ریسک قاچاق باید افزایش پیدا کند

سعید حسین زاده عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات صنایع نساجی و پوشاک ایران: همین چند وقت پیش بود که بزرگترین محموله قاچاق در کشور ضبط شد. مسعود کرباسیان رئیس‌کل گمرک ایران در واکنش به کشف بزرگ‌ترین محموله قاچاق 38 سال اخیر کشور گفت: خلاءهای موجود، نارسایی ها و کمبودهای ناشی از سلب اختیارات گمرک در زمینه کنترل تشریفات کالاهای خارجی وارده از ابتدای ورود به قلمرو سرزمینی و تا انتهای خروج از محوطه های گمرکی، نمی تواند خط قرمز و مانعی برای برخورد قانونی با متخلفان، قاچاقچیان و ایادی مرتبط در پیش روی گمرک قرار دهد.

شاید یکی از صنایعی که با قاچاق به زمین خورده است، صنعت پوشاک و نساجی باشد. مسئولان مختلف در مراسم و سخنرانی های مختلف اعلام کرده اند که قاچاق پوشاک، صنایع نساجی را فلج کرده است. براساس گزارش وزات صنعت، معدن و تجارت سال 93 بیش از ۲.۵ میلیارد دلار پوشاک قاچاق به کشور وارد شد.

سعید حسین زاده، عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات صنایع نساجی و پوشاک ایران درباره وضعیت قاچاق در پوشاک در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران اعلام کرد: این روزها اخبار مربوط به قاچاق و مبارزه با آن افزایش پیدا کرده است. البته که فعلا هیچ تکانی نخورده و تاثیری نداشته است اما همین که سر و صدایی ایجاد شده و مسئولان بیشتر به آن می پردازند می تواند تاثیر خوبی در حوزه پوشاک ایجاد کند.

به گفته حسین زاده، این برخوردها با قاچاق و رسانه ای کردن آن به نوعی ناامن کردن فضای قاچاق و بالا بردن ریسک انجام آن است. او ادامه داد: ما هرچقدر بتوانیم فضای قاچاق در کشور را ناامن کنیم که قاچاق و ریسکش بالا برود، برنده هستیم.

براساس صحبت های این فعال حوزه پوشاک، حتی اگر در این زمینه 20 درصد موفق باشیم، این 20 درصد به اندازه دو برابر تولید داخلی خواهد بود. حسین زاده گفت: بنابراین اگر بتوانیم به همین شکل اخبار درباره قاچاق را انعکاس بدهیم قطعا موفق هستیم. البته باید در این زمینه کالایی که کشف و ضبط می شود حتما منهدم شود.

براساس صحبت های عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات صنایع نساجی و پوشاک ایران، بالای 75 درصد سهم بازار پوشاک، محصولات قاچاق است. او گفت: بنابراین همین عدد می تواند عدد بسیار درشتی باشد و ضربه هولناکی به صنعت پوشاک بزند. قاچاق پوشاک به همین شکل می تواند به صنعت بالادستی سرایت کند و آنها را هم با مشکل مواجه کند.

حسین زاده همچنین تاکید کرد: درباره میزان خسارت های قاچاق و تعطیلی صنایع وابسته به آن آمار دقیقی وجود ندارد. البته الان در حال شناسایی هستیم و تا آخر شهریور بانک اطلاعاتی کاملی بدست می آوریم و می توانیم تاثیر قاچاق در تعطیلی صنایع را اعلام کنیم. اما با این حال در حوزه پوشاک و صادرات قاچاق باعث ریزش 30 درصدی در صنایع بوده است.

با این حال به گفته او، اینکه توانسته ایم هجمه ای دربرابر قاچاق ایجاد کنیم، مفید و موثر بوده است.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال