عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت مطرح کرد: لزوم سختگیری در استاندارد کالاهای صادراتی

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران بر لزوم سختگیری در استاندارد کالاهای صادراتی تاکید کرد و گفت: عدم نظارت در این زمینه باعث از دست رفتن بازارهای صادراتی خواهد شد.

«علیرضا حائری» امروز (پنجشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان این مطلب افزود: اگر مشخصات کالاهایی که از کشورمان صادر می‌شود با آنچه بر روی برچسب و اتیکت‌های آنها درج شده مطابقت نداشته باشد، به‌راحتی بازار صادراتی از دست می‌رود و دیگر کشورها جایگزین ایران می‌شوند؛ اتفاقی که در سال‌های گذشته در بازار برخی کشورهای همسایه شاهد بودیم.

وی اظهار داشت: دولت سیزدهم از ابتدای روی کار آمدن، ۲ هدف اصلی واکسیسناسیون سریع عمومی به‌منظور مقابله با کرونا و بهبود معیشت مردم را در دستور کار خود قرار داد.

حائری گفت: یکی از کارهایی که در این راستا می‌توان انجام داد و دولت نیز به انجام آن مبادرت کرده، حضور پررنگ‌تر سازمان‌های نظارتی و نهادهای کنترل قیمت‌ها در بازار است و اکنون نیز شاهدیم اقدامات موثری از نظر روانی در مقوله کمک به عرضه و توزیع کالاها انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: این‌گونه اقدامات نمی‌تواند ادامه‌دار باشد، زیرا آنچه می‌تواند دولت را در این عرصه به موفقیت برساند، تورم را کاهش داده و به بهبود معیشت منجر شود، «جهش تولید» است و حضور نهادهای نظارتی در زمانی که بحرانی درخصوص کالاها به‌وجود می‌آید، کارساز است.

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران تصریح‌کرد:‌ مادامی که جهش تولید اتفاق نیفتد، کالا به وفور در کشور تولید و در بازار عرضه نشود، قدرت پول ملی، درآمدهای ارزی و قدرت خرید مردم  افزایش نیابد، به آن وضعیت مطلوبی که مد نظر دولت است دست نخواهیم یافت.

وی ادامه‌داد: در این راستا، می‌توان گفت بحث حضور نهادهای نظارتی برای عرضه مطلوب کالاها و کنترل قیمت‌ها ۵۰ درصد کار است و نیمی دیگر، وابسته به نقش و اثرگذاری سازمان ملی استاندارد است.

حائری با بیان اینکه نقش و نظارت سازمان ملی استاندارد در سال‌های اخیر مغفول مانده، تاکید کرد: این سازمان تنها مرجع رسمی حاکمیتی در کشور است که عهده‌دار سیاست‌گذاری، حُسن نظارت و هدایت نظام استاندارد و اطمینان‌بخشی به کیفیت کالاها و خدماتی تولیدی، وارداتی و صادراتی است.

وی اظهار داشت: این سازمان وظیفه دارد درخصوص کیفیت کالاها، مواد اولیه به‌کار رفته در آنها و حتی وزن آنها نظارت دقیق داشته باشد و وقتی آرم و نشان استاندارد بر روی کالایی درج می‌شود، مردم باید اطمینان‌خاطر از موارد درج شده بر آن اعم از وزن، مواد اولیه به کار رفته و غیره داشته باشند.

این عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران اضافه‌ کرد: این روزها اخبار و گزارش‌هایی درخصوص کم‌فروشی در حبوبات، یا کم بودن وزن برخی اقلام لبنیات می‌شنویم و می‌خوانیم که همه این موارد وظیفه نظارتی سازمان ملی استاندارد را سنگین‌تر می‌کند.

حائری بیان‌داشت: در شرایط امروز که دولت به‌دنبال بهبود معیشت افراد جامعه است، سازمان ملی استاندارد باید هم‌گام با نهادهای نظارتی و تعزیرات همچون دو بال یک پرنده، به ایفای نقش پرداخته و به کمک دولت بیاید.

وی تاکید کرد: برنامه‌ریزی دولت برای ارتقای سطح معیشت، با نظارت‌های دقیق استاندارد کالاها در کنار اعمال نظارت نهادهای نظارتی محقق می‌شود. 

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال