اصلاحات سامانه جامع تجارت در راه است

تعداد بازدید : 761
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۹/۶

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران از طرح ویژه وزیر صمت برای ایجاد صندوق مدیریت عوارض صادراتی خبر داد و گفت: هدف ما این است که عوارض صادراتی خرج بودجه های جاری دولت نشود؛ اما وزیر صمت برای این موضوع در دولت می جنگد؛ چراکه مخالفانی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اکسپورتنا، علیرضا پیمان پاک در نشست تخصصی با فعالان اقتصادی گفت: در دو ماه گذشته مشکلات مختلفی از سوی صادرکنندگان مطرح شده است، این در حالی است که بخش عمده زمانی ما در کنار برنامه ریزی و تدوین راه، به این گذشت که مشکلات همه تشکل ها و صادرکنندگان را دریافت نماییم.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: در حال حاضر همه مسائل و مشکلات شفاف و مشخص است، اما راه حل های عملیاتی نیز باید از دو جنس مصداقی و کلان باید در نظر گرفته شود؛ البته حل مشکلات مصداقی کار سختی است؛ ولی باید به عقب برگردیم و حتی قوانین را تغییر کنیم.

وی تصریح کرد: چالش های به وجود آمده برای صادرات از جمله برگشت ارز سوار بر تصمیمات غلط شده است، اما برای برنامه های آتی، تمایل داریم که راهکارهای عملیاتی تبدیل به جنس پروژه شود تا بتوان آن را عملیاتی کرد و صرفا ایده خام و کلان ارایه نداد.

به گفته پیمان پاک، در حوزه عوارض برنامه وزیر صمت این است که صندوق مدیریت عوارض صادراتی ایجاد شود؛ چراکه باید از خام فروشی و صادرات آن به سمت ایجاد ارزش افزوده و زنجیره های ارزش حل کرد؛ اما اینکه عوارض از صنایع بالادستی گرفته شده و خرج بودجه جاری دولت شود، کار غلطی است؛ اما وزیر صمت در این خصوص در حال جنگ با اعضای دیگر دولت است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: وزیر صمت به دنبال این است که درآمد حاصل از عوارض صادراتی به سمت توسعه زیرساختها شود و در بودجه دولت گنجانده نشود.

وی اظهار داشت: در مورد تعرفه های دوجانبه و ایجاد کانال های مالی و بانکی کار در حال پیشرفت است و با بانک مرکزی نیز این رایزنی های صورت گرفته است. از سوی دیگر، معتقدیم که محدودیت گذاشتن صرفا سبب کمبود منابع ارزی شده؛ اگرچه بین بانک مرکزی و وزارت صمت، در این حوزه اختلاف نظر وجود دارد.

پیمان پاک با بیان اینکه اولین گام ما این است که از ظرفیت اتاق های بازرگانی و تعاون بتوان استفاده کرد؛ اظهار داشت: البته در برنامه نقشه راه توسعه تجارت رویدادهای تجاری را برنامه ریزی خواهیم کرد که این فراتر از نمایشگاهها و غرفه فروشی است.

وی با بیان اینکه در حوزه سامانه جامع تجارت اصلاحاتی در حال انجام است، گفت: موضوع ممنوعیت صادراتی کامل غلط است و تجارت باید آزاد باشد، یعنی کالا وارد کرد و کالا صادر کرد؛ پس هیچ کشوری که در فضای تجاری درست حرکت می کند، یک فضای رقابتی را ترسیم کرده و هیچ محدودیتی برای تجارت ندارد.

پیمان پاک سوریه را مهمترین بستر برای کشت فراسرزمینی دانست و گفت: پاکستان نیز برای تهاتر اعلام آمادگی کرده که این صرفا مواد نفتی در مقابل واردات برنج نیست؛ بلکه قرار است که از این کشور در حوزه واردات مواد معدنی از جمله سنگ آهن استفاده کرد.

وی افزود: سوریه اواخر سال شمسی به اتحادیه عرب برخواهد گشت که این سه ماه فرصت تاریخی است که ما خط کشتیرانی راه اندازی کرده و بتوان در حوزه صنایع کوچک و متوسط از فرصت آن بهره گرفت.

پیمان پاک با بیان اینکه صادرکننده نمونه به اتاق بازرگانی واگذار شده و ما فقط سیاستگذار هستیم، گفت: آماده هستیم اولین کمیسیون مشترک را میان ایران و اتریش با فعالان اقتصادی برگزار کنیم و ما فقط سیاستگذار باشیم.

وی افزود: قیمت پایه های صادراتی در حال حل شدن است که بتوانیم موارد آن را حل و فصل کنیم.

پیمان پاک از احتمال افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات ایران خبر داد و گفت: سازمان برنامه و بودجه نیز قبول کرده که برای صادرات، 500 میلیون دلار افزایش سرمایه صندوق را عملیاتی کنیم.

وی افزود: اعتبارات صندوق ضمانت صادرات ایران را جایگزین ال سی خواهیم کرد.

پیمان پاک گفت: در حوزه سقف و سابقه ما و وزیر صمت مخالف هست که سقفی وجود داشته باشد؛ بنابراین تلاش ما این است که این روند را اصلاح کنیم.

وی در خصوص تمدید کارت بازرگانی فرش دستباف ایران گفت: این موضوع مصداقی به حوزه فرش برمی گردد که رویکرد باید اصلاح شود.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران از رتبه بندی صادرکنندگان خبر داد و گفت: صادرکننده نماها باید حذف شوند؛ پس باید در سامانه جامع تجارت اصلاحاتی صورت گیرد، این در حالی است که از شرکتهای مطرح اعتبارسنجی استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: توسعه بازار، لجستیک، گمرکات و تعرفه ها و مسائل مالی و بانکی است که روی این 4 حوزه در حال انجام است؛ به نحوی که یک تاجر و بازرگان 50 برابر رایزنان بازرگانی توانمندی دارد؛ اما ظرفیت محدود است و باید به دنبال چالش ها و الزامات موجود برود.

پیمان پاک گفت: در حال حاضر 7 خط کشتیرانی را در حوزه دریای خزر راه اندازی کرده ایم و اینجا است که تعاملات لازم باید صورت گیرد تا بتوان تجارت را روان کرد؛ این در حالی است که کانال های مالی در برخی از کشورها راه اندازی شده و آماده گشایش ال سی هستند؛ این درحالی است که باید مشتری هم به دنبال سوزاندن کانال نباشند.

وی افزود: باید ساز و کاری تعریف کرد که مجموعه متقاضی دریافت تسهیلات از کانال مالی استفاده کند و بانکی که در کشور ثالث ریسک را پذیرفته که وارد کار شده است، باید تقاضا برای خدماتش داشته باشد؛ بنابراین لازم است که سازمان توسعه تجارت ایران بتوان این فرآیند را به بهترین شکل استفاده کرد.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال