سمینار «راهکارهای ‌سرمایه‌گذاری در ‌استارت‌آپ‌ها» در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد باید آستین‌ها را بالا بزنیم

با تلاش معاونت کسب و کار اتاق بازرگانی تهران، نشستی با عنوان «راهکارهای سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها» در اتاق تهران برگزار شد که طی آن مباحثی در مورد جذب و تامین سرمایه در فضای استارت‌آپی مطرح و در یک فضای گفت‌وگو محور بین حاضران و کارشناسان، مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

 سمینار راهکارهای ‌سرمایه‌گذاری در ‌استارت‌آپ‌ها، با حضور جمع کثیری از مدیران بنگاه‌های اقتصادی، جوانان کارآفرین و بنیانگذاران ‌استارت‌آپ‌ها و فعالان کسب‌وکارهای نوین برگزار شد. برگزاری این سلسله نشست‌ها و سمینارها که از سال گذشته توسط معاونت کسب و کار اتاق بازرگانی تهران آغاز شده، با هدف ایجاد فرصتی برای ورود بنگاه‌های ایرانی به ‌سرمایه‌گذاری در حوزه استارت‌آپ‌ها و توانمندسازی آنها صورت ‌می‌گیرد.

در آغاز این رویداد، معاون کسب و کار اتاق تهران طی سخنانی با اشاره به اینکه امروزه اقتصاد ایران درگیر زنجیره‌ای از مشکلات عدیده از تحریم‌های بین‌المللی تا مقاومت دستگاه‌های اجرایی تحت عنوان خودتحریمی است، گفت: موضوع اقتصاد بیش از هر زمانی طی بازه بعد از انقلاب به دغدغه و اولویت نخست حاکمیت و دولتمردان و حتی رسانه‌ها تبدیل شده است. اما دغدغه دستگاه‌ها در مورد اقتصاد، فارغ از نتیجه، چه خوشایند و چه ناخوشایند بسته به ماهیت و فلسفه وجودی آن نهاد به صورت مصاحبه، سخنرانی، میزگرد، ایجاد ممنوعیت یا محدودیت ظهور و بروز کرده است و به جرأت ‌می‌توان گفت که تاکنون شاهد سیاستگذاری قابل توجه و موفقی از سوی تصمیم‌گیرندگان و حکمرانان اقتصادی در افزایش توان و بهبود رقابت‌پذیری در بنگاه‌های اقتصادی نبوده‌ایم.

هومن حاجی‌پور افزود: اگر چه طی این سال‌ها بعضاً اقدامات قابل تقدیری هم صورت گرفته اما هنوز بخش عمده کسب و کار به لحاظ توان بنگاهی جهت رشد و عرض‌اندام در فضای مبادلات بین‌المللی آماده نیستند. امروز به تحقیق ‌می‌توان ادعا کرد که علاوه بر ده‌ها معضل و گرفتاری در بنگاه‌ها از جمله دسترسی به منابع مالی ارزان تا تأمین منابع انسانی خبره، اصلی‌ترین و مهم‌ترین معضل بنگاه‌ها و کسب و کارهای ایرانی، مسئله نوآوری است

حاجی‌پور با بیان اینکه ضعف نوآوری چه در فرآیندهای کاری، چه در بازارهای جدید، چه در محصولات و چه در مدل کسب و کار قابل مشاهده است، ادامه داد: متأسفانه این عقب‌ماندگی موجب شده است تا بیشتر کسب و کارها در فضای به‌شدت رقابتی جهانی، حرفی برای گفتن نداشته باشند و از طرفی زمان کافی هم برای توسعه درونی نوآوری پیدا نکنند. در چنین شرایطی، گروهی از کسب و کارهای نوظهور تحت عنوان استارت‌آپ‌ها به وجود آمده‌اند که شاید فرصت مناسبی برای جبران مافات گذشته به خصوص در فضای بحرانی اقتصاد کشور ایجاد کنند.

معاون کسب و کار اتاق تهران ادامه داد: به نظر ‌می‌رسد بخشی از این مشکلات با ‌سرمایه‌گذاری کمتر و در زمان کوتاه‌تر از طریق مشارکت و همکاری در استارت‌آپ‌ها قابل جبران باشد. در این شرایط، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران وظیفه خود دانسته که در راستای اهداف و مأموریت‌های خود، زمینه توانمندسازی بنگاه‌های عضو را از طریق ورود به این مرحله مهیا کند.

 

باید آستین‌ها را بالا بزنیم

در ادامه این نشست، فرزین فردیس، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال با اشاره به مسئله مطرح شده در رسانه‌ها مبنی بر سخت‌گیری‌های آمریکا و تحریم‌های این کشور علیه برخی شرکت‌های فناوری از جمله هوآوی گفت: اصلی‌ترین سوال در این زمینه این است که دلیل این همه ترس آمریکا از هوآوی چیست؟ هوآوی در سال 2018 مقام اول ثبت اختراع در دنیا را داشته است؛ این رقم در واقع چیزی در حدود دو برابر میزان ثبت اختراع در شرکت میتسوبیشی است که به طور متوسط در هر روز 15 اختراع ثبت ‌می‌کند و این اختراع‌ها در آینده اهمیت خود را نشان خواهد داد.

 او در ادامه گفت: متاسفانه در شرایط فعلی و تحولات سریع عصر جدید ما هنوز به دنبال تقسیم میراث‌های کهنه، ارز 4200 تومانی، نفت و مواد معدنی و صحبت و جدل در مورد نیاز به ‌سرمایه‌گذاری هستیم. اما با این حال ‌استارت‌آپ‌هایی که مانند اسنپ و تپ‌سی و ... در سال‌های اخیر به رسمیت شناخته شده‌اند، پیشرفت خوبی داشته‌اند.

او در ادامه بر این نکته تاکید کرد که باید آستین‌ها را بالا زد و با شناخت نیازمندی‌ها و فرهنگ‌های سازمانی خود در این مورد با افرادی که متفاوت فکر ‌می‌کنند، گفت‌وگو کرد. فرزین افزود: بیشتر از گفت‌وگو ما نیازمند عمل هستیم و لازم است ‌استارت‌آپ‌ها توانمندسازی شوند.

 در ادامه این نشست پانلی با حضور چهره‌های مطرح در حوزه تامین مالی و ‌سرمایه‌گذاری حوزه ‌استارت‌آپی با مدیریت امید ‌هاشمی، مدیر کسب و کارهای نوین اتاق تهران برگزار شد و اعضای این پانل به بحث و گفت‌وگو در مورد شیوه‌های جذب سرمایه توسط استارت‌آپ‌ها، راه‌های ‌سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها، تعامل و استراتژی‌های مفید در حوزه ‌استارت‌آپ‌ها و ... پرداختند و سپس دقایقی از این کارگاه به پرسش و پاسخ میان حاضران و اعضای پانل اختصاص یافت.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال