از خاک پربار ایران کیمیا بسازیم

دکتر بهروز محمدی- مدیرعامل شرکت ره آورد ساینای دلیجان و عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران- در مراسم بزرگداشت روز صنعت و معدن ضمن دریافت تندیس واحد نمونه صنعتی کشور، به ایراد سخنرانی نیز پرداخت.

به گزارش سایت نساجی امروز، متن سخنرانی دکتر محمدی به شرح زیر است:

«سلام بر سروران گرامی و حامیان نستوه صنعت ملی ایران که این روز عزیر به نام درخشان آنان مزین شده است. سلام بر بزرگوارانی که در هر شرایطی برای تصمیم‌گیری و انتخاب، منافع ملی را مدنظر دارند. سلام بر شمایی که با پایداری در قبال تحریم‌های نابخردانه، تحریم‌کنندگان را نا امید و سر میز مذاکره کشانده و نام ایران باستانی را دوباره به ‌عنوان تمدنی مدبر در جهان، پرآوازه ساختید. بی‌تردید ایران تنها کشوری ‌است که نه تنها تسلیم تحریم نشده، بلکه طرف‌های مقابل را به تعقل، منطق و شنیدن خواسته‌های بر حق خود واداشته است. 


روز صنعت بر شما مبارک و خجسته باد. این روز بر کسانی مبارک است که سختی‌های صنعت را پشت سر گذاشته‌اند و چشم به نوبرهای دولت یازدهم یعنی تورم تک رقمی، برجام حاصلخیز و رشد اقتصادی بالا دارند.
من امروز اینجا هستم چون به ایران و توانمندی‌های ایرانیان اعتقاد راسخ دارم. شک نباید کرد تاریخ نشان داده است، ایرانی در سخت‌ترین شرایط استثنایی‌ترین راه‌حل را برای عبور از تنگناها می‌آفریند و باید قدر این توانمندی‌های بی‌بدیل را بدانیم. 


فارغ‌التحصیل پزشکی هستم، لیکن با این اعتقاد که به جای طبابت بر بالین یک فرد، صنعت را برگزینم که بر بالین آن بودن یعنی افراد و نهایتاً ملتی را به بهبود رهنمون ساختن. در شروع کار با این اعتقاد که عشق به مسئولیتی که پذیرفته‌ام انرژی و توان رسیدن به بهترین نتیجه را در قبال آن مسئولیت تأمین می‌کند و ایزد منان را هزار مرتبه شکر که همین طور شد. زیر و بم‌هایی که برای تک‌تک شما آشناست نه  تنها هرگز مرا نا امید نساخت بلکه انگیزه تلاش برای یافتن راه‌حل‌های جدید و پایدار را بیشتر ساخت.


تمرکز فعالیت صنعتی‌ام روی الیاف پلی‌استر و الیاف شیشه است. صنایعی استراتژیک که از نظر تأمین مواد اولیه پتروشیمی و معادن طبیعت وابسته است. در صنعت اول با صادرات، نام ایران را درمنطقه شاخص نموده‌ایم؛ چنانچه ترکیه درصدد آنتی دامپینگ در مقابل ما برای حفاظت از صنایع ملی خود برآمده است. این مسأله نشان می‌دهد جمله معروف دکتر دمینگ که در‌آمریکا با تبعیت از روش ژاپن، انقلاب تولید ملی را برانگیخت ، صحیح است « اگر دیگران می‌توانند ما نیز می‌توانیم.» بله ما می‌توانیم و با همبستگی ملی این توانایی را به منصه ظهور برسانیم. توانایی رقابت تولیدات ملی ایران در بازارهای منطقه و جهانی در گرو تنظیم متعادل نرخ بهره‌های بانکی است. به بیان روشن‌تر هزینه‌های تولید ملی باید بتواند با هزینه‌های تولید منطقه‌ای و جهانی رقابت کند تا محصول قدرت ورود به بازارهای منطقه و جهان را داشته باشد.


آرزوی بزرگ من همواره این بوده که از خاک ایران عزیز، کیمیایی تولید کنم که کارخانجات تولیدی ما را فارغ از نیاز به غیر کند. آرزویی که بخش اصلی آن برآورده شده است. تولید تیشو الیاف شیشه که «کارخانه ره‌آورد ساینای دلیجان» به کارخانجات عایق رطوبتی، لوله‌سازی و شرکت‌های  Oil Pipingعرضه می‌کند؛ در واقع بخش تحقق یافته این آرزوست.  خوشبختانه خط دوم تکنولوژی تولید تیشو در دو ماه آینده، هم ظرفیت با خط اول تولید تیشو یعنی یکصد و 30 میلیون متر مربع راه‌اندازی خواهد شد. به بیان ساده‌تر در شرایطی که صنعت منتظر رونق پس از کاهش تورم است، «ره‌آورد ساینای دلیجان» با فاز یک طرح توسعه صد درصد به ظرفیت خود اضافه نمود. ان‌شاء‌الله در هفته دولت با حضور معاون اول محترم رئیس جمهور، خط دوم با تولید محصول استاندارد به بهره‌برداری رسیده و افتتاح خواهد شد و اما آرزوی بزرگ چه شد؟ به قول حافظ « آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند  آیا بود که گوشه چشمی به ما کنند؟»


بله. این محصول بی‌نظیر که می‌تواند 3 صنعت بزرگ و استراتژیک ایران عزیز را مستقل از غیر کند هنوز یک مرحله تا رسیدن به «تبدیل خاک به کیمیا» فاصله دارد و آن نصب و راه‌اندازی کوره ذوب الیاف شیشه است. فاز دوم طرح توسعه «شرکت ره‌آورد ساینای دلیجان» که همه مراحل خود را طی نموده حتی مسائلی مانند «مشمول تحریم بودن از نظر دو منظوره بودن محصول آن با بافای آلمان» پیش رفته است ولی از نظر مصوبه بانکی در ترافیک بروکراسی « ما هنوز اندرخم یک کوچه‌ایم»


تحقق فاز دوم طرح توسعه «شرکت ره‌آورد ساینای دلیجان» یعنی خاک عزیز پربرکت ایران را تبدیل به ماده اولیه‌ای کنیم که اکنون واردات آن یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های ذهنی تولید تیشو است. در هر حال شریان زندگی «شرکت ره‌آورد ساینای دلیجان» و کارخانجات مصرف‌کننده محصول ان در دست تولیدکنندگان خارجی است. هر تلاطمی که در سیاست بین‌المللی رخ دهد، پس لرزه‌های ان خیل عظیم اشتغال در این کارخانجات را متأثر می‌سازد.


در دوران تحریم به جای «همکاران صنعتی» می‌گفتیم « همرزمان صنعتی» زیرا برای رد شدن از هر مانع سر راه تولید، به یاد رد شدن از خاکریز با پشتیبانی تک تیرانداز می‌افتادیم اما اکنون علی‌رغم نا امیدی‌هایی که از سوی قشری که منافع خود را در تورم و تحریم می‌دیدند، کل مراحل پروژه فاز دو طرح توسعه «شرکت ره‌آورد ساینای دلیجان» با همراهی صمیمانه دست‌اندرکاران وزارت صنعت، معدن و تجارت و حتی شرکت لیپکس آلمان و کلیه سازمان‌های وابسته آلمانی پیش رفته است. بنابراین خاکریزی نمانده جز «مصوبه بانکی» که آن هم منتظریم سرورانی که نظرشان کیمیاست با ما یاری کنند که از خاک پربار ایران کیمیا بسازیم.


در سال اقتصاد مقاومتی برای تحقق بخشیدن به منویات مقام معظم رهبری باید « این خاک به نظر کیمیا شود» اکنون ماده اولیه‌ای که می‌تواند با فاز دوم طرح توسعه کارخانه « ره‌آورد ساینای دلیجان» از خاک کیمیایی ایران به دست آید منتظر «نظر» شماست. به امید این‌که روز صنعت سال آینده به بار نشستن محصول کوره ذوب الیاف شیشه را در این جلسه به اطلاع شما برسانم.» 

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال