اصناف پرچم مبارز با قاچاق کالا را در دست بگیرند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت ، اسحاق جهانگیری مبارزه با قاچاق را از برنامه های مهم برای حمایت از تولید داخلی برشمرد و گفت:

یکی از اقدامات در این راستا، مدیریت واردات کشور است که در کالاهایی که به اندازه کافی در داخل کشور تولید میشود به گونه ای مدیریت شد که بازار ایران در اختیار کالاهای خارجی قرار نگیرد و این موضوع در هیات های خارجی که به ایران سفر می کردند نیز گفته می شد که اگر به دنبال بازار ایران هستید موفق نخواهید بود و در صورتی می توانید با ما همکاری کنید که قصد سرمایه گذاری و مشارکت داشته باشید.
وی ادامه داد: قاچاق یک بلیه برای تولید داخلی کشور است و باید در گلوگاهها با آن مبارزه شود و راه مبارزه با آن مقابله اقتصادی است و با سیستم تعرفه ای باید با قاچاق مبارزه شود.
وی با تاکید براینکه فعالان اقتصادی باید به علم و دانش روز مجهز شوند، گفت: فعالان اقتصادی باید بتوانند در فضای بین المللی فعالیت کنند و تولیدات آنها با کالاهای خارجی رقابت کند، البته سیستم خدمات دهنده به تولید کنندگاه و فعالان اقتصادی نظیر سیستم بانکی و سایر بسترهای لازم باید به گونه ای فراهم باشد که فعالان اقتصادی بتوانند با خیال آسوده به سرمایه گذاری بپردازند.
دکتر جهانگیری اظهار داشت: در همین راستا مهمترین سیاستی که در اختیار ما قرار گرفته سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است که البته این روزها به ناحق این سخن بر زبان ها افتاده که اجرای اقتصاد مقاومتی فقط وظیفه دولت است و تنها دولت باید در این زمینه پاسخگو باشد و عده ای هم در این میان با حربه سیاسی دائم دولت را مورد سوال قرار می دهند که در زمینه اقتصاد مقاومتی چه کاری انجام شده است.
معاون اول رییس جمهور افزود: شاه بیت اقتصاد مقاومتی این است که از تمام ظرفیت ها و فرصت ها برای توسعه کشور استفاده کنیم تا بتوانیم بر چالش های مختلف اقتصادی غلبه نماییم.
وی گفت: هر کدام از ما باید از خود سوال کنیم که به عنوان یک ایرانی چه قدمی در راه اقتصاد مقاومتی برداشته ایم. همه مردم، علما، نهادها و ارگان ها در اجرای اقتصاد مقاومتی نقش و مسئولیت دارند و در شرایطی که قوای سه گانه و نیروهای مسلح برای اجرای اقتصاد مقاومتی به اجماع رسیده اند، با کمک یکدیگر و با اتکاء به سیاست های اقتصاد مقاومتی می توانیم اقتصاد کشور را حرکت دهیم.
دکتر جهانگیری با تاکید بر اینکه اصناف باید جای خود را در اقتصاد مقاومتی باز کنند، خاطرنشان کرد: اصناف مجموعه بزرگی هستند و مگر می توان نسبت به اصناف بی اهمیت بود؟ سرتاسر تاریخ اصناف ایران افتخار است و در بخش سیاسی اتفاق خوبی نیست که برای سربلندی ایران رخ داده باشد و اصناف در آن نقش مثبت ایفا نکرده باشند.
معاون اول رییس جمهور افزود: در زمینه های فرهنگی و اجتماعی نیز اصناف نقش مهمی در کشور دارند و در کارهای خیر، مدرسه سازی و احداث مساجد معمولاً اصناف نیز نقش آفرین هستند.
وی خاطرنشان کرد: وقتی گفته می شود 600 هزار واحد صنف تولیدی در کشور وجود دارد این یعنی اگر می خواهیم به تولید کشور توجه کنیم، قلب تولید جایی می تپد که در اختیار بنگاه های کوچک و متوسط و بنگاه های خرد تولیدی است. بنگاههای کوچکی که به توسعه کشور کمک می کنند و در اقتصاد ملی و اشتغالزایی نیز نقش خود را ایفا می کنند.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به برنامه دولت در سال جاری برای راه اندازی بخش تولید گفت: این تصمیم در سطح کلان کشور و با سخنرانی مقام معظم رهبری در ابتدای سال آغاز شد و برای تحقق آن و خارج شدن واحدهای تولیدی از رکود برنامه ریزی شد.
وی افزود: یکی از برنامه ها برای حمایت از بخس تولید، فراهم کردن بازار برای تولیدات داخلی بود و صادرات کالا و خدمات ایرانی به عنوان یکی از جهتگیری های دولت دنبال شد..
معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: هرکس می خواهد در کشور فعالیتی انجام دهد، باید از مرجع مربوطه پروانه و مجوز داشته باشد و نباید عده ای بدون مجوز و بدون شناسنامه کاری، در فعالیت سالم فعالان اقتصادی و اصناف مزاحمت ایجاد و عرصه را برای آنها تنگ کنند. این افراد نه مالیات می دهند، نه عوارض پرداخت می کنند، نه کالای آنها از کیفیت لازم برخوردار است و نه مسئولیتی در قبال آن کالا به عهده می گیرند.
معاون اول رییس جمهور گفت: از برنامه سوم توسعه، ورود هیچ کالای تولیدی به داخل کشور ممنوع نیست و هیچکس نمی تواند مانع ورود کالا به کشور شود به جز در دو مورد؛ یکی تعیین تعرفه که البته موضوعی چندجابه است و باید در آن هم حقوق تولید کننده و هم حقوق مصرف کننده رعایت شود و هم باید درآمد دولت در آن دیده شود. موضوع دیگر هم مسائل فنی است بدین معنا که ممکن است با ورود برخی محصولات ناسالم، بیماری وارد کشور شود و یا ممکن است کالایی از استاندارد و کیفیت مناسب برخوردار نباشد که در اینگونه موارد مجوز واردات صادر نمی شود.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال