رفع تعهد ارزی، مهمترین دغدغه صادرکنندگان/ امروز صادرات یک ضرورت است

تعداد بازدید : 493
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۷/۳۰

مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران نوشت: بی شک مهمترین دغدغه جامعه صادرکنندگان در شرایط فعلی چگونگی ایفای تعهدات ارزی بوده و با تلاش های انجام شده در قالب کمیته اقدام ارزی در سازمان توسعه تجارت ایران و سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان ها، ضمن تسهیل و تسریع در ایفای تعهدات ارزی، شرایطی فراهم شده است تا صادرکنندگان با طرح دغدغه ها و مشکلات خود در یک فضای تعاملی با سایر بخش های اثرگذار بر تجارت خارجی، حرکت رو به رشد خود را سرعت بخشند.

احسان قمری، مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران در یادداشتی اختصاصی به اکسپورتنا نوشت: امسال در حالی روز ملی صادرات را گرامی می‌داریم که دو متغیر برون‌زا و اثرگذار اقتصاد کشور و به تبع آن تجارت خارجی کشور را تحت الشعاع قرار داده است.

تحریم‌های ناجوانمردانه و شیوع ویروس منحوس کرونا دو مولفه اثرگذاری هستند که تجارت خارجی کشور را مورد هجمه خود قرار داده‌اند. با وجود این مشکلات، جامعه صادرکنندگان به عنوان ‌سربازان خط مقدم جنگ اقتصادی و رزم آوران عرصه صادرات، حرکت خود در مسیر پرفراز و نشیب توسعه و پیشرفت را ادامه داده و با برنامه ریزی مناسب نیل به اهداف از پیش تعیین‌شده در برنامه‌های توسعه و افق ۱۴۰۴ را تسهیل کرده اند.

از سوی دیگر روز ملی صادرات پاسداشت همکاری و معاضدت بخشهای خصوصی و دولتی در جهت توسعه کمی و کیفی صادرات غیر نفتی است.

تبدیل تهدید تحریم‌ها و محدودیت صدور نفت خام به فرصت افزایش صادرات محصولات واجد ارزش افزوده،‌ در راستای عمل به سیاست های اقتصاد مقاومتی در خصوص درون‌زایی و برون‌گرایی اقتصاد بوده و امید می رود نیروهای جوان و متخصص، با تاسی به صاحبان تجربه در صادرات و با استفاده از روش های علمی و نوین، تولید و صادرات محصولات دانش بنیان و واجد تکنولوژی بالا را سرلوحه خود قرار دهند.

بی شک مهمترین دغدغه جامعه صادرکنندگان در شرایط فعلی چگونگی ایفای تعهدات ارزی بوده و با تلاش های انجام شده در قالب کمیته اقدام ارزی در سازمان توسعه تجارت ایران و سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان ها، ضمن تسهیل و تسریع در ایفای تعهدات ارزی، شرایطی فراهم شده است تا صادرکنندگان با طرح دغدغه ها و مشکلات خود در یک فضای تعاملی با سایر بخش های اثرگذار بر تجارت خارجی، حرکت رو به رشد خود را سرعت بخشند.

امروز، صادرات یک ضرورت است، ضرورتی که تولید و اشتغال و معیشت عامه مردم به آن وابسته بوده و اتکای کشور به منابع غیر نفتی نیز در راستای این مهم است.

تامین ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی، مواد اولیه، کالاهای واسطه ای، ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز واحدهای تولیدی از طریق صادرات، ضرورت اتکا به منابع داخلی را بیش از پیش مشخص ساخته و امید است در سایه همدلی، شاهد سربلندی جامعه صادرکنندگان در بازارهای هدف باشیم.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال