22‎ 22 نکته از سخنان حسن روحانی در مراسم تنفیذ روحانی: انقلاب اقتصادی، محور برنامه‌های دولت دوازدهم‎

حکم ریاست‌جمهوری حسن روحانی تنفیذ شد. او پس از تنفیذ حکمش طی سخنانی ایجاد یک «انقلاب اقتصادی» را محور برنامه دولت جدید اعلام کرد.

روحانی گفت:

*خدای بزرگ را سپاسگزارم که یکی از بهترین روزها را برای آغاز به کار دولت دوازدهم مقدر فرمود. در آستانه ولادت علی بن موسی الرضا(ع) که فخر همه ما ایرانیان است.

*ایران با همه عظمت و شکوت تاریخی خود در برابر اسلام از سر ادب و اعتقاد تسلیم شد، آن‌چه ایران را به اسلام آورد نه برق شمشیر که نور امامت و نبوت بود.

*امام رضا (ع ) با رفتار خود درس مهربانی و مدارا را به ما آموخت.ایشان به ما یاد داد چطور می‌توان با زبان منطق با دیگران صحبت کرد.

*انقلاب حاصل مجاهدت امام و امت بود؛ امام پس از سال‌ها تبعید عزت را به ملتش ارزانی داشت.

*ملتی که از میان همه نظام‌های حکومتی، جمهوری اسلامی را به عنوان مسیر درست برای استقلال و فرهنگ خود برگزید و اولین اقدام آن تصویب قانون اساسی بود تا ضامن اسلامیت و جمهوریت نظام باشد.

*ما آموخته‌ایم جامه ایرانی از نظر سبک زندگی متفاوت است و همه برداشت یکسانی از فرهنگ و هنر ندارند، این تنوع را باید به رسمیت شناخت و پاسداشت.

*همه اقوامی ایرانی پاره تن وطن هستند تا توسعه اقتصادی اجتماعی و سیاسی متوازن در کشور محقق شود.

*می‌دانیم شرایط مربوط جهانی با حضور زنان و جوانان تاثیرگذار خواهد بود. برای ساختن آینده ناگزیر به تکیه بر توانمندی‌ داخلی هستیم.

*مردم در انتخابات اخیر دوباره با رهبری، نظام و منتخب خود تجدید پیمان کردند و اکنون بار مسوولیت بر دوش ماست؛ ما هم باید اعلام کنیم برای سربلندی اسلام، نظام و مردم آمده‌ایم.

*مردم می‌بینند با رای دادن به نامزد مورد نظر خود در سرنوشت کشور مشارکت دارند و این، دلبستگی آنان را به نظام و کشور بیشتر می‌کند و این نظام امروز در قلوب مردم ریشه دارد.

*دولت یازدهم از طریق بازگرداندن ثبات اقتصادی و کاهش تورم و طرح تحول سلامت، گام‌های موثری در راستای رفع فقر و نابرابری برداشته است؛ اما هنوز این اقدامات شایسته مردم نیست.

*کشور نیازمند آن است که در سال‌های آینده شرایط لازم را برای رشد شتابان اشتغال فراهم کند، می‌دانیم لازمه رشد اشتغال و تولید ثروت، دسترسی به بازار و فناوری های پیشرفته است.

*همه حق دارند خواهان توجه و مشارکت بیشتر باشند تا توسعه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی متوازن صورت گیرد. با وجود گام‌های بلندی که برداشته ایم هنوز تا رسیدن به قدرت تاثیرگذار در سطح منطقه و جهان فاصله داریم.

*تلاش دولت بر آن است که مردم به حقوق خود دست یابند. ریشه کن شدن فقر و از بین رفتن فساد حق مردم است؛ مهار تورم، رشد اقتصادی و سربلند شدن ایران در محافل بین‌المللی، دستیابی به بازار منطقه و جهان، رشد فضای آزاد و معنوی، دسترسی آسان به اطلاعات، برابری در برابر قانون، داشتن آینده‌ای مطمئمن، اظهار نظر و گفتگو، دانستن و در جریان امور کشور قرار گرفتن، همه حق مردم است.

* این احقاق حقوق مردم، جز با همیاری و همدلی، اعتدال و دوری از افراط و تفریط، اصالت دادن به حاکمیت قانون و فرهنگ قانون‌گرایی، حاصل نخواهد شد.

*دولت‌ها از ابتدای انقلاب خدمات فراوانی را ارائه کردند تا فاصله میان فقیر و غنی را کاهش دهند و در نتیجه این اقدامات نظام توانست نسبت درآمد 10 درصد غنی به 10 فقیر را از 25 برابر در سال 56 به 14 برابر در سال 94 کاهش دهد.

*وجود بیمه همگانی و اجرای طرح تحول سلامت،‌ قدم‌های خوبی است که برداشته شده و با این حال همچنین وضعیت فقر زیبنده مردم و نظام جمهوری اسلامی نیست.

*یکی از اهداف دولت دوازدهم ریشه کن کردن فقر مطلق از کشور و ایجاد نظام تامین اجتماعی و حفظ آن است. امیدواریم در پایان این دوره شاهد کارنامه درخشانی در زمینه کاهش فقر و ایجاد عدالت اجتماعی باشیم.

*البته برای ایجاد عدالت اجتماعی و رفع فقر نیازمند تولید ثروت هستیم وگرنه فقر را میان مردم تقسیم می‌کنیم و رفع فقر نیز در گرو ایجاد شغل است که یکی از مجاری وجود فقر بیکاری است و به همین دلیل کشور ما نیازمند ایجاد شغل است تا شرایط نیز برای رشد اشتغال فراهم شود که می ‌دانیم برای ایجاد چنین شرایطی نیازمند فناوری‌های پیشرفته و نوین هستیم.

*دولت دوازدهم برنامه اقتصادی خود را بر مبنای سیاست‌های کلی نظام،‌ اقتصاد مقاومتی و اصل 44 قانون اساسی قرار داده است، ما به دنبال ایجاد یک انقلاب اقتصادی در کشور هستیم.

*امروز که جامعه جهانی به مانند مللی در هم تنیده در همسایگی هم قرار دارد، نمی‌توان توسعه پایدار را بدون تعامل با جهان میسر ساخت. گذر از دشوار‌ترین تحریم‌ها با ترکیب قدرت دیپلماسی و برخورداری از توان بازدارنده دفاعی میسر شد که اولین قدم ما برای تعامل است. نظام با عزتمندی هزینه استقلال را می‌دهد اما تسلیم خواست بدخواهان نخواهد شد. برجام نشانه حسن نیت ایران و تعامل بوده و اکنون با اعتماد به نفس و پشتوانه رای مردم در چارچوب قانون اساسی با جهان تعامل می‌کنیم. کشور ما اگرچه از سر عزتمندی هزینه استقلال خود را می‌پردازد، اما هیچگاه تحمیل انزوا را از سوی دشمنان نمی‌پذیرد و خواست بدخواهان در جهت دور نگه داشتن ایران از بهره‌گیری از تجربه‌های جهانی و حضور در عرصه بین الملل و تعامل با جهان را نمی‌پذیرد و ما نیز معتقدیم برجام سند حسن نیت جمهوری اسلامی در ایجاد تعاملی سازنده با جهان است.

*امیدوارم در پایان دولت دوازدهم شاهد کارنامه درخشان‌تری برای کاهش نابرابری باشیم.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال