گلایه اتاق بازرگانی تهران از سازمان تامین اجتماعی/ بخشودگی جرائم مالیاتی در پیچ و خم بروکراسی اداری

ئیس اتاق بازرگانی تهران طی نامه‌ای به معاون حقوقی ریاست جمهوری از عملکرد سازمان امور مالیاتی گلایه کرد و از وی خواست تا در خصوص کارفرمایانی که تقاضای بخشودگی جرایم مالیاتی خود را تا تاریخ ۱۳ شهریور ماه سال ۹۸ ثبت کردند و حائز شرایط سایر مقررات مصوبه و بخش‌نامه مربوطه هستند، ترتیب اثر دهد.

به گزارش خبرنگار اکسپورتنا، پیش از این طی مصوبه ای هیات وزیران با اصلاح ماده (۴) ایین نامه اجرایی ماده (۱۳) قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات و اصلاح ماده ۱۰۴ قانون مالیاتهای مستقیم تصویب شد که کارفرمایان کارگاههای مشمول با تایید ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و کارگروه‌های استان آن در صورتی که جراحی و متعلق به آنها مربوط به قبل از تاریخ ۲۹ اسفندماه سال ۹۶ باشد، چنانچه تا حداکثر سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این تصویب نامه در مورد پرداخت و تثبیت اصل بدهی قطعی شده بر اساس مدارک و مستندات ابزاری با سازمان تامین اجتماعی توافق کنند از بخشودگی جرایم متعلق موضوع این آیین نامه برخوردار خواهند شد.
در این راستا، سازمان تامین اجتماعی اقدام به صدور بخشنامه کرد و با توجه به تاریخ لازم الاجرا شدن مصوبه زمان اجرای آن را از تاریخ ۱۳ شهریور ماه سال ۹۸ به مدت سه ماه تعیین کرد.
اما بخشودگی جرایم کارفرمایان کارگاههای مشمول منوط به تایید ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و کارگاه های استان شد؛ لذا با توجه به اینکه ستاد مذکور زیر نظر وزارت صنعت فعالیت می‌کرد، اخذ تاییدیه برای کارفرمایانی که مجوز تاسیس از وزارت مذکور را نداشتند دچار مشکل شد. بنابراین کارفرمایان مذکور علی‌رغم اینکه درخواست های خود را در مهلت مقرر ثبت دبیرخانه واحدهای اجرایی سازمان تامین اجتماعی کرده بودند گرفتار شده و نتوانستند از این تسهیلات برخوردار شوند.
با این حال بعد از تاریخ ۱۳ شهریور ماه سال ۹۸ بر اساس تصمیمی که در استانداری مراکز استانها با حضور کارگروه ستاد تسهیل اتخاذ شد، مقرر شد کلیه کارفرمایانی که تقاضای خود را ظرف مهلت مقرر شده به ثبت رساندند از تسهیلات مصوب بخشنامه مذکور برخوردار شوند.
اما متاسفانه سازمان تامین اجتماعی طی بخشنامه‌ای با استناد ماده ۲۴ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی و نظریه امور هماهنگی و رفع اختلافات حقوقی دستگاههای اجرایی معاونت حقوقی ریاست جمهوری اعلام کرد که آن دسته از درخواست هایی که قبل از ۵ تیرماه ۹۸ در سازمان ثبت شده می‌تواند از بخشودگی جرایم برخوردار شوند و درخواست‌های بعد از این تاریخ مشمول استفاده از بخشودگی جرایم نخواهد شد.
در این راستا اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی تهران طی نامه‌ای ضمن نقد موضوع و به منظور کمک به کارفرمایان خوش حساب و در راستای حمایت از شعار رونق تولید و جهش تولید و اینکه برخی از کارفرمایان بدون اینکه کوتاهی کرده باشند، دچار فرایند اداری و بلاتکلیفی شدند موضوع را به معاون اول رئیس جمهور منعکس و وی به مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد که طبق مصوبه عمل شود.
همچنین سعید شیرکوند معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس جمهور طی نامه‌ای با قید خیلی فوریت خطاب به سالاری مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی پیگیری اقدامات صورت گرفته در رابطه با موضوع مذکور شد.
مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران طی این نامه درخواست کرد: با توجه به اتفاقات مذکور و به منظور حمایت از فعالان اقتصادی و کمک به ادامه حیات آنها خواهشمند است دستور فرمایید در خصوص کارفرمایانی که تقاضای خود را تا تاریخ ۱۳ شهریورماه سال ۹۸ ثبت کردند و حاضر شرایط سایر مقررات مصوبه و بخش‌نامه مربوطه می شوند ترتیب اثر داده شود.

متن نامه رئیس اتاق بازرگانی تهران را در فایل PDF بخوانید.

متن نامه سازمان تامین اجتمای را در فایل  PDF.  بخوانید.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال