ثبات عمومی قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای آسیا‎

طی هفته گذشته در بازار محصولات پتروشیمی بیشترین کاهش نرخ مربوط به پلی‌استایرن انبساطی بود، پلی‌اتیلن سبک فیلم با 100 دلار معادل بیش از 7 درصد کاهش نرخ همراه بود،PET گرید بطری نیز با 50 دلار کاهش نرخ در رده بعدی قرار داشت و در عین حال کالاهای پلی‌اتیلن سنگین نیز با کاهش نرخ 10 دلاری روبه‌رو بودند

PVC و پلی‌استایرن‌های مقاوم، پلی‌پروپیلن نساجی و پلی‌اتیلن‌های سبک فیلم نیز در هفته جاری بدون تغییر نسبت به هفته گذشته بودند.
طی هفته گذشته در بازار محصولات پتروشیمی بیشترین کاهش نرخ مربوط به پلی‌استایرن انبساطی بود، پلی‌اتیلن سبک فیلم با 100 دلار معادل بیش از 7 درصد کاهش نرخ همراه بود،PET گرید بطری نیز با 50 دلار کاهش نرخ در رده بعدی قرار داشت و در عین حال کالاهای پلی‌اتیلن سنگین نیز با کاهش نرخ 10 دلاری روبه‌رو بودند. PVC و پلی‌استایرن‌های مقاوم، پلی‌پروپیلن نساجی و پلی‌اتیلن‌های سبک فیلم نیز در هفته جاری بدون تغییر نسبت به هفته گذشته بودند.
 
اتیلن در جنوب شرق آسیا: در هفته جاری قیمت این محصول در بازارهای جنوب شرق آسیا 45 دلار کاهش را تجربه کرد و با 1100دلار به ازای هر تن معامله شد. این کاهش نرخ برای اتیلن قابل توجه بوده و به نظر می‌رسد به دلیل کاهش نزدیک به 55 درصدی قیمت نفت در روزهای اخیر اتفاق افتاده است.
قیمت این محصول بعد از صعود پرقدرت و 40 دلاری در 14 فوریه، دارای روندی تقریبا با ثبات بود، ولی در روز 22 فوریه با 5 دلار کاهش به کار خود پایان داد و در هفته اول مارس 2017 قیمت این محصول با ثبات بوده و با 1140 دلار به ازای هر تن معامله شد.این محصول در هفته دوم مارس نیز با 40 دلار کاهش رو‌به‌رو بود و قیمت آن به 1100 دلار رسید، این کاهش نرخ نیز احتمالا در واکنش به کاهش نزدیک به 5 درصدی قیمت نفت رخ داده است.
پلی‌پروپیلن: این کالا صعود بسیار چشمگیری را در دو ماه اخیر تجربه کرد. در هفته اول فوریه قیمت این محصول با ثبات بوده است. در هفته دوم فوریه نیز روند این کالا با صعود 10 دلاری همراه بود و با قیمت 955 دلار به ازای هر تن معامله شد، هفته سوم فوریه نیز با افزایش 10 دلاری همراه بود و قیمت معاملات به 965 دلار رسید. در هفته آخر فوریه قیمت این کالا بعد از مدت‌ها نزولی شده و با 15 دلار کاهش به قیمت 950 دلار به ازای هر تن رسیده است. در هفته اول مارس روند نزولی قیمت این محصول ادامه پیدا کرده و بعد از 55 دلار کاهش به قیمت 900 دلار به ازای هر تن رسید.
پلی‌اتیلن سبک فیلم: در هفته‌ای که گذشت قیمت کالای پلی‌اتیلن سبک فیلم در بازارهای جنوب آسیا با ثبات بوده و این در حالی بود که در هفته گذشته 100 دلار کاهش را تجربه کرده بود. این محصول در هفته جاری نیز 1220 دلار به ازای هر تن معامله شد. فعالان بازار افزایش شدید ذخایر در کشورهای چین و تایلند را در اوضاع فعلی این محصول موثر می‌دانند.
پلی‌اتیلن سبک خطی: در هفته‌ای که گذشت قیمت کالای پلی‌اتیلن سبک خطی در بازارهای جنوب آسیا باز هم با 10 دلار کاهش نسبت به هفته پیش روبه‌رو بوده و با نرخ 1180 دلار به ازای هر تن معامله شد، این در حالی بود که قیمت این کالا در هفته گذشته نیز 100 دلار کاهش را تجربه کرده بود.
پلی‌پروپیلن: در هفته‌ای که گذشت قیمت کالای پلی‌پروپیلن نساجی در بازارهای جنوب آسیا با ثبات بوده و با قیمت 1170 دلار به ازای هر تن معامله شد. این کالا در هفته گذشته با افزایشی 10 دلاری مواجه بوده است. سرانجام بعد از هفته‌ها افزایش نرخ این محصول متوقف می‌شود و از طرفی باید دلیل اصلی را در نزولی شدن روند خوراک این محصول دانست.در حال حاضر قیمت هر تن پلی‌پروپیلن نساجی با قیمت هر تن پلی‌اتیلن سنگین تزریقی برابر شده است. این در حالی است که قیمت مواد اولیه این دو محصول اختلاف زیادی دارد و اتیلن بسیار گران‌تر از پروپیلن است، این موضوع نشان می‌دهد که حاشیه سود پلی‌پروپیلن بسیار بیشتر از پلی‌اتیلن است و تولیدکنندگان این محصول از سود خوبی برخوردار هستند.
پلی‌استایرن: قیمت کالای پلی‌استایرن معمولی در هفته اول مارس با کاهش 10 دلاری مواجه بوده و این در حالی است که در هفته گذشته نیز با 20 دلار کاهش مواجه شده بود تا در مجموع دو هفته اخیر 30 دلار کاهش را تجربه کرده باشد. همچنین کالای پلی‌استایرن مقاوم برای دومین هفته متوالی روندی با ثبات را سپری کرد و این دو کالا به ترتیب با 1446 و 1525 دلار به ازای هر تن معامله شدند.
پی‌وی‌سی: در هفته‌ای که گذشت قیمت کالای PVC باز هم نسبت به هفته پیش بدون تغییر بود، به این ترتیب با قیمت 1020دلار به ازای هر تن و به‌صورت تحویل در بنادر اصلی هندوستان معامله شد. تقاضا در کشور هند همچنان در سطح بالایی قرار دارد. در این بین قیمت‌ها به بالاترین سطح از 21 اکتبر سال 2014 تاکنون رسیده است.
شرکت هانوا کره جنوبی نیز در نظر دارد واحد تولید PVC خود را با ظرفیت تولید سالانه 300 هزار تن در شهر Ningbo به مدت 9 تا 14 روز در ماه مارس تعطیل کند.در حال حاضر حجم عرضه‌های این محصول کمتر از گذشته است، زیرا در فصل اورهال‌ها قرار داریم؛ به‌عنوان مثال در حال حاضر شرکت تایو وینیل ژاپن با ظرفیت تولید سالانه 310 هزار تن در اواخر فوریه اورهال شده و تا 20 آوریل به مدار تولید باز‌نمی‌گردد. بازار چین با کاهش قیمت در هفته جاری مواجه شده است.
دلیل ثبات معاملات در هفته جاری انتظار فعالان بازار برای اعلام قیمت محموله‌های تحویل آوریل بوده است و پیش‌بینی می‌شود، پیشنهاد‌های محموله‌های تحویل آوریل با 20 تا 30 دلار افزایش رو‌به‌رو شود.
پلی‌اتیلن ترفتالات گرید بطری: بهای کالای PET گرید بطری در هفته‌ای که گذشت، با 30 دلار افزایش مواجه شده و به قیمت 1080 دلار معامله شده است، در هفته گذشته این کالا با 50 دلار کاهش مواجه شده و به قیمت 10500 دلار به ازای هر تن معامله شده بود. با توجه به نزدیک شدن به فصل گرما به نظر می‌رسد قیمت این کالا بار دیگر تقویت شود.
منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال