فرشاد مومنی: اگر می‌خواهید فساد را کنترل کنید، باید مجراهای اصلی آن را ببندیم

همایش سازوکارهای رونق‌بخشی به تولید با حضور تولیدکنندگان و کارآفرینان و صنعت‌گران و با سخنرانی «فرشاد مومنی» استاد اقتصاد دانشگاه علامه، غروب‌ سه‌شنبه ۱۲ آبان‌ماه در سالن ارباب تفضلی اتاق بازرگانی کاشان برگزار شد.

در این نشست، ابتدا «تولایی»رییس اتاق بازرگانی کاشان به مهمانان خیرمقدم گفت و پس از آن مستندی کوتاه از زندگی مرحوم «ارباب حسن تفضلی» پدر صنعت نساجی و کارآفرین برجسته ایران به نمایش درآمد.
سپس «فرشاد مومنی» با اشاره به فقدان امنیت به عنوان مشکل اصلی تولیدکنندگان در ایران، رسیدن به بلوغ فکری به عنوان یک وظیفه همگانی را چاره این مشکل عنوان کرد و افزود: آمار و سرشماری‌های انجام‌شده از سال ۳۵ تا ۸۵ نشان می‌دهد رابطه کارفرما و شاغلین سیر نزولی داشته به‌طوری که در سال ۳۵ هر کارفرما ۳۳نفر تحت نظر داشته ولی این تعداد در سال ۸۵ کمتر از ۵نفر بوده است.
مومنی با بیان این‌که بنگاه‌های تولیدی در ایران برای مواد اولیه خود هم نیازمند واردات هستند و بیش از ۹۰درصد آن‌ها زیر ظرفیت خود تولید می‌کنند اظهاداشت: بازی‌کردن با نرخ ارز یکی از مهلک‌ترین ضربه‌ها را به تولید می‌زند و  این وضعیت تولید در بنگاه‌های فعلی و تولد بنگاه‌های جدید به‌خاطر نرخ ارز، منجر به صنعت‌زدایی می‌شود.
نویسنده «اقتصاد ایران در دوران تعدیل ساختاری» با اشاره به این‌که بی‌سابقه‌ترین صنعت‌زدایی را از سال ۸۴ تا ۹۰ داشتیم و با بیان این‌که در دولت قبل ادعا می‌شد که برای سرمایه‌گذارهای خارجی فرش قرمز پهن است تاکید کرد: سرمایه‌گذار به فرش قرمز نیاز ندارد به امنیت نیاز دارد، شاید قبلا با دست‌کاری در آمار و عدم انتشار واقعیت‌ها، می‌شد مخفی‌کاری کرد. ولی در حال حاضر که در عصر ارتباطات هستیم، سرمایه‌گذار میزان امنیت و پاک‌دامنی اقتصادی کشورها را می‌سنجد و بعد سرمایه خود را به کشور مورد نظرش می‌برد.
مومنی با اشاره به این‌که نتایج کل تحقیقاتم در اقتصاد ایران را تحت عنوان «هدیه تاریخی فرشاد مومنی» به رییس‌جمهور داده‌ام خاطرنشان ساخت: در این تحقیق گفته‌ام اگر می‌خواهید فساد را کنترل کنید، باید مجراهای اصلی آن را ببندیم. اشاره کرده‌ام که در ۵۰ سال گذشته، پاکدامنی اقتصادی، در دوره جنگ تحمیلی منحصر به‌فرد بوده است، رییس دولت وقت با ۵نوآوری که یکی از مهم‌ترین آن‌ها تعیین تکلیف دلارهای نفتی بود که یکی از بهترین پیامدهاش این بود که قوه‌ی مجریه در مقابل نمایندگان مردم حساب کتاب کرد و پاسخ‌گو بود.
فرشاد مؤمنی استاد دانشگاه علامه طباطبایی، عضو مؤسسه «دین و اقتصاد» و صاحب‌نظر اقتصادی است.
وی در سال‌های اخیر از سمت دانشگاه کلمبیای آمریکا برای تدریس و همکاری در یک تیم پژوهشی تحت‌نظر اقتصاددان نامی جهان «استیگ لیتس» دعوت شده بود اما ترجیح داد در ایران بماند.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال