ارزآوری 12 برابری نساجی نسبت به محصولات غیرنفتی

رییس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی استان اصفهان گفت: میزان ارزآوری در صنعت نساجی 9 برابر متوسط سایر محصولات صنعتی و 12 برابر صادرات غیرنفتی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، شاه کرمی امروز (چهارشنبه) در همایش ملی بررسی جایگاه صنایع نساجی و پوشاک در پساتحریم و نقش استان اصفهان به عنوان قطب نساجی کشور، اظهار کرد: تعداد واحدهای دارای پروانه بهره برداری کشور در بخش نساجی، 9 هزار و 818 واحد معادل 12 درصد از واحدهای فعال صنعتی کشور است. این واحدها با سرمایه گذاری 78 هزار میلیارد ریال معادل پنج درصد از کل سرمایه گذاری انجام شده در صنعت کشور است.

وی افزود: این تعداد واحدها با ایجاد 297 هزار شغل صنعتی مستقیم حدود 13 درصد از کل اشتغال کشور را دربر می گیرد. میزان شاغلین در صنعت نساجی، پوشاک و چرم کشور 647 هزار نفر معادل 21 درصد اشتغال کشور است.

رییس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی استان اصفهان گفت: میزان ارزآوری در صنعت نساجی 9 برابر متوسط سایر محصولات صنعتی و 12 برابر صادرات غیرنفتی است.

شاه کرمی به مقایسه میان ایران با سایر کشورها براساس ارزش صادرات نساجی و پوشاک پرداخت و اضافه کرد: کشور چین با ارزش صادرات صنعت نساجی حدود 255 میلیارد دلار، 12.5 درصد از کل صادرات کشور را به صنعت نساجی اختصاص داده است، اما ارزش صادرات نساجی کشور حدود 0.91 میلیارد دلار است که حدود 2.6 درصد از کل صادرات کشور را شامل می شود.

وی ادامه داد: حجم واردات پوشاک خاورمیانه و همسایگان ایران 40 میلیارد دلار است و واردکنندگان عمده این منطقه روسیه، امارات، عربستان و ترکیه به حساب می آیند که می توان از این فرصت استفاده کرد.

رییس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی استان اصفهان گفت: در حال حاضر و با توجه به وضعیت جهانی صنایع نساجی و پوشاک و وضعیت نیروی کار و شرایط کشور، ایران پتانسیل صادرات بیش از 12 میلیارد دلار منسوجات پوشاک و کفش و چرم را در سال دارد.

شاه کرمی ادامه داد: هشت هزار و 252 واحد صنعتی در استان اصفهان وجود دارد که از این تعداد دو هزار و 121 واحد نساجی و معادل 25 درصد از صنعت استان است. حدود 18 میلیارد ریال معادل 10 درصد از سرمایه گذاری استان برای بخش نساجی سرمایه گذاری شده است.

رییس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی استان اصفهان به بخشی از تولیدات محصولات نساجی استان اصفهان اشاره کرد و گفت: 90 درصد باند گاز کشور، 90 درصد شال و روسری کشور، 75 درصد فرش ماشینی کشور، 50 درصد الیاف مصنوعی کشور و 50 درصد پارچه چاپ شده کشور در استان اصفهان تولید می شود.

شاه کرمی افزود: براساس گزارش مرکز آمار ایران در پاییز امسال نرخ بیکاری 10.7 درصد اعلام شد در حالی که نرخ بیکاری استان اصفهان در همین بازه زمانی 13.2 درصد بوده است. متأسفانه علی رغم وجود قطب صنعت نساجی در استان اصفهان نرخ بیکاری این استان دو و نیم درصد از میانگین کشور بیشتر است.

وی با بیان اینکه صنعت پوشاک باعث ایجاد عدالت اجتماعی می شود، گفت: در صنعت نساجی به نسبت ایجاد هر شغل سرمایه گذاری کمی نیاز است به این صورت که 350 میلیون ریال برای ایجاد هر شغل در صنعت نساجی و 210 میلیون ریال برای ایجاد شغل در پوشاک نیاز است.

رییس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی استان اصفهان ادامه داد: وجود مراکز دانشگاهی جهت تربیت نسل سوم نیروی کارآمد از جمله وجود دانشگاه صنعتی استان که یکی از 50 دانشگاه برتر دنیا شناخته شده است، می تواند در ارتقاء صنعت نساجی استان مؤثر باشد.

شاه کرمی به قاچاق گسترده صنعت نساجی اشاره کرد و گفت: قاچاق منسوجات بزرگترین تهدید واحدهای نساجی به شمار می آید. برآورد قاچاق، بر پایه مغایرت بین ارقام کشورهای صادرکننده به ایران و مقادیر اعلامی گمرکات کشور صورت می گیرد. با مقایسه داده های صادراتی پوشاک و کفش کشور چین با داده های وارداتی گمرک ایران مشخص می شود که در 10 سال گذشته سه میلیارد دلار کم اظهاری، بد اظهاری یا تخلفات دیگر وجود داشته است که تنها بیش از 30 درصد آن مربوط به سال 2014 میلادی است.

وی اظهار کرد: در حالی که کشور چین اعلام کرده در سال 2014 میلادی به میزان 959 میلیون دلار پوشاک و کفش به ایران صادر کرده، اما ارقام گمرک ایران فقط حاکی از پنج میلیون واردات این ارقام از چین است.

رییس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی استان اصفهان گفت: واردات قاچاق پوشاک و کفش از مبادی ورودی امارات و دیگر مبادی ورودی به ویژه ترکیه به مراتب بیش از واردات گمرکی از مناطق دیگر است.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال