تقویت بازرگانی در چارت جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت

تعداد بازدید : 661
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۱۱

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با نگاهی به چارت جدید این وزارتخانه تاکید کرد: نه تنها نقش تجارت در چارت جدید کمرنگ نشده بلکه تقویت هم شده است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در چارت جدید نقش بخش بازرگانی تقویت شد، گفت: یک جلسه تنظیم بازار ملی روزهای چهارشنبه و یک جلسه تنظیم بازار فراوزارتخانه ای روزهای دوشنبه برگزار می شود.

محمدصادق مفتح، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد انتقاداتی که به چارت جدید وزارت صمت مبنی بر کمرنگ شدن نقش تجارت نسبت به صنعت، مطرح است، اظهار کرد: به نظرم نه تنها نقش تجارت در چارت جدید کمرنگ نشده بلکه تقویت هم شده است؛ بعد از عملیاتی شدن قانون انتزاع، تنظیم بازار محصولات کشاورزی از وزارت صمت جدا و به وزارت جهاد کشاورزی ملحق شد. ما فقط مسئولیت تنظیم بازار محصولات صنعتی را بر عهده داریم.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی افزود: تنظیم بازار دو بخش عمده دارد که شامل تنظیم بازار و تنظیم نقش فعالان اقتصادی در مدیریت بازار و دیگری بخش خدمات بازرگانی یعنی تسهیلات و سرویس‌ها و زیرساخت‌های فعل بازرگانی است.

واگذاری صفر تا صد تنظیم بازار محصولات کشاورزی به وزارت جهاد

مفتح گفت: در چارت جدید بخش مدیریت تنظیم بازار به دفاتر تخصصی واگذار شد؛ یعنی همانطور که گفتیم چون وزارت جهاد کشاورزی تولیدکننده محصولات کشاورزی است خودش تنظیم بازار این بخش را بر عهده بگیرد، در این سو نیز تنظیم بازار محصولات صنعتی به دفاتر تخصصی واگذار و به عنوان مثال قرار شد دفتر تخصصی که بحث سیمان را پی گیری می‌کند، تنظیم بازار نیز بر عهده همین دفتر باشد.

وی ادامه داد: بنابراین دفاتر تخصصی که تا قبل از این فقط به بحث تولید می‌پرداختند از این به بعد به بحث تولید، نظارت بر بازار و مدیریت بازار می‌پردازند. در واقع تنظیم بازار تخصصی‌تر شد و با توجه به اینکه کوچک‌تر شده است، راحت تر می‌توان به مسائل رسیدگی کرد.

تولید در محور بازرگانی قرار گرفت

مفتح با بیان اینکه بخش خدمات بازرگانی به منزله ارتباطات بین این حوزه‌ها همچون بحث حمل و نقل است، گفت: بخش خدمات بازرگانی تبدیل به یک معاونت شد؛ این تصور که ما معاونت بازرگانی داخلی نداریم به این معناست که بخش بازرگانی کوچک شده تصور غلطی است؛ اتفاقاً در حال حاضر نقش بخش بازرگانی تقویت شده چراکه تولید در مبنای نیاز بازار قرار می‌گیرد.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با بیان اینکه نقش بازرگانی به شدت تقویت شد و برخی فکر می‌کنند به دلیل حضور من در جلسات این اتفاق افتاده است، افزود: چارت جدید به معنای محور قرار داشتن تولید برای بازرگانی است. بازرگانی دو بخش است یکی بازرگانی داخلی و دیگری تجارت. تمام مسائل تخصصی به دفاتر تخصصی واگذار شد.

وی در مورد تنظیم بازار محصولات کشاورزی، گفت: قانون انتزاع کاملاً این مباحث را روشن کرده است؛ تمام مراحل مربوط به تنظیم بازار محصولات کشاورزی از صفر تا صد به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده است. محصولات غیرکشاورزی در وزارت صمت باقی مانده است.

برگزاری تنظیم بازار فراوزارتخانه ای روزهای دوشنبه

مفتح در مورد برگزاری جلسات تنظیم بازار، اظهار کرد: یک تنظیم بازار ملی داریم که روزهای چهارشنبه به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار و یک تنظیم بازار فراوزارتخانه ای (مسائل مربوط به کشاورزی و صنعت) روزهای دوشنبه برگزار می‌شود که در این جلسه تصمیمات در سطح مدیریت میانه ای گرفته و در سطح ملی روزهای چهارشنبه تصمیم گیری می‌شود.

ایدرو و ایمیدرو تغییری نمی‌کنند

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در مورد وضعیت سازمان‌های وابسته به وزارتخانه همچون ایدرو و ایمیدرو، افزود: به هیچ عنوان نقش این سازمان‌ها کوچک نخواهد شد. این سازمان‌ها توسعه‌ای هستند و سیاست گذاری توسعه‌ای دارند و مدیریت و تنظیم گری ندارند. وظیفه ذاتی این سازمان‌ها توسعه صنعت و معدن است. نقش این سازمان‌ها هیچ تغییری نمی‌کند.

وی در مورد جداسازی مرکز برنامه ریزی دخانیات از وزارت صمت، گفت: این مرکز زیرمجموعه وزارتخانه می‌ماند و مسائل مربوط به آن در یک دفتر تخصصی پیگیری می‌شود.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال