کاهش مدت اعتبار ثبت سفارش از 6 ماه به 3 ماه / تخصیص 4600 میلیارد تومان منابع و تسهیلات برای حمایت از صادرات

به گزارش شاتا مجتبی خسرو تاج درنشست خبری امروز خود افزود : تا هفته گذشته مهلت اعتبار ثبت سفارش 6 ماهه بود و به همین دلیل کنترل واردات تا حد زیادی در دست ما نبود اما از هفته پیش طی بخشنامه ای مهلت اعتبار ثبت سفارش کالا را از 6 ماه به 3 ماه کاهش دادیم.

وی با بیان اینکه اعتبار 3 ماه در صورت استفاده نکردن از اعتبار اسنادی و شبکه بانکی است و در غیر اینصورت بر اساس ضوابط بانک عمل می شود افزود : برخی کالاها مثل برنج قبلا هم مشمول حد اکثر مهلت سه ماهه بودند و اکنون وارد کنندگان با تکمیل مدارک ظرف 72 ساعت باید کارمزد خود را بپردازند.
وی با اشاره به آیین نامه واردات خودرو افزود : این آیین نامه را برای دولت و وزرای جدید فرستادیم و با االاحاتی اکنون در کمیسیون اقتصادی دولت مطرح است که بر اساس آن میزان توانایی خودروسازان خارجی برای مشارکت با خودر سازان داخلی چه در خودروی کامل و چه قطعات مورد توجه قرار می گیرد .
خسرو تاج اضافه کرد : بر اساس آمار گمرک طی 8 ماهه امسال 54 هزار دستگاه خودرو ازگمرکات ترخیص شده که نسبت واردات 45 هزار دستگاه در سال گذشه حدود 9 هزار دستگاه و به عبارتی 26 درصد افزایش نشان می دهد که این در حالی است که ارزش این تعداد خودرو یک میلیارد و 460 میلیون دلار است و درمقایسه با واردات خودروی کامل سال گذشته که یک میلیارد و 200 میلیون دلار بوده است حدود 260 میلیون دلار افزایش ارزشی داشته است.


خسرو تاج با اشاره به ابزارهای تعرفه ای به عنوان اصلی ترین سیاست کنترل واردات افزود : با تاکیدات مقام معظم رهبری در حمایت از تولید داخل و اشتغال ، سال گذشته آیین نامه سیاست آنتی دامپینگ از طرف دولت ابلاغ شد و ما نیز درسازمان توسعه تجارت در حال به کار گیر ی و اجرای آن هستیم و در سیاست مبارزه با قاچاق شاید مجبور شویم ورود برخی کالاها را ممنوع اعلام کنیم.
وی ادامه داد : طی یکی دو ماه گذشته جدول 570 قلمی تعرفه ها به 368 قلم ردیف رسید و بخش هایی که آثار تورمی داشتند حذف شدند و سپس به دولت رفت و تصویب شد و برخی تعرفه ها کاهش و برخی نیز افزایش داشتند و عمده افزایش ها یک پله ای بوده است.
خسرو تاج در ادامه اعلام کرد : طی هفته های اخیر مقرر شد به منظور رعابت حقوق مصرف کننده واردات 630 قلم کالا مشمول بررسی کارشناسی شود و با نظام تعرفه ای یا محدودیتهای کمی کنترل و در کمیسون ماده یک بررسی می شود.
وی با تشرح سیاستهای تشویق صادرات اظهار کرد : 120 میلیارد تومان برای جایزه صادراتی و 100 میلیارد تومان دیگر هم کمک سود تسهیلاتی و در مجموع 220 میلارد تومان در برنامه ششم توسعه بدین منظور اختصاص یافت ولی علیرغم تخصیص این مبلغ هنوز پرداخت نشده است.

 

تخصیص 4600 میلیارد تومان منابع و تسهیلات برای حمایت از صادرات 
رییس سازمان توسعه تجارت افزود : اکنون از سوی صندوق توسعه ملی 2300 میلیارد تومان منابع با نرخ کارمزد 11 درصد در اختیارسه بانک توسعه صادرات ، صنعت معدن و کشاورزی قرار داده شده است که علاوه بر آن 2300 میلیارد تومان هم با نرخ کارمزد 16 درصد از طرف این سه بانک و در مجموع با نرخ میانگین 13.5 درصد در اختیارصادر کنندگان قرار می گیرد.
خسرو تاج با اشاره به دیگر سیاستها ی حمایت صادراتی تصریح کرد :اگر حدود 2 تا 3 درصد عوارض اضافی ازوادرات اخذ کنیم و آنرا به صادرات اختصاص دهیم در کوتاه مدت به رشد صادرات می انجامد و قدم دیگر این است که از ظرفیتهای خالی تولیدی استفاد کنیم وبا اشناسایی طرفیتهای خالی و بازاریابی و مشارکت دادن واحد های تولید و صنعتی درنمایشگاهها و حضور در هیات های تجاری از صادرات حمایت کنیم .
وی با تشریح اقدامات ضد قاچاق گفت : اصلاح قوانین کوله بری ، ته لنجی و اقلام مبادلات مرز نشینان گام خوبی در این زمینه است و در صورت همکاری دستگاههای مسوول حجم قاجاق به نصف کاهش می باید.
معاون صادراتی وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت یادآور شد : برای برخی اقلام کد شناسه و رهگیری تعریف شد و با اجرای طرح رجیستری طی 8 ماهه سال جاری 253 میلیون دلار موبایل به طور رسمی ا زگمرکات ترخیص شده این در حالی است که رقم رسمی واردات گوشی موبایل در مدت مشابه سال گذشته 135 میلیون دلار بوده است.

لزوم حضور گمرک در مبادی ورودی و خروجی مناطق ازاد
خسرو تاج اعلام کرد : لزوم حضور گمرکات در مبادی ورودی و خروجی مناطق آزاد بجد پیگیری می شود و در لایجه جدید مجلس پیشنهاد شده است که کالاهای مسافری مشمول ان نباشد.
وی افزود : در مناطق آزادی که به سرزمین اصلی وصلند مانند اروند و ارس و انزلی نظام تعرفه ای زیر سوال است و در این گونه مناطق باید فرآوری محصول ،؛ تکیه بر صادرات و ایجاد ارزش افزوده مد نظر باشد.
خسرو تاج با بیان اینکه نگاه بلند مدت به بازار قطر داریم افزود : طی ماهها ی اخیر بطور هدفمند بر روی بازار قطر متمرکز هستیم و با توجه بر در پیش بودن بازیهای ورزشی 2022 تاکید داریم که شرکتهای فنی و مهندسی و تولیدات مواد ساختمانی در انجا فعال باشند و این در حالی است که در در نمایشگاه 2018کشور قطر شرکت می کنیم و گروههای کالایی علاقمند کشورمان را در این نمایشگاه شرکت می دهیم.

 

رشد صادرات بسیاری از اقلام صنعتی و معدنی 
رییس سازمان توسعه تجارت در این نشست خبری با اعلام آمار صادرات 8 ماهه اضافه کرد : ما اکنون با توجه به رقم 28.5 میلیارد دلاری صادرات 8 ماهه امسال و در مقایسه با رقم 28.8 میلیارد دلاری صادرات 8 ماهه مشابه سال گذشته حدود 300 میلیون دلار نسبت به صادرات سال گذشته عقب هستیم .
وی افزود : اگر میعانات گازی را از کالاهای صادراتی جدا کنیم وضعیت صادرات کالاها رشد داشته و طی ماهها ی گذشته حرکت رشد صادرات شروع شده و طبق آما رگمرکات مرداد امسال با 3.7 میلیارد دلار صادرات نسبت به صادرات 3.2 میلیارد دلاری مدت مشابه سال قبل حدود 16.6 درصد افزایش صادرات داشته ایم.
به گفته وی همچنین شهریور ماه امسال نسبت به شهریور سال قبل 7.1 درصد ، مهرماه 3.6 و آبان ماه 5.8 درصد افزایش صادرات را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کردیم.
خسرو تاج افزود : این در حالی است که با توجه به واردات 32.5 میلیارد دلاری 8 ماهه امسال و در مقایسه با آمار صادرات 28.5 میلارد دلاری با تراز منفی 4.5 میلیارد دلاری مواجهیم.
وی در ادامه با اعلام آمار 7 ماهه صادرات صنعتی افزود : صادرات مواد پلیمری در مقایسه با 7 ماهه سال گذشته 15 درصد رشد نشان می دهد همچنین صادرات متانول 31 درصد رشد ارزشی نشان داد اما محصولات آروماتیک کاهش داشته و صادرات پارازایلین با 193 میلیون دلار به 52 میلیون دلار کاهش یافت.
به گفته خسرو تاج صادرات کود کاهش داشته و صادرات شوینده ها با 3 درصد رشد به رقم 180 میلیون دلار رسید .
همچنین صادرات محصولات پلیمیر رشد کرد و محصولات سنگ آهن و کنسانتره نیز 34 درصد افزایش یافت همچنین محصولات فولادی نظیر میلگرد و تیر آهن از رقم 54 میلیون دلار سال قبل به 210 میلیون دلار رسید و با رشد 41 درصدی و محصولات معدنی 9 درصد رشد مواجه شد.
بر اساس توضیحات خسرو تاج پسته در اقلام مهم صادراتی کشاورزی 35 درصد و کشکش 20درصد کاهش یافت ، خرما 13 درصد رشد کرد و از 98 میلیون دلار صادرات 7 ماهه سال گذشت به 111 میلیون دلار رسد.
بر اساس گفته های خسرو تاج در نشست خبری صادرات گوجه فرنگی از 84 میلیون دلار با 13 درصد رشد به 95 میلیون دلار رسید هندوانه 23 درصد رشد کرد و سیب زمینی با 70 میلیون دلار صادرات با رشد 35 درصدی مواجه شد.
همچنین صادرات 7 ماهه میوه و سبزی تازه 66 درصد رشد و صادرات آبزیان با 180 میلیون دلار در این مدت 35 درصد رشد را تجربه کرد و در صادرات زعفران و شیرین بیان و گیاهان دارویی رشد صادرات را شاهد بودیم.
به گفته خسرو تاج در ماهای گذشته صادرات به بازار قطر رشد خوبی داشت از 94 میلیون دلار سال گذشته به صادرات 140 میلیون دلار به خصوص در بخش سبزی و میوه رسیدیم.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال