کاهش ۲۰ درصدی صادرات منسوجات پاکستان به‌دلیل کمبود گاز

بسته شدن ۱۵ ‌روزه‌ کارخانه‌های تولید منسوجالت پنجاب به خاطر کمبود گاز طبیعی باعث کاهش ۲۵۰ میلیارد دلار از صادرات منسوجات پاکستان شده‌است که ۲۰ درصد از کل صادرات این بخش را تشکیل می‌دهد.

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بلومبرگ، کمبود گاز طبیعی در پاکستان به مهم‌ترین صنعت صادرات این کشور آسیب رسانده و اقتصاد این کشور را در بحبوحه افزایش تورم و ضعیف شدن ارز ملی، تحت فشار قرار داده‌است.
بسته شدن 15 ‌روزه‌ کارخانه‌های پنجاب باعث کاهش 250 میلیارد دلار از صادرات منسوجات پاکستان شده‌است. کارخانه‌های این استان وابسته به واردات گاز طبیعی مایع هستند.
با کاهش تولید داخلی گاز طبیعی در پاکستان، این کشور به یک بازار بااهمیت برای واردات گاز طبیعی مایع تبدیل شده‌است. اما رقابت برای سوخت جهت تامین برق و همچنین گرمایش و پخت‌وپز، به‌خاطر کمبود جهانی گاز تشدید شده و قیمت گاز را از حد توان پاکستان بالاتر برده‌است.

صنعت منسوجات پاکستان که انواع محصولات از شلوارهای جین تا کلاه را برای خریداران آمریکایی و اروپایی تولید می‌کند، یکی از معدود نقاط قوت اقتصاد پاکستان است. تولید منسوجات پاکستان 6 درصد طی 9 ماه منتهی به مارس 2021 رشد داشت و 60 درصد از کل صادرات پاکستان را تشکیل می‌داد.
طبق اطلاعات دولت پاکستان، این کشور 11٫4 میلیارد دلار منسوجات طی 9 ‌ماه منتهی به مارس 2021 صادر کرده‌است. 250 میلیون‌دلاری که از صادرات این کشور کم شده، حدود 20 درصد از صادرات منسوجات پاکستان را در ماه گذشته میلادی تشکیل ‌می‌داد.
کمبود گاز در یک شرایط اقتصادی و سیاسی حساس به پاکستان آسیب رسانده‌است. پاکستان با مشکل افزایش تورم و ضعیف شدن ارز ملی دست‌وپنجه نرم می‌کند و انتخابات 2023 را در پیش دارد.
پاکستان همواره در فصل زمستان با کمبود گاز طبیعی مواجه می‌شود چون میادین گازی این کشور سالانه 9 درصد خالی می‌شوند و واردات گاز طبیعی هم بسیار گران‌قیمت است.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال