رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبر داد؛ قاچاق سالانه ۱۲.۵ میلیارد دلار کالا در کشور

به گفته مویدی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ۱۲.۵ میلیارد دلار قاچاق سالانه در کشور وجود دارد.

علی مویدی خرم‌آبادی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: هر ساله ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار قاچاق کالا در کشور انجام می‌شود.

مویدی خرم‌آبادی گفت: در سال‌های اخیر و در اوج درگیری اقتصادی، این ستاد دیوار محکمی برای جلوگیری از قاچاق کالا به کشورهای دیگر به دلیل اختلاف قیمت بود که با اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای توفیقات بزرگی به دست آورد.

مویدی بابیان اینکه پیش‌ از این نظارتی بر سوخت یارانه‌ای از تولید تا مصرف نبود، گفت: در حال حاضر این فرآیند در چرخه سامانه‌ای قرار داده شد تا کمتر شاهد قاچاق این کالا باشیم و از سال ۹۷ تاکنون ۱۴ میلیارد دلار صرفه‌جویی شده است.

او تصریح کرد: در طرح رزاق می‌توان از خروج سوخت جلوگیری کرد؛ زیرا به دلیل قیمت آن در کشور میل این کالا به قاچاق بسیار زیاد است. در حال حاضر اقدامات چشمگیری جهت ایجاد موانع انجام‌شده است.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اعمال طرح رجیستری تلفن همراه، افزود: بازار تلفن همراه ۱۲ میلیون عدد در سال است که با طرح رجیستری حتی یک دستگاه موبایل قاچاق در کشور دیده نمی‌شود و ۶ میلیارد دلار تاکنون در این زمینه به نفع کشور صرفه‌جویی شده است.

وی بابیان اینکه این روند در بازار لوازم‌خانگی، پوشاک، دخانیات و موبایل واره‌ها نیز اعمال‌ شده است، گفت: در حوزه مقابله با قاچاق کالا ضربات محکمی به قاچاقچیان وارد کردیم که در این میان ۱۶۴ پرونده مهم و جدی در دستور قضایی کشور قرار گرفته است.

مویدی همچنین درخصوص بازار لوازم‌خانگی تصریح کرد: از سال ۹۷ با ممنوعیت واردات این محصولات، تولید داخل رونق گرفت و سهم آن را از بازار به ۶۰ درصد رساند.

او بابیان اینکه بخش دیگر نیاز جامعه باید دیده شود، گفت: معافیت‌هایی مرزنشینان برای معاش که فرصتی برای تجارت آن‌ها محسوب می‌شود موجب ورود برخی کالاهای خارجی می‌شود.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بابیان اینکه بخشی از کالاها از معافیت مرزنشین تأمین می‌شود، تصریح کرد: با راه‌اندازی شناسه لوازم‌خانگی کالاهای خارجی به حاشیه خواهند رفت تولید باکیفیت و کمیت رشد پیدا می‌کند.

او بابیان اینکه ۶ میلیارد دلار واردات مرزنشینی در کشور وجود دارد، تأکید کرد: تنها یک میلیارد دلار از این میزان واردات به لوازم‌خانگی تعلق دارد که نیاز به ساماندهی دارد.

مویدی بابیان اینکه طرح ساماندهی تجارت مرزنشینان به دولت ارائه‌شده است، خاطرنشان کرد: با تصویب و اجرای این طرح پدیده کولبری از بین خواهد رفت و تأمین معیشت با نگاه توسعه‌یافتگی خواهد بود.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: روز گذشته ۱۲ میلیارد نخ سیگار که به‌صورت غیرقانونی وارد کشور شده بود امحا شد تا سلامت جامعه درخطر قرار نگیرد.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال