10 هزار میلیارد تومان وام بازسازی و نوسازی برای 5 هزار واحد تولیدی‎

براساس دستورالعمل پیش‌بینی شده سقف تسهیلات قابل تخصیص به هریک از واحدهای تولیدی واجد شرایط براساس نیاز واقعی بنگاه و تایید کارگروه استانی برای بنگاه‌های کوچک 10 میلیارد ریال، بنگاه‌های متوسط 60 میلیارد ریال و بنگاه‌های بزرگ نیز 150میلیارد ریال تعیین شده است

 

در شرایطی که دولت پرداخت تسهیلات به بنگاه های اقتصادی و واحدهای تولیدی که با مشکلات اقتصادی دست به گریبان بودند را سال گذشته در دستور کار قرار داده بود حالا مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت از اعطای وام جدیدی به واحدهای تولیدی خبر می دهند؛ تسهیلات بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی. براساس اعلام مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین « دستورالعمل بازسازی و نوسازیواحدهای تولیدی صنعتی و معدنی» قرار است در این طرح به 5 هزار بنگاه تولیدی در مجموع مبلغ 10 هزار میلیارد تومان وام داده شود. البته در دستورالعمل اجرای این طرح برای هر کدام از استان ها سقف خاصی هم در تعداد بنگاه ها و هم در میزان کلی تسهیلات در نظر گرفته شده است، نکته ای که البته نگرانی هایی را هم در بین فعالان صاحبان بنگاه ها و صنایع در ارتباط با نحوه تخصیص تسهیلات به وجود آورده است. درحال حاضر بر اساس فهرست دستورالعمل این طرح در استان محرومی همچون سیستان و بلوچستان به 120 بنگاه در مجموع مبلغ 240 میلیارد تومان و در استانی صنعتی همچون تهران به 440 بنگاه در مجموع 880 میلیارد تومان تسهیلات برای بازسازی و نوسازی پرداخت خواهد شد ولی سوال اصلی این است که این واحدها چگونه از بین تعداد پرشمار واحدهای تولیدی و صنعتی انتخاب خواهند شد.

البته در پاسخ به این نگرانی ها مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده اند که طبق دستورالعمل اجرایی؛ طرح اولویت انتخاب بنگاه‌ها برای پرداخت وام، بر مبنای چهار شرط «ارزش افزوده بیشتر»، «صادراتی بودن محصول فعالیت تولیدی به استثنای صادرکنندگان مواد اولیه و خام»، «پیشران بودن در زنجیره ارزش» و «توان اشتغال‌زایی» است. اما نکته مهم این است که شروط تعیین شده شامل حال تعداد زیادی از واحدها می شود و باید دید در مرحله نهایی انتخاب واحدها تا چه اندازه با شفافیت کامل صورت می گیرد.

به هر واحد چقدر وام بازسازی و نوسازی پرداخت می شود؟  

یکی از چالش های اصلی بخشی از صنایع ایران به خصوص صنایع قدیمی همچون نساجی، تولید روغن، خودروسازی، لوازم خانگی و... در کشورما قدیمی و فرسوده بودن دستگاه ها و خط تولید و واحدهای تولیدی است، مشکلی که در سال های گذشته هم بسیاری از صنایع و واحدهای تولیدی بزرگ همچون آزمایش ، ارج، کفش ملی و... را زمین گیر کرده و توان رقابت را از آن ها با واحدهای دیگر گرفته است، چالشی که در سال های گذشته همیشه کارشناسان و صاحبان صنایع نسبت به ضرورت حل آن سخن می گفتند ولی اقدامی عملی برای حل آن صورت نگرفته بود تا اینکه دستورالعمل پرداخت تسهیلات برای بازسازی و نوسازی صنایع به تصویب رسید و ابلاغ شد. اما سوال مهم این است که به هر واحد چه میزان تسهیلات پرداخت می شود؟

براساس دستورالعمل پیش‌بینی شده سقف تسهیلات قابل تخصیص به هریک از واحدهای تولیدی واجد شرایط براساس نیاز واقعی بنگاه و تایید کارگروه استانی برای بنگاه‌های کوچک 10 میلیارد ریال، بنگاه‌های متوسط 60 میلیارد ریال و بنگاه‌های بزرگ نیز 150میلیارد ریال تعیین شده است. همچنین براساس این دستورالعمل نرخ سود مورد عمل در تسهیلات براساس نرخ عقود مشارکتی مصوبه شورای پول و اعتبار خواهد بود و مدت زمان بازپرداخت تسهیلات نیز حداکثر چهار سال شامل دوره تنفس و حداکثر یک سال برای دوره اجرا تعیین می‌شود و جمع دوره اجرا و بازپرداخت از پنج سال تجاوز نخواهد کرد. براساس دستورالعمل تعیین‌شده متقاضی دریافت تسیهلات باید دارای مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد و با دریافت این تسهیلات به اهداف تعیین شده از سوی کمیته بررسی دست پیدا کند و در مدت زمان تعیین شده اهداف پیش‌بینی‌شده در افزایش تولید و اشتغال را محقق کند. متقاضی ملزم است مدارک مورد نیاز را به سازمان‌های صنعت، ‌معدن و تجارت استان برای تایید ارائه و پس از آن نسبت به ورود اطلاعات لازم در سامانه بهین‌یاب اقدام کند. همچنین دریافت‌کننده تسهیلات ملزم به ارائه گزارش‌های لازم به کارگروه‌های استانی و استفاده از تسهیلات در قالب اهداف تعیین‌شده است.

سهم 32 استان برای دریافت تسهیلات نیز مشخص شده که براساس آن استان‌های «تهران، اصفهان، خراسان رضوی، البرز و آذربایجان شرقی» بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. به اعتقاد مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت هدف از تخصیص این تسهیلات بازسازی و نوسازی بنگاه‌های تولیدی صنعتی و معدنی و صنوف تولیدی با هدف رفع مشکلات واحدهای صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ و افزایش تولید و اشتغال، ‌به منظور ارتقای بهره‌وری انرژی، کاهش شدت مصرف، افزایش رقابت‌پذیری، ‌توسعه صادرات و انتقال تکنولوژی اشاره کرد. به اعقاد کارشناسان بازسازی و نوسازی صنایع کشور به افزایش راندمان و بهره وری، افزایش اشتغال، کاهش مصرف انرژی، ارزش افزوده بیشتر و... منجر می شود.

به گفته مسئولان طرح قرار است 10درصد تسهیلات به بنگاه‌های بزرگ، 15 درصد به بنگاه‌های متوسط و 75 درصد به بنگاه‌های کوچک اختصاص یابد، بنگاه هایی که بیشترین میزان اشتغال را در کشور دارند و در شرایط کنونی هم باتوجه به رکود اقتصادی مشکلات بسیاری دارند.  

متن کامل دستورالعمل را اینجا بخوانید

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال