ممنوعیت واردات با ارز مبادله‌ای

معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت در یزد گفت: در حمایت از تولید داخلی، واردات محصول با ارز مبادله‌ای ممنوع شده است.

محسن صالحی‌نیا در جریان سفر خود به استان یزد با حضور در مراسم بزرگداشت روز ملی صادرات و تجلیل از صادر‌کنندگان برتر استان در سال ۹۶ با اشاره به جایگاه یزد در بخش صنعت، اظهار کرد: استان یزد در حوزه صادرات مواد غیر نفتی هم جزو استان‌های برتر کشور است.

 

به گزارش پایگاه خبری گسترش ،  وی با بیان این‌که در هشت ماه امسال بیش از ۲۸ میلیارد دلار انواع مواد غیرنقتی با وزن حجمی ۸۷ میلیون تن صادر شده است، افزود: محموله‌های صادر شده از لحاظ ارزشی ۱۵ درصد و به لحاظ حجمی ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ کاهش داشته است.


معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بیان این‌که بخش اعظمی از واردات مربوط به کالاهای واسطه‌ای، مواد اولیه و ماشین‌آلات صنعتی است، گفت: صادرات هشت ماه امسال به ارزش ۳۲ میلیارد دلار و با وزن  ۲۳. ۵ میلیون تن بوده است.


صالحی نیا با اشاره به این‌که در سه محور باید از صادرات حمایت کنیم، تصریح کرد: به منظور حمایت از تولید رقابتی و صادرات گرا، کاهش هزینه‌های مربوط به واحدهای صادرات گرا لازم است تا با سیاست‌های دیپلماسی کشور در مواردی چون تأمین اعتبار خریدار و فروشنده، توافقنامه‌های تجاری دو جانبه به منظور حمایت از کالاهای صادراتی و باز شدن مسیر دریافت و پرداخت بین بانک‌های داخلی و خارجی اقدامات لازم انجام شود.


این مقام مسئول خاطرنشان کرد: طبق دستورالعملی که صادر شده است سازمان‌های صنعت معدن تجارت استان‌ها نباید از واحدهای تولیدی دارای مشکل عبور کنند بلکه باید تا حد ممکن مشکلات آنها رفع شود.


وی با اشاره به این‌که در سال جاری واردات ۳۲۰۰ ردیف تعرفه کالا با ارز مبادله‌ای ممنوع شده است، گفت: پایش واردات و مدیریت آن می‌تواند کمک بسیار خوبی برای بخش تولید و صادرات کشور باشد.


صالحی نیا خاطرنشان کرد: حتی به منظور حمایت بیشتر برای بعضی از تعرفه‌ها، محدودیت‌های موقت و زمانی تعیین شده است تا نسبت به اینکه در هر برهه زمانی به تولید و صادرات آسیب می‌رسانند یا نه، واردات آنها ممنوع و یا آزاد شود.


معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: یکی از مواردی که هنوز چارچوب مطلوب و مشخصی ندارد نوسازی و بازسازی و استفاده از فناوری در واحدهای تولیدی است که می‌تواند در انجام روند کار آنها سهولت ایجاد کند.

 
 
منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال