط عادی هم در طول سال این محصول را با رقابت می‌خریم و نمایندگان کارگروه تنظیم بازار پتروشیمی که دفتر آن در دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی مستقر در شرکت ملی صنایع پتروشیمی می‌باشد نیز مرجع اصلی درخواست را در سمت سایر نهاد‌ها اعلام می‌کند که متاسفانه هیچ بخشی پاسخگو نبوده و مسئولیت این موضوع را نمی‌پذیرد.


عرضه ماده اولیه نخ افزایش یابد

دبیر انجمن صنایع نساجی ایران در ادامه پیشنهاد کرد: این دو محصول باید در دو کد مجزا و با دو قیمت پایه مجزا عرضه شود، اما در روش فعلی قیمت، میانگین گیری شده است. همچنین عرضه چیپس خارجی به میزان عرضه مواد داخلی در بورس اضافه شود. در حال حاضر با عرضه چیپس خارجی میزان عرضه چیپس داخلی کاهش یافته و به عبارت دیگر کل مجموع عرضه ثابت باقیمانده است.

امامی رئوف ادامه داد: پیشنهاد بعدی ما شفاف شدن نام و مشخصات تامین کننده و خصوصیات کیفی محصول است، چراکه که در حال حاضر تنها نام یک شرکت بازرگانی در امارات به عنوان تامین کننده درج شده است.

 

هشدار نسبت به تعطیلی واحد‌های تولید پوشاک

دبیر انجمن صنایع نساجی ایران گفت: پیشنهاد دیگر این است که چیپس خارجی قیمت گذاری منطقی شود. در حال حاضر برای فروش چیپس خارجی سلف سه ماهه لحاظ شده و در محاسبات قیمت توسط کمیته سود بازرگانی و سایر موارد هم لحاظ شده است. یعنی پتروشیمی با دریافت پول نقد از خریداران وعده تامین در سه ماه آینده را داده و در این معامله برای خود سود بازرگانی نیز لحاظ می‌کند.

امامی رئوف ادامه داد: با توجه به مشکلاتی که در زمینه تأمین پنبه مواجهیم، در زمینه الیاف مصنوعی هم مشکلاتی ایجاد شده و این امر باعث افزایش قیمت تمام شده محصولات نساجی،کاهش توان رقابت با محصولات قاچاق و در نهایت توقف واحدهای تولید منسوجات و پوشاک می‌ود.

گرانی پوشاک در راه است/ هشدار نسبت به افزایش قیمت ماده اولیه نخ

گرانی پوشاک در راه است/ هشدار نسبت به افزایش قیمت ماده اولیه نخ

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال