گزارشی از نشست مشترک با کلینیک صنعت و دانشگاه صنعتی امیرکبیر در انجمن صنایع نساجی ایران صنعت و دانشگاه و تجربه جدیدی از تعامل

نساجی نیوز: در آغاز این نشست که با حضور نمایندگانی از دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و کلینیک صنعت این دانشگاه و دفتر مطالعات آماری و راهبردی انجمن صنایع نساجی ایران برگزار شد

انجمن صنایع نساجی ایران با اشاره به لزوم گسترش فعالیت های مطالعاتی و آماری برای توسعه و پیشرفت صنایع نساجی کشور به فعالیتهای انجمن در این خصوص اشاره نمود . وی با اشاره به مذاکرات فیمابین انجمن و اتاق های بازرگانی صنایع ،معادن و کشاورزی تهران و ایران در خصوص تأمین بخشی از منابع مالی این مطالعات، از علاقه مندی هیأت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران از گسترش همکاری های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی برای عقد قرارداد با شخصیت های حقوقی نظیر دانشگاه و کلینیک خبر داد. رئیس زاده با اشاره به توجه جدی انجمن به محتوای کیفی مطالعات و اولویت های پژوهشی منتخب و فرآیند انجام کار از حاضرین خواست تا پیشنهادات اجرائی خود را در این خصوص مطرح فرمایند.
دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران همچنین به برگزاری سمینارها و کارگاههای آموزشی مشترک و یا تجهیز و بهره برداری آزمایشگاههای تخصصی برای پاسخگویی به نیازهای گمرکی اعضای انجمن و همچنین تجهیز مرکز قرنطینه پنبه برای تسهیل در واردات پنبه اشاره نمود و از دانشگاه خواست تا در این خصوص نیز اعلام نظر نماید تا چنانچه زمینه های همکاری های مشترکی در این خصوص وجود داشته باشد، تفاهماتی در این خصوص صورت گیرد.
پس از صحبتهای مقدماتی آقای رئیس زاده، دکتر عبدالحسین صادقی از گسترش ارتباطات و همکاریهای مشترک با صنعت و به خصوص انجمن صنایع نساجی ایران ابراز خرسندی نمود.
رئیس پژوهشکده نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به تجربیات گذشته ی همکاریهای مشترک با صنعت از انجمن خواست تا مطالعه و ارزیابی از همکاری های گذشته در این خصوص داشته باشد تا چنانچه نقایصی در این پروژه ها بوده است مطرح و پیگیری شود تا نقاط ابهامی در همکاری های گذشته باقی نماند.
دکتر صادقی با اشاره به لزوم و اهمیت شناخت نیازهای صنعت و تعریف پروژه های کاربردی بر مبنای نیاز صنعت از انجمن خواست تا اولویتهای پژوهشی خود را بر مبنای نیازهای اعضا تعریف کند تا نتایج این تحقیقات کاربردی تر شود.
صادقی با اشاره به جذابیت پروژه هائی نظیر مشکلات مربوط به تآمین پنبه و مطالعاتی در خصوص روشهای گندزدائی، مطالعات اقتصادی هزینه و سود در تأمین پنبه و موارد مرتبط با این موضوع از نظر جانمائی ،سرمایه گذاری و ... به لحاظ اینکه مشکل روز صنعت است از انجمن خواست تا پروژه هائی از این قبیل را در اولویت خود قرار دهد تا نتایج این مطالعات برای صنعت بازخوردهای علمی داشته باشد.
دکتر امانی از اعضای هیأت علمی دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه نیز به برخی از موارد حقوقی قراردادهای پژوهشی اشاه نمود و ساز و کارهای جدید دانشگاه برای پروژه های پژوهشی را از نظر تسهیلات و معافیتهای مالیاتی قراردادها و هزینه های کم بالاسری (حداکثر 15%) بسیار مناسب دانستند.
امانی نیز کاربردی بودن پژوهش ها و نیازسنجی مناسب در تعریف پروژها را تنها ضمانت اجرایی پژوهش ها دانستند و با اشاره به شناسایی پیشران ها در صنایع مختلف در کشورهای توسعه یافته ابراز امیدواری نمودند که با تعریف صنایع پیشران و فرصت های جدید سرمایه گذاری و تولید محصول در نساجی بتوان روح و انگیزه جدیدی به صنعت نساجی تزریق کرد.
دکتر امانی همچنین به فرصت های موجود در خصوص تولید و به روز رسانی بانک های اطلاعاتی در مجموعه هایی نظیر فاوا و فن آوا اشاره نمود و ابراز امیدواری نمود تا با تعریف پروژه های مناسبی در این حوزه و طراحی سامانه برای این موضوع بتوان اطلاعات آماری دقیق و به روزی را از صنعت نساجی استخراج و پالایش نمود.
ایشان همچنین با اشاره به تقویت پروژه ها و مطالعات فنی در کنار مطالعات مدیریتی و اقتصادی از انجمن صنایع نساجی ایران خواست تا در کنار این مطالعات مباحث فنی و تکنولوژیکی و تولید محصول را نیز مدنظر قرار دهد.
دکتر باقرزاده نیز در سخنان خود به لزوم تدوین بانک اطلاعات تخصصی و فنی از صنایع نساجی اشاره نمود و آمارهای واقعی و کاربردی را در توسعه این صنعت بسیار ضروری دانست و جمع آوری و تدوین این بانک اطلاعات را برای انجمن و صنعت کشور بسیار الزامی دانست.
باقرزاده ارائه خدمات مشاوره ای انجمن به اعضا در خصوص مسائل فنی و اقتصادی و بررسی های فنی و اقتصادی برای سرمایه گذاری و تولید را مستلزم وجود چنین بانک اطلاعاتی اختصاصی در انجمن صنایع نساجی دانست.
ایشان همچنین با اشاره به عدم اطمینان بخش خصوصی به دولت و نهادهای مربوطه نظیر سازمان امور مالیاتی و تامین اجتماعی و بانک ها و... به لحاظ عدم ثبات ضوابط و مقررات مربوطه جمع آوری و بهره برداری از این اطلاعات توسط انجمن را بسیار ساده تر و شدنی تر دانست.
مهندس موحدی از کلینیک صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز طی سخنانی به توانمندی های کلینیک در ارائه خدمات مشاوره ای در حوزه های مختلف حقوقی و فنی و... اشاره نمود و از انجمن خواست تا همکاری های مشترکی را در این زمینه برنامه ریزی کند.
موحدی با اشاره به پتانسیل ها و ظرفیت های دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای فعالیت های آموزشی و آزمایشگاهی از انجمن خواست تا از ظرفیت های موجود در این زمینه استفاده نماید.
وی با اشاره به بند س ماده 31 قانون رفع موانع تولید درخصوص تخصیص ده درصد مالیات ابرازی بر فعالیت های پژوهشی ابراز امیدواری نمودند که با همکاری انجمن بتوان بخشی از هزینه های پروژه های مشترک را با استفاده از این ظرفیت قانونی تامین نمود.
ایشان در جمع بندی مطالب خود به تهیه نقشه راه، همکاری های آموزشی، همکاری های آزمایشگاهی و انجام تفاهماتی برای مرکز مشاوره اشاره نمود و ابراز امیدواری نمود که با گسترش همکاری های فیمابین شاهد توسعه پیشرفت صنعت نساجی در کشور باشیم.
در ادامه این نشست خانم دکتر داداشیان نیز به سوابق همکاری های مشترک با صنعت در بحث آزمایشگاه های تخصصی و ارائه خدمات به صنعت درخصوص حکمیت های فنی اشاره نمود.
آقای رئیس زاده در جمع بندی مطالب مطروحه در نشست ضمن ابراز رضایت از دیدگاه های موجود در دانشگاه برای همکاری های مشترک با صنعت و تفکرات توسعه ای و فناورانه در دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ابراز امیدواری نمودند که با تعجیل در تعیین موضوع و تدوین قرارداد شروع همکاری کلید بخورد.
رئیس زاده نیز تدوین بانک های اطلاعاتی و مرکز مشاوره را جزو پیشنهادات اجرایی دارای اولویت دانست که می تواند همزمان با برنامه ریزی سمینارها و دوره های آموزشی در دانشگاه پیگیری شود که توجه به مسائل و آموزه های مدیریتی نیز در کنار نیازهای فنی قابل تامل است چراکه یکی از بزرگترین مشکلات صنعت ما بحث نیازهای مدیریتی است.
در پایان مقرر شد تا دانشگاه نسبت به تهیه و ارسال پیشنهادات مکتوب خود با اولویت طراحی و تدوین بانک های اطلاعاتی، مرکز مشاوره و موضوع پنبه در اسرع وقت اقدام کند تا هرچه سریعتر این همکاری مشترک کلید بخورد.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال