نظارت بر برندهای خارجی گام اول مبارزه با قاچاق پوشاک

اعضاء دبیرخانه مشترک تشکل‌های صنفی و صنعتی پوشاک در نامه ای به وزیر صنعت خواستار اجرای دستورالعمل ساماندهی بازار پوشاک و نظارت بر برندهای وارداتی به منظور مبارزه با قاچاق کالا و حمایت از تولیدکنندگان داخلی شدند.

 اعضاء دبیرخانه مشترک تشکل‌های صنفی و صنعتی پوشاک ایران با ارسال نامه ای به وزیر صنعت ضمن ابراز نگرانی از وضعیت قاچاق پوشاک به کشور خواستار بررسی دستورالعمل نحوه ثبت برندهای خارجی پوشاک شدند.

 

به گزارش مقاومتی نیوز،  لازم به ذکر است نهادهایی همچون اتحادیه تولید و صادرات نساجی ایران، انجمن صنایع پوشاک ایران، انجمن صنایع نساجی ایران، اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان کالای کشباف، جوراب و کاموا، اتحادیه پیراهن دوزان و پیراهن فروشان، اتحادیه خیاطان زنانه و مردانه، انجمن صنایع همگن نساجی استان البرز، انجمن صنایع نساجی و پوشاک استان مازندران و انجمن طراحان لباس و پارچه ایران این نامه را امضاء کرده اند.

 

این نامه در ۴ بند تهیه شده و در آن بر ضرورت اجرای دستورالعمل ساماندهی بازار و مبارزه با قاچاق گسترده پوشاک تأکید شده است. هرکدام از بندهای این نامه به یک موضوع مهم در زمینه ساماندهی بازار پوشاک و خصوصا مبارزه با قاچاق کالا به عنوان مهم ترین مشکل این بازار پرداخته است:

 

از اجرای دستور العمل ساماندهی بازار پوشاک حمایت می کنیم

 

کلیه اعضا دبیرخانه ضمن حمایت کامل خود از مفاد دستورالعمل هرگونه تغییر و تأخیر در اجرای آن را ضربه ای جبران ناپذیر به بدنه صنعت پوشاک کشور دانسته و از جنابعالی خواهان مقابله با آن هستیم.


دستورالعمل ساماندهی بازار پوشاک با گذشت یک سال اجرا نشده است

 

علی رغم گذشت بیش از یک سال از ابلاغ این دستور العمل متأسفانه جریان‌های سازمان یافته قاچاق پوشاک به کشور با ترفندهای مختلف تا به امروز مانع از اجرای کامل و همه جانبه آن شده اند. بدیهی است با ادامه این روند هر روز فضای رقابت برای پوشاک تولید داخل محدودتر شده و تولیدکنندگان فعال در زنجیره تأمین صنعت پوشاک، شامل کارخانجات تولید الیاف، ریسندگی، بافندگی، رنگرزی، چاپ و تکمیل و در نهایت پوشاک سهم بیشتری از بازار خود را از دست خواهند داد.

 

جریان های سازمان یافته قاچاق از ضعف قوانین و مناطق آزاد استفاده می کنند

 

جریان های سازمان یافته قاچاق پوشاک بطور موازی با تغییر ماهیت فعالیت خود سعی دارند با توجه به ضعف قوانین و تغییر ماهیتی کارکرد مناطق آزاد، در قالب تجارت b2b، ریسک فعالیت های غیرقانونی خود را به خریداران منتقل کنند. سابقه این تخلفات در سال های گذشته نیز وجود داشته است.

 

دبیرخانه تغییر برخی قوانین مربوط به مناطق آزاد و شناسنامه دار نمودن فعالیت این مناطق و تعیین میزان واردات از طرق ته لنجی و کوله بری را در این میان مؤثر می داند.


تولیدکنندگان داخلی امکان افزایش ظرفیت و پاسخگویی به نیاز داخلی را دارند

 

متأسفانه در روزهای اخیر با هدف سنگ اندازی در اجرای دستورالعمل، هر روزه آمارهای عجیب و غیر مستند از میزان پوشاک مورد نیاز کشور و عدم توانمندی تولیدکنندگان در تأمین پوشاک مورد نیاز مردم منتشر می شود. دبیرخانه مشترک متشکل از بیش از هزار عضو صنعتی و صنفی، ضمن اعلام حمایت از ورود قانونی برندهای خارجی در چارچوب دستورالعمل به کشور، آمادگی خود را جهت افزایش تولید و تأمین پوشاک مورد نیاز هموطنان عزیز اعلام می دارد.


 بر اساس آمار رسمی منتشر شده از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بخش پوشاک بیشترین سهم را در بین کالاهای قاچاق ورودی به کشور دارد.

 

قاچاق پوشاک تهدیدی برای بیش از ۸۵۰ هزار شغل

 

بر اساس آمارهای رسمی میزان قاچاق پوشاک سالانه بیش از ۲.۵ میلیارد دلار است اما بر اساس اظهارات فعالین و تولیدکنندگان داخلی در این صنعت حجم قاچاق کالا در سال بالغ بر ۵ میلیارد دلار است.

 

این میزان قاچاق موجب از بین رفتن بیش از ۸۵۰ هزار شغل در صنعت پوشاک ایران شده است درحالی که در این حوزه تولیدکنندگان داخلی ظرفیت تولید گسترده و پاسخگویی نیاز داخلی را دارند.

 

نظارت بر برندهای اصلی راهکار مبارزه با قاچاق پوشاک

 

به طور خاص در حوزه پوشاک یکی از اصلی ترین روش های قاچاق کالا استفاده از برندهای مطرح خارجی است. در واقع نمایندگی های داخلی برندهای خارجی در حال حاضر به دروازه ورود کالای قاچاق و ثبت نشده به کشور تبدیل شده اند و عمده محصولات قاچاق از سوی این برندها و از مبادی رسمی وارد کشور می گردد.

 

از این رو نظارت مؤثر بر میزان واردات و فروش محصولات از سوی برندهای ثبت شده خارجی در بازار پوشاک می تواند گامی اساسی در راستای مبارزه با قاچاق پوشاک باشد و به میزان قابل توجهی از حجم قاچاق بکاهد.

 

در نامه فعالین صنعت پوشاک به وزیر صنعت نیز به مسئله مهم ساماندهی بازار پوشاک و رسیدگی به وضعیت برندهای خارجی اشاره شده است.

 
 
منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال