زمان استرداد مالیات بر ارزش‌افزوده صادرات، روی نقدینگی واحدهای اقتصادی تأثیر دارد

احمد صادقیان، عضو انجمن صنابع نساجی ایران: مالیات بر ارزش‌افزوده صادرات قرار است ظرف مدت یک ماه به صادرکننده مسترد شود.

 مالیات بر ارزش‌افزوده صادرات قرار است ظرف مدت یک ماه به صادرکننده مسترد شود. اما مساله این است که این 9 درصد مالیات بر ارزش‌افزوده از همان ابتدا نباید گرفته شود. حالا هم که گرفته می‌شود با تأخیر برمی‌گردانند و در مواقعی زمان استرداد مالیات بر ارزش‌افزوده برای صادرکننده‌ها خیلی به درازا می‌کشید ولی الان گفته می‌شود که این میزان کاهش پیدا خواهد کرد.
این در حالی است که درکشورهای خارجی زمانی که خریدی انجام می‌شود، درهمان فرودگاه مالیات بر ارزش‌افزوده در لحظه به مسافر برگردانده می‌شود. این موضوع به‌راحتی برای خریدهای عادی انجام می‌شود، اما چرا این سیستم نمی‌تواند در تجارت ما حاکم باشد و چیزی که با صنعت می‌آید و با صنعت صادر می‌شود، شناسنامه تولیدکننده و صادرکننده و همه مشخص است نمی‌توانند این‌گونه عمل کند.
چطور است تمام حق‌وحقوق در لحظه از صادرکننده اخذ می‌شود، اما مالیات بر ارزش‌افزوده را می‌خواهند پس بدهند این میزان زمان می‌برد. این مسائل نقص است و باید برطرف شود. اگر در لحظه گرفته می‌شود، باید در لحظه هم برگردانده شود. این سیستم در کشورهای اروپایی به‌راحتی و سهولت انجام می‌شود.
این موضوع کمکی به صادرات نمی‌کند. الان هم گفته می‌شود یک‌ماهه پس می‌دهند اما در عمل بیش از این طول خواهد کشید، ولی درواقع حتی یک ماه هم طولانی است. در حال حاضر هنوز این سیستم کامل اجرایی نشده است. اما بروکراسی در ایران خیلی پیچیده است و بررسی این کاغذبازی‌ها به درازا خواهد کشید. امیدواریم که این روند در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود، اما خواسته من این است این استرداد در لحظه باشد.
به‌هرحال طول کشیدن زمان استرداد مالیات بر ارزش‌افزوده برای صادرات، روی نقدینگی واحدهای اقتصادی تأثیر دارد و با توجه به هزینه‌های بالای نرخ تسهیلات در کشور این مساله روی قیمت تمام‌شده و هزینه‌ها اثرگذار خواهد بود.
منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال