گفتگو با مدیریت فرش آسایش به مناسبت انتخاب این شرکت به عنوان صادرکننده نمونه

نساجی نیوز: فرش آسایش به مدیریت محمدتقی رحمانی یکی از شرکتهای نساجی بود که در روز ملی صادرات موفق به دریافت تندیس صادرکننده نمونه شد

به همین مناسبت گفتگوی اختصاصی با ایشان داشتیم که ذیلا می خوانید:
1-     ضمن معرفی بیشتر سوابق شغلی و حرفه‌ای خود‌، در مورد فعالیت‌های مجموعه تحت مدیریت خود در بخش تولید و صادرات توضیحاتی ارائه نمایید.
 
شرکت نساجي آسايش كاشان درسال1380 تاسيس و شروع به فعالیت در زمینه تولید فرش ماشینی نمود. این شرکت از ابتدای امر پا به عرصه صادرات گذاشت و توانست با تلاش، پشتکار و برنامه ریزی مناسب، ضمن ایجاد اشتغال حدود دویست و پنجاه نفری ( بطور مستقیم ) موفق به کسب افتخارات متعددی از جمله : صادر  كننده  نمونه كشور در سالهای  89-90-92- 94و95 شود و در 13 سال متوالی ( ازسال1383 لغایت سال 1395 ) به عنوان صادرکننده نمونه استانی(اصفهان) انتخاب گردد. این شرکت با بهره گیری از دستگاه های پیشرفته بافندگی روز دنیا و با بکارگیری نیروهای متخصص و استفاده از کادر مجرب در گروه طراحی، توانست به تولید محصولات باکیفیت و مرغوب انواع فرش ماشینی اعم از : هزار و دویست شانه، هزار شانه 10 رنگ، هفتصد شانه، فرش کودک،  فریز، گبه، گلیم و گلیم جاجیم اقدام می نماید. تلاش مدیران شرکت از ابتدا بر این بود تا بتوانند با تولید کالاهای مرغوب و قابل رقابت با کالاهای مشابه خارجی، نسبت به صادرات محصولات تولیدی خود به کشورهای دیگر اقدام نمایند .
با توجه به اینکه استفاده از نخ مرغوب با قیمت تمام شده پایین، از مهمترین عوامل در تولید و فروش فرش ماشینی است، گروه نساجی آسایش کاشان خرید دستگاه های مدرن ریسندگی، جهت تولید نخ های اکریلیک نمره 30 و بالاتر از آن و دستگاه ذوب ریسی جهت تولید نخ BCF و پلی استر  را در برنامه های خود قرار داده است که در آینده بسیار نزدیک شاهد تولید انواع نخ‌های قابل استفاده در دستگاه های جدید بافندگی فرش، توسط این شرکت بر اساس سلایق و نیاز مشتریان در در بازارهای بین المللی خواهیم بود.
صادرات این شرکت در سال 94 مبلغ 22 میلیون دلار می باشد که نسبت به سال 93 ، 10%رشد را نشان می دهد
 
2-            به عقيده شما ، چالش‌ها و مشکلات فعلی صنایع نساجی کشور چیست؟
قیمت تمام شده بالای محصولات در بخش فرش ماشینی و به طور کلی محصولات نساجی مشکل اصلی این صنعت می باشد. قیمت تمام شده کالای تولیدی در داخل کشور توان رقابت با تولیدکنندگان خارجی را در عرصه بین المللی از تولید کننده داخلی می گیرد. به عنوان مثال : کشور ترکیه جهت تولید نخهای pp پلی پروپیلن و پلی استر 80% مواد اولیه خود را از کشور ما تامین می کند، ولی باز هم قیمت تمام شده نخ و فرش های تراکم پایین 320 شانه و... آنها از قیمت داخلی کشور ما پایین تر است. علت چیست که تولیدکنندگان داخلی در کشور ما با داشتن این منابع عظیم باز هم توان رقابت با آنها را ندارند.
 
عوامل افزایش قیمت تمام شده کالا:
-        واسطه‌گری
-        نحوه اعطا و بازپس گیری تسهیلات بانکی.
-        دریافت مالیات از شرکتها، بخصوص صادرکنندگان آن‌هم در دوران رکود.
 
 
3-            ارزیابی شما از وضعیت بازارهای صادراتی نساجی کشور چیست؟
در حال حاضر  50 درصد از بازار صادراتی نساجی کشور را فرش ماشینی به خود اختصاص است. هم اکنون کشور ما به کشورهایی همچون: کانادا و آمریکا و چین و روسیه و برخی از کشورهای همسایه فرش صادر می کند. فرش ماشینی که در حدود 50 درصد صادرات کشور را به خود اختصاص داده است، همچنان مورد کم لطفی مسئولان قرار گرفته است، بنابراین می توان نتیجه گرفت که دیگر بخشهای این صنعت، به مراتب کمتر مورد توجه قرار می گیرند.
 
4-            پیشنهادات و راهکارهای شما برای توسعه و افزایش سهم صادرات صنایع نساجی چیست؟
 
-    توجه به بخش بازار سنجی صادراتی. انجمن صنایع نساجی می تواند  با تشکیل یک تیم مجرب در شناسایی بازارهای هدف، به تولیدکنندگان مشاوره دهد.
-     حضور مستمر در نمایشگاههای خارجی. بخصوص حضور در نمایشگاه دموتکس آلمان که بزرگترین گردهمایی نساجی دنیاست. بالا بودن هزینه شرکت در این نمایشگاه ها مشکل دیگر تولیدکنندگان داخلی است و چنانچه  تسهیلاتی در این زمینه در نظر گرفته شود می تواند کمک بزرگی در افزایش سهم صادرات کشور ما در بازارهای جهانی باشد.
-    یکسان سازی قیمتها. اگر کارها مشارکتی گردد و اعتماد بین تولید کنندگان بیشتر شود، می توان با شرکتهای بزرگ دنیا مانند: اورینتال ویور مصر که بالغ بر 200 دستگاه در زمینه تولید فرش ماشینی دارند و سهم بزرگی از بازار دنیا، بخصوص کشور آمریکا را در اختیار دارد رقابت کرد.
متاسفانه برخی از رقبای داخلی با کاهش قیمت، عملا ارزش فرش ماشینی ایران را کاهش داده و تاکنون انجمن نساجی و دیگر فعالان در این صنعت برای این موضوع چاره اندیشی نکرده اند. همه ما باید با یکدلی همراهی یکدیگر می توانیم با افزایش صادرات محصولات صنعت نساجی، صادرات غیر نفتی کشور که یکی از سیاستهای کلان کشور ما است را فزایش دهیم.
 

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال