در کمیته ریسندگی الیاف بلند انجمن صنایع نساجی ایران مطرح شد: استمداد از دولت برای حمایت از تولید داخل

چهارمین نشست کمیته ریسندگی الیاف بلند انجمن صنایع نساجی ایران با حضور اعضای کمیته مذکور و با همراهی مهندس جمشید بصیری رئیس هیأت مدیره و محمد مهدی رئیس زاده دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران رأس ساعت 15 در دفتر انجمن برگزار شد. پس از خیرمقدم آقای مهندس بصیری جلسه با سخنان آقای مطهری شروع شد.
آقای مطهری دبیر این کمیته طی سخنانی با اشاره به مشروح مذاکرات نشست قبل کمیته مذکور به موضوع قاچاق و واردات غیر کارشناسی الیاف و نخ اکریلیک اشاره فرمودند و با استناد به آمار مأخوذه از اتاق بازرگانی و گمرکات کشور ترکیه به مقایسه این آمار با آمار واردات گمرکات ج.ا.ا پرداخت که در حدود 40 الی 50 درصد اختلاف وزنی و ریالی را نشان می دهد.
آقای مطهری گزارش مبسوطی که فایل آن در وب سایت انجمن قابل دسترسی می باشد آمارهای تولید و مصرف و تجارت جهانی نخ اکریلیک در بازارهای بین المللی را به اطلاع حاضرین در نشست رساندند طبق گزارش مذکور کشور ایران با 71 میلیون دلار واردات در سال 2016 دومین واردکننده بزرگ دنیا می باشد. همچنین در سالهای 1370-1395 میزان واردات نخ اکریلیک از ترکیه مورد تحلیل قرار گرفت که در سالهای اخیر شاهد رشد چشمگیر واردات نخ اکریلیک از کشور ترکیه می باشیم به طوری که ایران با 16 هزار تن واردات نخ اکریلیک از ترکیه بزرگترین کشور واردکننده نخ از این کشور می باشد.
ایشان در ادامه گزارش به مقایسه تطبیقی آمارهای رسمی گمرک ترکیه و گمرک ایران در سالهای مختلف پرداخت و از اختلاف معنادار در حدود 40 درصد در سال 1395 خبر داد که ناشی از کم اظهاری و عدم اظهار در ارزش و وزن می باشد.
پس از گزارش آقای مطهری، مهندس بصیری طی سخنانی به لزوم انسجام و همگرائی بیشتر واحدهای نساجی برای احقاق حقوق خود تاکید فرمودند.
آقای زینالو با اشاره به مکاتبات قبلی با وزارت صمت و گمرکات در خصوص اعمال محدودیت در واردات نخ اکریلیک به دلیل افزایش ظرفیت تولید خطوط ریسندگی داخل از انجمن صنایع نساجی خواست تا به طور جد پیگیر این موضوع باشند.
پس از بحث وتبادل نظر بسیار به پیشنهاد آقای مطهری مقرر شد در خصوص تمرکز به موضوع تخصیص گمرک تخصصی برای واردات نخ اکریلیک و همچنین نظارت بیشتر بر مناطق ازاد به خصوص منطقه آزاد ارس پیگیری های بعدی صورت پذیرد و به همین منظور مقرر شد تا نشست مشترکی با مسئولین مربوطه در وزارت صمت و گمرکات توسط انجمن صنایع نساجی ایران هماهنگ شود.
جلسه در ساعت 17 با ذکر صلوات بر محمد و ال محمد خاتمه یافت.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال