در چهل‌و‌هشتمین جلسه کارگروه تنظیم بازار مصوب شد شرایط جدید رسیدگی به ارزش کالای ترخیص شده از گمرک

کارگروه تنظیم بازار برابر نامه‌ای که ششم شهریور ماه جاری به امضای عباس قبادی، معاون بازرگانی داخلی و دبیر کارگروه تنظیم بازار، برای رئیس‌کل گمرک ارسال کرده است، به مساله بررسی قیمت کالا از سوی گمرک در زمان اظهار و بررسی ارزش گمرکی پرداخته است.

 بر اساس مصوبه چهل‌و‌هشتمین جلسه کارگروه تنظیم بازار که طی نوزدهمین مرداد ماه و برای بررسی مجدد تصمیمات جلسه بیست و سوم این کارگروه برگزار شد، بانک مرکزی، گمرک و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مکلفند تا زمان رفع و برداشته شدن کامل تحریم‌ها، ارزش مندرج در ثبت سفارش کالا را از زمان دریافت و بررسی اظهارنامه گمرکی ملاک اقدام قرار دهند.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، در جلسه اخیر کارگروه تنظیم بازار همچنین تصمیمات دیگری با هدف تسهیل در فرآیند ثبت‌سفارش و ترخیص کالاها اتخاذ شده‌است. بر اساس مصوبه اخیر این کارگروه، شرط پذیرش اظهار واردکننده به گمرک، ارزش مورد تایید در مجوز ثبت سفارش صادره از سوی دستگاه متولی و فاکتور ارائه شده به گمرک ملاک عمل است. این مصوبه تصریح دارد که در مورد کالاهای اساسی مشمول ارز 4200 تومان قیمت هر کدام که پایین‌تر باشد، ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

همچنین، در زمان رسیدگی به اظهارنامه و بازبینی و رسیدگی‌های بعد از ترخیص، ملاک رسیدگی به ارزش کالای ترخیص شده از گمرک نیز ارزش مندرج در ثبت سفارش و فاکتور ارائه شده به گمرک است.

بر اساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار، زمان اجرای این مصوبه و تبصره‌های ذیل آن از تاریخ 18 مرداد 97 تا پایان تحریم‌های اقتصادی بوده و تصمیمات این مصوبه برای تمامی پرونده‌های اختلافی موضوع بندهای این مصوبه در گمرکات اجرایی کشور و نیز کمیسیون‌های رسیدگی به اختلافات گمرکی و تجدیدنظر از همان تاریخ قبلی به بعد که در جریان رسیدگی قرار داشته و هنوز رای قطعی از سوی کمیسیون تجدیدنظر در خصوص آن صادر نشده، قابل اجرا و تعمیم است.

هم‌چنین در بند 3 این نامه ذکر شده است که به دلیل به‌روز نبودن ارزش‌های مندرج برخی اقلام در سامانه رسیدگی و تعیین ارزش گمرک و مشکلات متاثر از این موضوع برای فعالان اقتصادی، گمرک جمهوری اسلامی می‌تواند جهت تعیین ارزش کالاهای وارداتی و صادراتی، کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارت اقتصاد، وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی، بانک مرکزی، اتاق بازرگانی و نمایندگان تشکل‌های مربوطه تشکیل دهد و بانک اطلاعاتی خود را بر مبنای ارزش‌های تعیین شده در این کارگروه به روز و تکمیل کند.

 

مصوبه کارگروه تنظیم بازار را می‌توانید از اینجا مطالعه کنید.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال