مدیر مرکز مطالعات ایران و ترکیه خبر داد : احتکار در بازار مواد اولیه ترکیه

ترکیه با کمبود مواد اولیه برای تولیدات کالاهای صادراتی رو به رو است. کاهش تولید پنبه یکی از عوامل تولید پارچه برای توسعه لباس‌های آماده صادراتی برای اروپا شده است.

 از سوی دیگر بازار تقاضا در اتحادیه اروپا برای خرید از ترکیه متزلزل است و ثبات بازار خرید برای تهیه مواد اولیه برای تولید را بر هم زده است. ترکیه که لزوما باید بعضی از اقلام و اجناس تولید پارچه و پوشاک آماده را از خارج تامین کند با کمبود مواد اولیه وارداتی و قیمت بالای آنها در مبادی خرید رو‌به‌رو است. از روی دیگر نوسانات ارز مشکل دیگر تولیدکنندگان برای واردات بعضی از اقلام مورد نیاز است.

با توجه رکودی که سال قبل به صورت بحرانی بازار پوشاک ترکیه را در بر گرفت و تولیدکنندگان پوشاک آماده با توقف پرداخت‌های خریداران و عدم ارائه سفارشات جدید مواجه شدند که علت آن اوج‌گیری کووید۱۹ و بسته بودن بسیاری از مراکز خرید بوتیک‌ها و مزون‌ها در اروپا بود

.امسال در ۵ ماه آخر یعنی از دی‌ماه ۱۳۹۹ تا خرداد ۱۴۰۰ با صادراتی بالغ بر ۶/۷ میلیارد دلار مواجه بود این امر یعنی ۳۹درصد افزایش نسبت سفارش صادراتی نسبت به سال ۲۰۲۰٫ ناگفته نماند که صادرات ترکیه در حوزه پوشاک (لباس و کیف) قریب ۲۸ میلیارد دلار بوده است که اگر پنج ماه اول رقم صادرات ۶/۷ میلیارد باشد لزوما برای رونق در حوزه پوشاک باید در هفت ماه آینده سال میلادی رقمی قریب با ۱۹ میلیارد دلار را صادر نماید و الا بیشترین کارگاهای کوچک یعنی واحدهای زیر ۵۰ نفر را دچار مشکل می‌کند.

عثمان آردلات کارشناس اقتصادی حوزه پوشاک معتقد است که مشکل اساسی برای تامین بازار و صادرات قیمت‌های روزافزون مواد اولیه است بالاخص موادی که در ترکیه تولید نمی‌شود باید از خارج وارد شود و پنبه بالاخص باید از ترکمنستان و با کشور ثالث تهیه شود و معتقد است عدم ثبات بازار خرید نیز باعث تزلزل در برنامه‌ریزی خرید مواد اولیه و حفظ خط سفارش در انبارهاست.

یکی از مشکلات احتکار مواد اولیه، پنهان‌کاری و حفظ مواد اولیه پوشاک در انبارهای محتکرین است. بازار پوشاک ترکیه برای ماه‌های بعد با افزایش قیمت مواد اولیه عرضه کالا آماده سفارشات مکتوب ۲۰۲۰ و تولید مواجه است.در این خصوص جلال ابراهیمی مدیر مرکز مطالعات و پژوهش ایران و ترکیه می‌گوید سودآوری وقتی ممکن است که عرضه و تقاضا با قیمت مواد اولیه به کار گرفته و قیمت تمام‌شده کالا و هزینه‌های مصرف و زمان ایستایی کالا تا قبل از ورود به بازار و پرداخت‌ها همخوانی داشته باشد و الا افزایش رقم گردش مالی و ارقام و تعداد معنایی نخواهد داشت.

وی با استناد با ارقام و داده‌های ۱۰۰ شرکت برتر تولیدی ترک می‌گوید گردش مالی غیرفزاینده به دلار و فرسایش سهام در ۱۰۰ شرکت بزرگ محسوس است و هشدار بر این است که باید تحولات را از دریچه سودآوری به دلار ارزیابی شود و الا هوای مه آلودی به بازار پوشاک آماده ترک حاکم خواهد شد.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال