تشکیل کارگروه نساجی و پوشاک در کمیسیون صنایع مجلس

گزارشی از نشست مشترک تشکلهای نساجی و کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی

هزار و صد و هفتمین نشست هیأت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران با حضور اعضای محترم هیئت مدیره و با حضور نمایندگان تشکل های نساجی و پوشاک کشور عصر روز شنبه 31/02/1401 با حضور آقایان دکتر عزت اله اکبری و دکتر علی جدی رئیس و نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در محل دفتر انجمن صنایع  نساجی ایران برگزار شد.

در این نشست آقایان مهندس مجتبی دستمالچیان، دکتر شاهین کاظمی، مهندس رضا حمیدی، مهرداد زکی پور ( اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک)، رامین جوانرود ( انجمن صنایع پوشاک)، مجید نامی(اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک)، محمد مهدی مباشر، عباس مقصودی، سید جعفر حسینی، سید محمد مقدسی(جامعه متخصصین نساجی ایران)، احمدیان( اتحادیه پوشاک تهران)، حسین نیکچی، عباس سرشارزاده، خانم بهناز علاسوند(انجمن نساجی خوزستان)، محمود ضرابی، محمد مهدی سمائیان، عباس زاده، علی اصغر بهبهانی (اتحادیه کشباف و جوراب تهران)، مهدی کاردان، حسن نیلفروش زاده، سجاد نباتچیان( انجمن نساجی استان زنجان) حضور داشتند.

در بخش ابتدائی این نشست ضمن خیر مقدم به حاضرین در خصوص موضوع مواد اولیه مورد نیاز واحدهای ریسندگی و بافندگی بحث و تبادل نظر شد و نظرات نمایندگان اتحادیه ها و تشکل ها ی حاضر در جلسه در خصوص قیمت و کیفیت و کمبود نخ و مواد اولیه مورد نیاز مطرح شد.
 پس از آن موضوعات لغو معافیت های واردات ماشین آلات نو و دست دوّم و تاثیرات منفی آن بر سرمایه گذاری های ایجادی و توسعه ای و بازسازی نوسازی مطرح شد و تعیین و ابلاغ تعرفه های گمرکی بدون اخذ نظر مشورتی تشکل های تخصصی، مشکلات تامین مواد اولیه و مشکلات مربوط به بازگشت و ایفای تعهدات ارزی جزو مشکلات فعلی واحدها عنوان شد که آقای مهندس مجتبی دستمالچیان رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران در سخنان خود به آن پرداخت و از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست تا در سال تولید، دانش بنیان و اشتغالزا به این صنعت توجه بیشتری شود.

 


 ایشان با انتقاد از عدم بکارگیری نظرات و پیشنهادات بخش خصوصی و عدم اخذ نظرات تشکل های تخصصی در تصمیم سازی ها و قانون گذاری ها از رئیس کمیسیون صنایع مجلس خواست تا کارگروه نساجی و پوشاک را در زیر مجموعه کمیسیون و با مشارکت تشکل های نساجی راه اندازی نماید تا ارتباط بهتری با این صنعت برقرار شود.
دستمالچیان به نمایندگی از حاضرین قول مساعد داد که در صورت حمایت پنجساله از این صنعت، این صنعت می تواند در هم ردیف کشورهای صاحب نام نساجی دنیا قرار گیرد ایشان حمایت از این صنعت را همچون حمایت از خودرو و فولاد ندانست بلکه همراهی و حمایت از این صنعت در میدان عمل و جلوگیری از واردات بی رویه و قاچاق دانست . دستمالچیان با اشاره به لزوم ارائه تسهیلات ارزان قیمت به صنایع نساجی از مجلس نشینان خواست تا حامی این صنعت در جهت توسعه کشور باشد.


آقایان عباس زاده و بهبهانی از اتحادیه کشباف وجوراب تهران به موضوع تامین پنبه مورد نیاز واحدهای ریسندگی توسط دولت با قیمت مناسب اشاره فرمودند و با اشاره به زنجیره ارزش نساجی، صنعت پوشاک را بعنوان مصرف کننده اصلی نخ و پارچه تولیدی نیازمند مواد اولیه متنوع و با کیفیت و قیمت رقابتی دانستند.


 مهرداد زکی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات صنایع نساجی و پوشاک با اشاره به صنعت پوشاک بعنوان لکوموتیو صنایع نساجی در دنیای امروز به حجم قاچاق و واردات پوشاک در سالهای گذشته اشاره نمود و مبارزه جدی با قاچاق در مقاطع زمانی مشخص را عامل رشد و توسعه و پیشرفت برندهای داخلی دانست ایشان با اشاره به مشکلات واحدهای پوشاک در تامین مواد اولیه به واردات و قاچاق بی رویه در جهت نابودی کامل این صنعت اشاره فرمودند . ایشان مناطق آزاد را به عنوان پایگاههای واردات بجای صادرات دانست و از مجلس و دولت خواست تا نگاه خود به صنایع نساجی و پوشاک را تغییر دهد.


مهندس رضا حمیدی عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران با اشاره به شعارهای سال در زمینه حمایت از تولید و اشتغالزائی، برخی تصمیمات اتخاذ شده توسط دولت را بر خلاف روند تحقق شعار سال دانست. ایشان با اشاره به نقش استعمار در عقب ماندگی این کشور به لزوم بکارگیری همت و توان صنعتگران برای پیشرفت و توسعه کشور پرداخت. ایشان با اشاره به لزوم مشوق های صنعتی برای سرمایه گذاری و توسعه صادرات به لغو معافیت ورود ماشین آلات اشاره نمود ایشان با اشاره به ظرفیت های حیرت انگیز صنایع نساجی در ایجاد اشتغال و ارزش افزوده خواستار اصلاح نگاه دولتمردان به این صنعت شد.

 


دکتر اکبری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن استقبال از تشکیل کارگروه نساجی در مجلس شورای اسلامی از دکتر جدی خواست بعنوان نماینده کمیسیون صنایع پیگیر این موضوع باشد ایشان با اشاره به تدوین قانون برنامه هفتم توسعه از این کارگروه خواست تا برنامه های اجرائی و عملی برای این موضوع ارائه دهند. ایشان با اشاره به لزوم سازماندهی مطالبه گری بخش خصوصی و تشکل های نساجی از ساختار اداری و سازمانی دولت در تولی گری انتقاد نمود و تنها راه پیشرفت و برون رفت از این وضعیت را حضور موثر و مطالبه گرانه بخش خصوصی در صحنه دانست . ایشان خلا فعلی را عدم حضور منسجم بخش خصوصی در صحنه و عدم مطالبه گری منسجم و با برنامه دانست.


دکتر اکبری با اشاره به لزوم تدوین مشوق ها برای حمایت از صنعت به جنگ مشوق ها در دنیا برای جذب  سرمایه گذاری و توسعه بازارهای بین المللی پرداخت و از انجمن ها خواست تا پیشنهادات خود را در این زمینه تدوین کنند.
 در ادامه آقای دکتر جدی نماینده شیروان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوابق تحصیلی و شغلی خود در صنایع نساجی به لزوم اصلاح ساختارها بجای حل موردی مسائل…و مشکلات  به لزوم طرح پیشنهادات اجرائی برای توسعه و پیشرفت صنعت نساجی پرداخت.


ایشان با انتقاد از جایگاه سازمانی صنعت نساجی در بدنه دولت به لزوم تقویت کرسی صنایع نساجی برای جایگاه این صنعت پرداخت و از رایزنی های انجام شده برای تشکیل کارگروه نساجی در بدنه معانت صنایع عمومی وزارت صمت خبر داد، ایشان با اشاره به مذاکرات انجام شده با سازمان توسعه تجارت به لزوم طراحی کرسی وجایگاه مناسب برای صنایع نساجی از انجمن های نساجی و پوشاک کشور خواست تا در مدیریت کرسی های تخصصی نساجی مشارکت بیشتر داشته باشند.

دکتر جدی، کرسی نساجی در شرکت شهرکهای صنعتی را نیز از دیگر پیشنهادات خود در این حوزه دانست. ایشان با اشاره به پتروشیمی تندگویان بعنوان تامین کننده مواد اولیه مورد نیاز این صنعت و لزوم همراهی بیشتر این مجتمع با صنایع نساجی، به لزوم پیگیری و تلاش بیشتر برای احیای این صنعت پرداخت.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال