تضعیف تولید داخلی با واردات پوشاک از طریق مناطق آزاد

منصور تیرگر: بخش قابل توجهی از واردات پوشاک از طریق مناطق آزاد صورت می‌پذیرد که نتیجه‌ای جز تضعیف تولیدکننده داخلی ندارد.

منصور تیرگر نماینده اتحادیه پوشاک در گفتگوی 18:30 شبکه خبر در خصوص تاثیر مناطق آزاد بر افزایش قاچاق کالا گفت: مناطق آزاد که با هدف توسعه تولیدات صادرات محور تشکیل شده بود، نه تنها به وظیفه خود عمل نکرده، بلکه به محلی برای قاچاق پوشاک تبدیل شده است؛ هرچند در برخی مناطق آزاد تولید هم هست اما این تولید بیشتر با برند خارجی صورت می گیرد.

 

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، تیر گر با اشاره به ورود پوشاک ارزان قیمت به کشور گفت: واردات بی رویه پوشاک که عمدتاً بدون پرداخت عوارض ورودی و مالیات انجام می شود موجب ایجاد شرایط نابرابر برای صنعت پوشاک داخلی شده است.

 

وی با اشاره به مشوق هایی که به این مناطق داده شده، افزود: عملاً امکان رقابت عادلانه و برابر با رقبای خارجی دشوار شده است.

 

تیرگر گفت: بخش قابل توجهی از واردات پوشاک از طریق مناطق آزاد صورت می پذیرد که نتیجه ای جز تضعیف تولیدکننده داخلی ندارد.

 

وی با تاکید بر جلوگیری از افزایش مناطق آزاد گفت: باید همین مناطق آزاد موجود هم به خط تولیدات صادرات محور برگردد و گرنه صنعت داخلی کشور به شدت آسیب می بیند. 

 

بر اساس این گزارش  حسینی شاهرودی دیگر مهمان برنامه گفتگوی 18:30 با تشریح الزامات جدید و سختگیرانه مجلس برای ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جدید گفت: این الزامات مجلس برای ایجاد 8 منطقه آزاد و 13 منطقه ویژه اقتصادی جدید به اجرا در خواهد آمد.

 

وی  در خصوص جلسه کمیسیون اقتصاد گفت: این لایحه تصویب شد و روز چهارشنبه همین هفته در صحن علنی مجلس به رای گذاشته می شود.8منطقه آزاد همان مناطق پیشنهادی دولت است. 

 

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در لایحه ارائه شده، دولت خواستار ایجاد ۸ منطقه آزاد جدید و ۱3 منطقه ویژه اقتصادی جدید بود که در کمیسیون اقتصادی پیشنهاد نمایندگان مبنی بر ایجاد ۶۹ منطقه ویژه اقتصادی جدیدبررسی و برخی تصویب شد.

 

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه کمیسیون اقتصادی شرایط و الزاماتی را به لایحه دولت برای ایجاد مناطق آزاد جدید اضافه کرد، گفت: یکی از دغدغه های مجلس شورای اسلامی، چگونگی اداره مناطق آزاد است. بجز یکی دو منطقه آزاد، مابقی به درستی اداره نمی شوند.

 

وی با اشاره به خصوصی بودن کامل مناطق آزاد افزود: محدوده جغرافیایی مناطق آزاد در کمیسیون اقتصادی تا ۹۰ درصد کوچک شد تا بتوانند زیرساخت های لازم را ایجاد کنند علاوه بر این فنس کشی، جزو الزامات ایجاد مناطق آزاد قرار گرفت. علاوه بر کوچکتر شدن محدوده مناطق آزاد از 300 هکتار به 20 هکتار، انتخاب مناطق آزاد در خارج از محدوده شهری از ویژگی های جدید مناطق آزاد تجاری خواهند بود.

 

وی گفت: ایجاد گمرکات در ورودی و خروجی، نیز از الزامات ایجاد مناطق آزاد است که اگر این الزامات رعایت نشود نمی توانند از امتیازات مناطق آزاد استفاده کنند.

 

نماینده مجلس تصریح کرد: مناطقی که در اختیار مدیدیت خصوصی است فعال هستند.

 

حسینی گفت: واردات خودرو به مناطق آزاد فقط توسط فعالان اقتصادی در آن منطقه انجام می شود و حق تردد به خارج از منطقه را ندارند.

 

وی تاکید کرد: در سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از مناطق آزاد به عنوان یک پتانسیل پیشران اقتصادی نام برده شده است تا در جهت تولید و صادرات گام بردارد. این الزامات نیز در همین راستا به تصویب رسید.

 

حسینی در خصوص الزامات و شروع ایجاد مناطق ویژه اقتصادی نیز گفت: مناطق ویژه اقتصادی باید توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شود و بخش های دولتی اجازه سرمایه گذاری در مناطق ویژه را ندارند.

 

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: برخی مناطق تجاری در کشور فعال هستند و از مدیریت خوبی برخوردارند.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال