بعد از چند ماه پیگیری فعالان بخش خصوصی رخ داد: ترخیص کالاها از گمرکات سرعت گرفت

رئیس اتاق تهران در یک ساله گذشته بارها درباره رسوب کالاها در گمرکات کشور به مسئولان کشور هشدار داده و حتی سال گذشته در این باره به رئیس جمهور هم نامه نوشت.

بعد از ماه ها تلاش فعالان بخش خصوصی و اعتراضات و نامه نگاری های نهادهای بخش خصوصی با مسئولان دولتی از گمرک گرفته تا وزارت صمت، معاون اول رئیس جمهور و حتی رئیس جمهور؛ در نهایت ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مصوب کرد که کالاهای رسوب شده در گمرکات کشور بدون نیاز به ویرایش ثبت سفارش ترخیص شوند. روندی که در روزهای گذشته اجرای آن شروع شده و گزارش ها نشان می دهد شدت گرفته است.  

به دنبال ابلاغ این مصوبه معاون فنی گمرک ایران از ترخیص یک ‌میلیون تن انواع کالا از گمرک در اجرای مصوبات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت خبر داد و گفت: از روز 19 آبان‌ماه که دستورالعمل مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت برای ترخیص کالاهای رسوبی ابلاغ شد تا روز 20 آبان ظرف یک روز 1.1میلیون تن انواع کالا از گمرک ترخیص شد که خود رکوردی جالب توجه در گمرک به‌حساب می‌آید..

همچنین با ابلاغ مصوبه ستاد هماهنگی دولت به دستگاه‌های اجرایی برای تسهیل روند تخصیص ارز و ترخیص کالاهای مانده در گمرک ستاد تنظیم بازار نیز بر ترخیص کالاهای اساسی دارای قبض انبار بدون الزام به کد رهگیری خبر داد. براساس این مصوبه، گمرک باید تمام کالاهای اساسی، ضروری و مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی و دارای قبض انبار را با استفاده از ارز صادراتی، ارز متقاضی یا ارز تامین‌ شده از بانک مرکزی بدون الزام به کد رهگیری ترخیص کند. همچنین گمرک مکلف شد تمام کالاهای اساسی فساد‌پذیر را با تشخیص و تأیید وزارتخانه مربوط ترخیص کند.

در این بین آمارهای متناقضی از رسوب کالاها در گمرکات کشور به گوش می رسد و حجم آن حتی تا 8 میلیون تن کالا هم بیان می شود. با اجرایی ‌شدن مصوبات دولت، روح‌ اله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران اعلام کرد به شرط هماهنگی تمام دستگاه‌های مربوط در 2هفته آینده ۵۰ تا ۷۰درصد، معادل 4یا 5 میلیون تن کالای اساسی و ضروری غیراساسی از گمرک ترخیص و به صاحبان آن ها تحویل داده می‌شود.

رسوب کالاهای اساسی و مواد اولیه واحدهای تولیدی در گمرکات در ماه های گذشته علاوه بر کاهش تولید باعث کمبود بخشی از کالاهای اساسی در بازار هم شده است. چند روز پیش مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران در واکنش به جمله معاون گمرک که گفته بود :«میلیون ها تن کالا ماه هاست در بنادر کشور رسوب کرده است.» در توئتی نوشت:« معاون گمرک: «میلیون‌ها تن کالا ماه‌هاست در بنادر کشور رسوب کرده‌است». چه کسی باید پاسخگوی این خسارت ملی باشد بانک مرکزی یا وزارت صمت؟ چه کسی پاسخگوی کمبود یا گرانی کالا در بازار است؟»

رئیس اتاق تهران در یک ساله گذشته بارها درباره رسوب کالاها در گمرکات کشور به مسئولان کشور هشدار داده است و حتی سال گذشته در این باره به رئیس جمهور هم نامه نوشت. در متن نامه آمده بود:« در حال حاضر بخش قابل‌توجهی از کالاهای وارداتی مجاز، به ویژه کالاهای اساسی و بعضاً فسادپذیر که پس از طی تشریفات قانونی و ثبت‌سفارش و براساس اعتبار بین‌المللی تجار ایرانی وارد کشور شده‌اند به دلیل عدم امکان تأمین ارز و یا عدم امکان انتقال ارز تخصیص یافته، کماکان ترخیص نشده‌اند و در گمرکات کشور رسوب نموده‌اند. این موضوع ضمن تحمیل خسارت شدید مالی به صاحبان کالا، ناشی از حق توقف کانتینرها، لطمات جبران‌ناپذیری به اعتبار تجار ایرانی وارد نموده است. در این خصوص ضمن درخواست عاجل برای تأمین ارز این قبیل کالاها با اولویت زمان ورود به محوطه گمرکی، پیشنهاد می‌شود امکان ترخیص محموله‌های دارای مجوز فروشنده خارجی در قالب خرید نسیه فراهم گردد.»

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال