نبود سرمایه و عقب ماندن بنگلادش از همتایان خود

بنگلادش به دلیل نبود سرمایه گذاری و حمایت کافی از سوی دولت برای تاسیس کارخانجات تولید الیاف بشرساخت از همتایان جهانی خود عقب مانده است. این الیاف به عنوان مواد اولیه خام زیست تجزیه پذیر برای تولید پوشاک از محبوبیت زیادی برخوردار هستند.

به گزارش سرویس اطلاع‌رسانی نساجی امروز، بر اساس مطالعه ای که توسط انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک بنگلادش(BGMEA) صورت گرفته است، سهم پوشاک بر پایه الیاف بشرساخت در تجارت جهانی حدود 45 درصد بوده که با نرخ 5 درصد نیز در حال رشد است چون زیست سازگاری این لباس ها بیشتر می باشد.


از سوی دیگر سهم پوشاک بر پایه پنبه از تجارت جهانی حدود 35 درصد می باشد که بین سال های 2007 تا 2017 با نرخ رشد ترکیبی سالانه 0/5 درصد کاهش پیدا کرده است.


متین چادوری، مدیر عامل کارخانجات ریسندگی مالک می گوید: "تاسیس کارخانه تولید الیاف بشرساخت بسیار هزینه بر و گران است." چادوری ده سال پیش اقدام به تاسیس چنین کارخانه ای کرده بود. در آن زمان هزینه پروژه حدود 100 میلیون دلار برآورد شده بود. در حال حاضر تاسیس این کارخانه چیزی حدود 400 تا 500 میلیون دلار هزینه دارد.


در سال 2017 تجارت جهانی پوشاک بر پایه الیاف بشرساخت 150 میلیارد دلار بوده که سهم بنگلادش از این رقم 5 درصد و سهم ویتنام 10 درصد بوده است. به گزارش سرویس اطلاع‌رسانی نساجی امروز،در بنگلادش 430 کارخانه ریسندگی وجود دارد که از این میان 124 کارخانه به تولید الیاف استیپل پلی استر و ویسکوز که جزو الیاف بشرساخت هستند، می پردازد. 

 

علاوه بر آن حدود 93/57 درصد از 2052000 تن الیاف وارد شده در سال 2018، الیاف پنبه بوده است. 


با توجه به این که تقاضا برای پوشاک تهیه شده از الیاف بشرساخت در جهان در حال افزایش است، بنگلادش باید در پی تاسیس کارخانجات تولیدکننده این الیاف باشد. در غیر این صورت بخش 8 میلیارد دلاری نخ و پارچه در کشور با مشکلات جدی مواجه خواهد شد. 


سرمایه گذاری بر روی چنین پروژه هزینه بری بدون حمایت دولت از سرمایه گذاران ساده نیست، این حمایت ها می تواند به صورت وام های کم بهره و یا دسترسی آسان به گاز باشد.


بنگلادش دارای پتانسیل تجاری در بعضی از الیاف بشرساخت نظیر ویسکوز، اکریلیک و پلی استر می باشد.


امروزه مصرف کنندگان به دنبال محصولاتی با شرایط نگهداری آسان و دوستدار محیط زیست هستند.


گسترش فست فشن یا مد سریع-واژه ای که برای لباس هایی به کار می رود که به سرعت از کت واک ها راهی فروشگاه ها می شوند تا پاسخگوی ترندهای جدید باشند-باعث کاهش زمان تحویل سفارشات شده است. 


فست فشن بین سال های 2015 تا 2018 دارای نرخ رشد ترکیبی سالانه 20 درصد بوده در حالی که رشد جهانی خرده فروشی پوشاک در همین دوره بین 4 تا 5 درصد بوده است.


این واقعیت که مشتریان مد به طور میانگین 60 درصد بیشتر از 15 سال پیش لباس خریداری می کنند باعث تولید 92 میلیون تن زباله در سال که معادل 4 درصد از کل زباله و ضایعات در جهان است، می شود.


ویسکوز که سومین لیف متدوال در جهان است به عنوان جایگزینی پایا برای منسوجات مصنوعی مبتنی بر نفت نظیر پلی استر، اکریلیک، نایلون و اسپاندکس معرفی شده است.


ویسکوز گیاهی که ریون نامیده می شود در اواخر دهه 1800 به عنوان جایگزینی برای ابریشم معرفی شده است.به گزارش سرویس اطلاع‌رسانی نساجی امروز، تولید این لیف ارزان بوده و دارای کاربردهای زیادی نیز می باشد از جمله لباس های اسپرت و غیر رسمی، لباس های جین، جوراب، ملحفه، حوله، ماسک های صورت و دستمال های مرطوب.


البته پیگیری منابع استفاده شده در تولید ویسکوز و رعایت حق و حقوق نیروی کار ضروری است.


بنگلادش باید توجه بیشتری به سرمایه گذاری بر روی نخ و پارچه به ویژه در بخش های تاری پودی و غیر پنبه ای نشان دهد تا با استانداردهای تعیین شده از سوی اتحادیه اروپا همخوانی داشته باشد.


در دهه گذشته بنگلادش دارای 8 کمپانی تولیدکننده منسوجات بر پایه الیاف بشرساخت بود و در حال حاضر این تعداد به حدود 60 عدد رسیده است تا بتواند پاسخگوی نیازهای موجود در این زمینه باشد.


بعضی از پیشنهادها برای تولید کارخانجات جدید هنوز در صف انتظار انجمن قرار دارد.


از میان پوشاک صادر شده از بنگلادش در سال مالی گذشته، 14/74 درصد از الیاف پنبه تهیه شده بود. این میزان در سال 2009-2008، 68/67 درصد بوده است.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال