نقدی بر نمایشگاه تخصصی جمهوری اسلامی در رم

نمایشگاه تخصصی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ دوم لغایت ششم آذر ماه در شهر رم ایتالیا برگزار گردید این نمایشگاه با تبلیغات مدیران و مسولین دولتی و اصرار و ترغیب ایشان مبنی بر مشارکت صنعتگران ایرانی در این نمایشگاه همراه بود و نهایتا گروهی از صنایع کشور را جهت شرکت در نمایشگاه تخصصی جمهوری اسلامی ایران در شهر رم راهی نمودند.که جمعی از این عزیزان با خواهش و درخواست و توصیه ترغیب به حضور در این برنامه شدند.

حدود 250 نفر صنعتگر با امیدواری بسیار به نمایشگاه و وعده های داده شده و با صرف هزینه ای بالغ بر سه میلیارد تومان راهی این سفر شدند و پس از یک هفته عذاب کشیدن با اعصابی خراب از عدم دستاوردی مناسب از این نمایشگاه به وطن برگشتند. اما چرا چنین شد؟
1- انتخاب رم به جای میلان که مرکز اقتصاد و صنایع و نمایشگاهی ایتالیا می باشد بزرگترین اشتباه بود.
2- عدم اطلاع رسانیو تبلیغات کافی، موجب خلوت بودن شدید نمایشگاه بود و تعطیلی در حدود نیمی از غرفه ها سه چهار ساعت زودتر از ساعت 18 که ساعت پایان کار نمایشگاه بود شاهدی بر عدم استقبال از این نمایشگاه بود.
3- حدود 20 درصد از غرفه ها یا محصولات و محموله هایشان به موقع به نمایشگاه نرسیده بود یا بدلایلی از جمله همین مشکلات شرکت ننمودند که غرفه هایشان یا خالی بود و یا چند عکس و پوستر داشتند.
4- بار برخی از غرفه ها با تاخیر ، آخرین ساعات روز قبل از افتتاح رسید.
5- با توجه به کمی مساحت غرفه ها می توانست این نمایشگاه در محل کوچکتری در شهر باشد که نزدیک تر به مردم می بود.
6- طرح سالن نمایشگاه و غرفه ها تا چهار روز به افتتاح چندین مرتبه عوض شد و غرفه داران مجبور شدند هردفعه طراحی و چیدمان و دکوراسیون غرفه را با صرف هزینه عوض کنند.
7- در ایران به غرفه داران گفتند در رم غرفه ساز داریم که طرح های دکوراسیون شما را در سه روز قبل از افتتاح برایتان می سازد ولی در رم مطلقا خبری از غرفه ساز نبود و فقط غرفه ها را به صورت یک چهار دیواری با یکی دو میز و سه صندلی برای هر میز تحویل دادند و غرفه هایی که باید دکوراسیون می داشتند یا نتوانستند کاری بکنند یا به فروشگاه هایی مخصوص مراجعه و با خریدن تخته و قفسه و... خودشان در حد توان چیزی به نام دکوراسیون ساختند.
8- از همه این مو ارد جالبتر اختصاص محل خاص برای جلسات B2B بود که در هیچ کجای دنیا وقتی غرفه دار با نمونه های بسیار کالای خود حضور دارد و غرفه دارد و در غرفه اش میز و صندلی و امکانات پذیرایی دارد مشتری او را به جای دیگری جهت نشستن و گفتگو کردن هدایت نمی کنند. نمونه آن بزرگترین نمایشگاه کفپوش جهان در شهر هانور آلمان و نمایشگاه بزرگ هایمتکستیل در فرانکفورت می باشد و برای همایش های به صورت B2B صنعتگر فقط با چند نسخه کاتالوگ حضور دارد بدون هزینه غرفه سازی و کرایه بار و سایر هزینه های مربوطه مانند سفر گروه صنایع آچیمیت (سازندگان ماشین آلات نساجی ایتالیا) در اوایل امسال به ایران که در چهار شهر تهران و اصفهان و مشهد و یزد همایش برگزار کردند که طبق برنامه پس از سخنرانی ها جلسات مذاکره تجاری بین خریدار و فروشنده در میزهای تجاری در جنب سالن سخنرانی برگزار شد که در نهایت ایتالیایی ها صرف با هزینه ای ناچیز موفق به فروش بالایی شدند و ما با حمل هزار ها کیلو بار به رم با کمترین دستاوردی برگشتیم.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال