تحلیل روند برگزاری دموتکس

مهندس علی فرهی- عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران- نمایشگاه دموتکس امسال را نسبت به سال گذشته از نظر تعداد بازدیدکننده به مراتب ضعیف‌تر عنوان کرد و افت بازار جهانی را یکی از دلایل رونق اندک دموتکس 2017 دانست.

وی ضمن اعلام مطلب فوق به نساجی نیوز گفت : برخی غرفه‌داران جهت دریافت ویزا با مشکلاتی مواجه شدند و حتی برخی مشتریان قدیمی یا خریدی انجام ندادند و یا در مقایسه با سال‌های گذشته، میزان خرید خود را به حداقل رساندند.   
مهندس فرهی تصریح کرد: مدیران برگزاری دموتکس متوجه روند نزولی برگزاری نمایشگاه شده‌اند به همین دلیل سالن‌های فرش دستباف و فرش ماشینی را کنار همدیگر قرار دادند؛ به این ترتیب مثلاً فعالان فرش دستباف که فرصت بازدید از سالن‌های فرش ماشینی را نداشتند؛ می‌توانند سری به این سالن‌ها هم بزنند و از نزدیک در جریان آخرین محصولات و دستاوردهای تولیدکنندگان فرش ماشینی قرار گیرند.
وی با بیان این مطلب که وضعیت نامساعد سیاسی و اقتصادی ترکیه بر حضور صنعتگران این کشور در دموتکس اثرگذار بود و نوآوری چندانی در غرفه‌های ترکیه به چشم نمی‌خورد؛ خاطرنشان ساخت: شرکت‌کنندگان ایرانی در بخش فرش ماشینی نیز طبق روال سال‌های گذشته در دموتکس حضور داشتند و تغییر و تحول چندانی از نظر کمّی و کیفی در این روند مشاهده نشد؛ حتی برخی از شرکت‌ها در نمایشگاه امسال برخلاف دوره‌های گذشته حضور نداشتند و تعدادی نیز سال‌های آینده حاضر نخواهند شد زیرا به نتایج مورد انتظار خود دست نیافته‌اند.
مهندس فرهی به بافت فرش ماشینی با مواد اولیه جدید در بعضی شرکت‌های اروپایی نیز ‌اشاره کرد.
این فعال صنعت فرش ماشینی یادآور شد: یکی از شرکت‌های توانمند که همواره با محصولات جدید و نوآورانه در دموتکس حضور می‌یابد، رویال هالی ترکیه است که به دلیل مسائل سیاسی و درگیری مدیریت آن با حواشی کودتای ترکیه، در غرفه‌ای کوچک و به‌صورت بسیار محدود شرکت کرده بود. سایر غرفه‌داران ترکیه هم نسبت به عدم امنیت تولید و تولیدکننده در کشور خود معترف بودند اما سیاست دولت ترکیه از نظر مسائل ارزی همچنان صحیح است کما این که از سال گذشته تاکنون حدود 40 درصد ارزش پول ملی خود را در راستای حمایت از صادرات، کاهش داده است در حالی‌که تورم این کشور بسیار کمتر از 40 درصد می‌باشد؛ طبعاً اگر دولت ترکیه تصمیمی برای حمایت از صادرکننده نداشت، حداکثر باید معادل تورم داخلی، ارزش پول خود را کاهش می‌داد. این سیاست بسیار کارساز است اما در کشور ما کاملاً برعکس آن اجرا می‌شود! به همین دلیل در بخش صادرات نتوانسته‌ایم به نتایج قابل قبولی برسیم.
عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران در پاسخ به این سوال که آیا برجام تأثیر در افزایش تعداد و جذب بازدیدکنندگان خارجی از غرفه‌های ایرانی داشت، گفت: شاید اگر برجام تحقق پیدا نمی‌کرد و یا دیرتر شاهد آن بودیم؛ امروز در شرایط بسیار نامساعدی به سر می‌بردیم. کسانی‌که در سطح کلان مملکت، مسائل سیاسی را رصد می‌کنند، تصمیم بسیار منطقی و عاقلانه‌ای اخذ کردند و برجام را به ثمر رساندند.
وی افزود: علی‌رغم تحقق برجام، همچنان برخی از مشکلات به قوت خویش باقی هستند اما باید از خود بپرسیم اگر برجام نبود با چه حجم سنگینی از مسائل و مشکلات پیچیده‌تر روبرو می‌شدیم؟! متأسفانه بسیاری از منتقدین برجام صرفاً انتقاد می‌کنند اما باید راهکار و راه‌حل‌های اجرایی نیز در کنار انتقاداتِ صرف ارائه شود.
مهندس فرهی یادآور شد: در دوران تحریم که بانک‌های دولتی تحت تحریم قرار داشتند و قادر به گشایش اعتبار نبودند؛ تعداد محدودی بانک خصوصی داخلی برای گشایش اعتبار برخی کشورها و بعضی بانک‌ها، حداقل هفت درصد کارمزد می‌گرفتند که این رقم برای گشایش اعتبار بسیار بالاست.

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی در پایان ابراز داشت: در نمایشگاه دموتکس امسال فرش ماشینی صد درصد پشم ایرانی را عرضه کردیم که خوشبختانه مورد استقبال بازدیدکنندگان نیز قرار گرفت. دستاوردهای حضور در دموتکس باید در طولانی‌مدت بررسی شوند اما به‌طور کلی چشم‌انداز حضور در دموتکس را برای مجموعه خود (‌فرش فرهی) بسیار مثبت ارزیابی می‌کنم. 

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال