افسانه محرابی، مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت: 75 درصد پوشاک در داخل تولید می‌شود

یک مقام مسئول با اشاره به نیاز 510 هزارتنی سالانه کشور به پوشاک گفت: حدود 310 هزار تن از نیاز کشور به پوشاک در داخل تولید و 200 هزار تن دیگر از طریق واردات رسمی یا قاچاق تأمین می‌شود.

افسانه محرابی- مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت افزود: ارزش پوشاک موردنیاز کشور در سال 32 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که فقط 22 هزار میلیارد تومان معادل 70 درصد آن در داخل تولید می‌شود.

به گزارش  چهارباغ، «در حال حاضر براساس پروانه‌های بهره‌برداری صادره، تعداد واحدهای فعال صنایع نساجی و پوشاک در حدود 9800 واحد با اشتغال 280 هزارنفر و سرمایه‌گذاری 90000 میلیارد ریال بوده که از نظر میزان اشتغال و سرمایه‌گذاری به ترتیب حدود 12 درصد و 5 درصد از کل صنعت را به خود اختصاص داده است. در سال 95 از حدود 843 میلیون دلار صادرات محصولات صنایع نساجی و پوشاک کشور، 38 درصد انواع کف‌پوش، 12 درصد انواع پایپوش، 13درصد گونی و کیسه و الباقی در بخش الیاف، نخ، پارچه و .. بوده و تقریباً در همه شاخه‌های اصلی این صنعت صادرات صورت گرفته لیکن هدایت صادرات به محصولات با ارزش افزوده بالاترهمچنان از اهمیت بالایی برخوردار است.»
این صحبتی بود که افسانه محرابی ، مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت به آن اشاره کرد. 

 


*گردش مالی حاصل از این صنعت و صادرات محصولات نساجی به تفکیک محصولات چقدر است؟


ارزش افزوده صنایع نساجی و پوشاک برای کارگا‌های بالای 10 نفر کارکن براساس آمار رسمی سال1393 مرکز آمار ایران 34000 میلیارد ریال است.

 

*برای افزایش تولیدات نساجی برنامه‌ای داشته‌اید؟


برنامه‌های دفتر صنایع نساجی و پوشاک عمدتاً معطوف به رفع مشکلات جاری واحدها به ویژه در تأمین مواد اولیه و کاهش قیمت تمام شده است. به طوری‌که از جمله برنامه‌های در اولویت این دفتر، افزایش توان رقابتی تولیدات داخلی، تأمین مواد اولیه مورد نیاز این صنعت به لحاظ کمّی و کیفی، بررسی حقوق ورودی ردیف تعرفه‌های مرتبط در طول زنجیره تولیدات صنایع نساجی و پوشاک با رویکرد حمایت منطفی و هدفمند از تولیدات داخلی، تعیین ارزش گمرکی مناسب با همکاری گمرک ج.ا.ا، ایجاد بازار رقابتی سالم جهت صادرات، اتخاذ تصمیمات و راهکارهای اجرایی مناسب برای کاهش قیمت تمام شده محصولات تولیدی، سرمایه‌گذاری و تأمین منابع مالی با شرایط بهینه برای تولیدکنندگان، ایجاد شهرک‌های تخصصی پوشاک، حمایت از توسعه برندهای ملی و ارتقای سطح مد، طراحی ملی، بهبود کیفیت محصولات به ویژه در واحدهای تولیدی کوچک و متوسط و ترغیب و تشویق به صادرات کالاهایی با ارزش افزوده بالا و نهایی است.

 

*به گفته برخی از روسای اتحادیه‌های نساجی شهرها، افزایش هزینه مواد اولیه نساجی که عمدتاً وارداتی است؛ توان رقابتی را کاهش داده و منجر به عرضه محصولاتی با قیمت گران‌تر برخلاف محصولات چینی و هندی شده است؛ برای بهبود این وضع و افزایش توان رقابتی برنامه‌ای دارید؟


موضوع کمک به کاهش قیمت تمام شده تولیدات داخلی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و تأمین به موقع و مکفی مواد اولیه واحدهای تولیدی صنایع نساجی همواره در دستور کار این دفتر قرار داشته و در حال حاضر مواد اولیه وارداتی با حداقل حقوق ورودی ممکن وارد کشور می‌شود. درهر صورت این دفتر بنابر وظیفه سازمانی خود، همواره پیگیر حل مشکلات واحدهای نساجی در این بخش است.

 

*آیا قرار نیست در تولید مواد اولیه نساجی به خودکفایی برسیم تا با افزایش نرخ ارز چنین مشکلاتی را شاهد نباشیم؟ البته در تولیداتی مانند پلی‌پروپیلن و ... خودکفا شده‌ایم اما این محصولات نیز به دلیل سوددهی بیشتر با توجه به افزایش نرخ ارز، صادر می‌شوند‍!


مواد اولیه نساجی به طور کلی به دو بخش مواد اولیه طبیعی و مصنوعی یا سنتزی تقسیم می‌شوند. 
خودکفایی در تولید مواد اولیه طبیعی همچون پنبه با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی می‌بایست مدنظر قرار گیرد که از مجال کنونی خارج است؛ لذا بخشی از آن وارداتی است.

 

*گفته می‌شود امروزه بیش از نیمی از پوشاک موردنیاز وارداتی است، آمار دقیقی در این باره ارائه می‌فرمایید؟


خیر در حال حاضر بیش از 75 درصد مصرف پوشاک در کشور توسط تولیدات داخلی تأمین می‌شود.

 

*متأسفانه با توجه به نبود توان رقابتی، صادرات خوبی در حوزه پوشاک نداریم.آیا برای افزایش صادرات پوشاک برنامه‌ای دارید؟


یکی از برنامه‌های حمایتی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایجاد شرایطی جهت مشارکت با برندهای مطرح دنیا بوده و در این راستا اجرای ماده 3 دستورالعمل نحوه صدور گواهی فعالیت نمایندگان و شعب شرکت‌های خارجی عرضه‌کننده پوشاک در ایران و دارای نام و نشان تجاری (برند) در واحدهای تولیدی ایجاد خواهد شد.

 

*تدابیر این اداره برای نوسازی ماشین‌آلات صنعتی چه بوده است؟


موضوع بازسازی و نوسازی یک امر مستمر است که واحدهای تولیدی می‌بایست مدنظر قرار دهند. البته در این زمینه براساس قانون برنامه پنج‌ساله ششم وظایفی داریم که در دست پیگیری جهت تخصیص اعتبارات مربوطه است و با توجه به مصوبه سال‌جاری دولت متبوع مبنی بر اختصاص10000 میلیارد تومان به بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی صنعتی و معدنی و صنوف تولیدی برحسب سهمیه‌های استانی، دفتر صنایع نساجی و پوشاک با توجه به قدمت ماشین‌آلات نساجی در حال پیگیری تصویب و تخصیص اعتبارات تسهیلات موردنیاز به منظور ارتقای سطح کمّی و کیفی تولیدات، افزایش راندمان اصلاح ساختار، نوسازی خطوط تولید و کاهش قیمت تمام شده و انرژی است. 

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال