اختتامیه سـیزدهمین جشنواره بهره وری

صبح روز دوشنبه 30 بهمن ماه، سیزدهمین دوره جشنواره ملی بهره‌وری با تقدیر از 9 پروژه برتر، برگزار شد.

در مراسم اختتامیه جشنواره ملی بهره‌وری که با همکاری کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق ایران برگزار شد، تجربیات بنگاه‌های اقتصادی موفق مورد بررسی قرار گرفت. شرایط اقتصادی کشور از نظر بهره‌وری نامناسب ارزیابی شد و به نظر کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران، شرایط فعلی مناسب بهبود بهره‌وری نیستند.
در این جشنواره، بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران، بر نوآوری‌های حوزه معدن تاکید و اهمیت آموزش و ارتباط فعالان اقتصادی با دانشگاه را برای افزایش بهره‌وری بیان کرد. وی افزود هدف از تلاش‌ها، تولید بدون ضایعات و توسعه مهارت‌های فعالان این حوزه است. ایشان با تأکید بر ارتقاء ارتباط صنعت و دانشگاه، به تجارب موفق در بهبود بهره‌وری حوزه معدن اشاره کرده و حضور دانشگاهیان را به‌عنوان یک عامل کلیدی در افزایش صرفه‌های اقتصادی و بهره‌وری کار در این حوزه برجسته کرده است.
رضا پدیدار، رئیس کمیسیون استاندارد، محیط زیست، توسعه پایدار و آب اتاق ایران، با تأکید بر اهمیت مشارکت و قدرت یادگیری در بهره‌وری، بر تمرکز بر فکر و کار گروهی در این زمینه تأکید کرد. پدیدار به تطبیق جایگاه ایران در بهره‌وری با کشورهای دیگر اشاره کرد و اظهار داشت ایران بهره‌وری بالایی دارد اما در نگه‌داشت آن ضعیف است، در حالی که کشورهایی مانند آلمان، ژاپن و چین در سطح نگه‌داشت بهره‌وری موفق بوده‌اند.او با تاکید بر اهمیت حرکت به سوی بهره‌وری سبز و استفاده اصولی از منابع انسانی و فیزیکی، بر ایجاد درآمد و مکانیسم سیستمی تأکید کرده و نیاز به استراتژی هوش بهره‌ور برای پیشرفت در این زمینه را مطرح کرده است.
سادینا آبایی، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران، بر اهمیت درک دقیق از مفاهیم دیجیتال و تحولات فناوری اطلاعات اشاره کرد. و با تأکید بر رویکرد مناسب به تحول دیجیتال و بهره گیری از ابزارهای نوین با هدفمندی و آموزش موثر برای افزایش بهره‌وری اشاره نمود .آبایی اظهار کرد: متاسفانه در ایران، هرچقدر مفاهیم جدید در دنیا مطرح می‌شوند، اندیشه و تعریف دقیقی از آنها وجود ندارد، و نیاز به نگاهی جدید به این مفاهیم و استفاده مناسب از آنها احساس می‌شود.وی افزود: برای ارتقاء بهره‌وری، ضرورت داریم که به مدل‌های جدید و مفاهیمی همچون هوش مصنوعی، دولت الکترونیک و تحول دیجیتال با دقت نگاه کنیم و از آموزش و درک درست از این مفاهیم بهره‌مند شویم.
در ادامه همایش، آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، نیز به ناتوانی‌ها و ناترازی‌های مدیریت در بخش انرژی اشاره کرد و تأکید کرد که برای جبران ناترازی در این بخش، لازم است به سمت بهره‌وری و راندمان کار حرکت کنیم. همچنین، افزایش قیمت بنزین و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را به‌عنوان راه‌حل‌های موثر برای مدیریت بهتر منابع انرژی مطرح کرد.
محمد قاسمی، رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، هم در حوزه اقتصاد بر اهمیت رفع موانع رقابت‌پذیری اقتصاد و پیوستن به اقتصاد جهانی تأکید کرد و اظهار کرد که مشکلاتی همچون مخدوش بودن نظام قیمت‌ها بر بهره‌وری اقتصاد ایران تأثیر گذارند.
در پایان این همایش، پروژه‌های برتر بهره‌وری از جمله فولاد هرمزگان، گروه معدنی و صنعتی گل گهر، پتروشیمی تبریز و گروه صنعتی بارز و... با حضور پیام باقری،  نایب‌رئیس اتاق ایران، لوح تقدیر دریافت کردند.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال