نشانه‌هایی از رونق در نساجی

امسال بخش تامین مواد اولیه صنایع نساجی در اولویت وزارت صنعت، معدن و تجارت است. گمان می‌کنم امسال روند اقبال به مصرف تولیدات داخلی در صنعت نساجی رو به رشد باشد با توجه به توانمندی‌هایی که در صنعت نساجی وجود دارد می‌توان نقاط ضعف را به نقاط قوت تبدیل کرد.

نوسازی واحدهای نساجی و ایجاد واحدهای جدید در بخش ریسندگی الیاف طبیعی و مصنوعی در سال گذشته به گفته مسئولان، باعث رونق صادرات محصولات این صنعت از جمله نخ و فرش ماشینی شده است تا جایی که گلناز نصراللهی، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور نساجی و پوشاک در گفت‌وگو با «گسترش صنعت» اظهار کرد: آمار صادرات یک ماه امسال صنعت نساجی رشد را نشان می‌دهد به گونه‌ای که حدود ۶۰ میلیون دلار در یک ماه آغاز امسال محصولات نساجی صادر شده که این رقم در مدت مشابه سال ۹۶ حدود ۴۰ میلیون دلار بوده است، ضمن آنکه در سال ۹۶ نیز صادرات در صنایع نساجی نسبت به سال ۹۵ رشد ۲۰ درصدی داشته است. این روند نشان از رونق گرفتن صنعت نساجی دارد.
نصراللهی ادامه داد: امسال بخش تامین مواد اولیه صنایع نساجی در اولویت وزارت صنعت، معدن و تجارت است. گمان می‌کنم امسال روند اقبال به مصرف تولیدات داخلی در صنعت نساجی رو به رشد باشد با توجه به توانمندی‌هایی که در صنعت نساجی وجود دارد می‌توان نقاط ضعف را به نقاط قوت تبدیل کرد.
به گفته نصراللهی، تمایل به مصرف تولیدات داخلی از سال‌های گذشته رو به رشد بوده که گویای بهبود کیفیت از سوی تولیدکنندگان داخلی است اما صنعت نساجی همیشه در معرض واردات رسمی، غیررسمی یا کالای همراه مسافر بوده است. این موارد باعث شده تا تولیدکنندگان بیشتر به کیفیت تولیدات خود توجه کنند این امر نشان می‌دهد که روند اقبال به مصرف منسوجات داخلی ادامه‌دار باشد.


چالش‌های تامین مواد اولیه 
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور نساجی و پوشاک در بیان اثرپذیری صنعت نساجی از خروج امریکا از برجام و تغییرات و نوسان‌های نرخ ارز اظهار کرد: در این شرایط بیشترین تغییری که ایجاد شد مربوط به واردات مواد اولیه است که بخش عمده‌ای از آن و مواد حد واسط صنعت نساجی در اولویت‌های تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی وزارت صنعت، معدن و تجارت است که واردات مشابه داخلی آن ممنوع شده است. امیدواریم مشکلی در تامین ارز و واردات در صنعت نساجی نباشد.
نصراللهی به گلایه‌های موردی اشاره و بیان کرد: مواردی بوده که از سوی تولیدکنندگان اعلام شده اما این ممنوعیت‌ها به دلیل آنکه تصمیم جدیدی است به هماهنگی و پیگیری نیاز دارد. اکنون در وزارت صنعت، معدن و تجارت کمیته‌ای در این زمینه تشکیل شده که بررسی مورد به مورد انجام می‌دهد و اگر مشکلی باشد در ارتباط با بانک مرکزی رفع خواهد شد.
وی در بیان دیگر مشکلات در صنعت نساجی اظهار کرد: عرضه مواد پتروشیمی در بورس کاهش یافته و برای تولیدکنندگان مشکل‌ساز شده است اما در یک ماه گذشته ۳ جلسه در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل و هماهنگی‌های لازم برای اینکه عرضه مواد اولیه به بورس افزایش یابد و مشکلات در این باره رفع شود، انجام شده است زیرا تولیدکنندگان در تامین «پلی‌پروپیلن»، «چیپس پلی‌استر»، برخی مواد کمکی و «گرانول پ‌پ» مشکل داشته‌اند اما در جلسه‌ای با انجمن کارفرمایی برای عرضه ۸ هزار و ‌۳۰۰ تن از این مواد در بورس کالا هماهنگ شد تا عرضه این مواد مانند گذشته در جریان باشد.
نصراللهی با اشاره به اینکه اگر برخی مصرف‌کنندگان غیرواقعی به خرید از بورس کالا اقدام کرده باشند اکنون دیگر توانایی خرید ندارند و پیگیری‌ها برای خرید تولیدکنندگان واقعی از بورس کالا ادامه دارد، گفت: تلاش می‌کنیم تا خواسته فعالان صنعت نساجی برای ارائه مشوق‌های صادراتی که برای آنها در نظر گرفته نشده است برقرار شود و وزارتخانه به دنبال آن است تا منابع مالی مورد نیاز در این باره تامین شود.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال