دوماه گذشت، ابلاغیه معاون اقتصادی رئیس‌جمهور هنوز اجرایی نشده است/ عوارض صادراتی نباید به نام صنعت به کام دولت باشد

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران با بیان اینکه دو ماه است ابلاغیه تسهیل تجاری معاون اقتصادی رئیس جمهور ابلاغی شده، اما هنوز عملیاتی نگردیده است، گفت: صادرات هر کالایی قرار است ممنوع شود، باید حداقل سه ماه قبل اطلاع رسانی گردد.

به گزارش خبرنگار اکسپورتنا، محمد لاهوتی در نشست فعالان اقتصادی با رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: دولت 20 نماینده از 60 نماینده هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران را در اختیار دارد؛ این در حالی است که از زمانی که ابلاغیه معاونت اقتصادی رئیس جمهور برای تسهیل تجاری صادر شده، دو ماه می‌گذرد، اما دستورالعمل اجرایی آن هنوز صادر نشده است.

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران افزود: موضوع رفع تعهد ارزی برای صادرکنندگان کوچک و متوسط در این ابلاغیه تعیین تکلیف شده است که باید هر چه سریعتر این ابلاغیه اجرایی گردد.

وی تصریح کرد: وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان امور مالیاتی تنها دستگاهی است که دستورالعمل اجرایی مرتبط با ابلاغیه معاون اقتصادی رئیس جمهور را صادر کرده است.

به گفته لاهوتی، ده سال است که عوارض صادراتی بر کالاهای صادراتی وضع می‌شود که تنها در حوزه سالامبور و چرم بالغ بر 200 میلیارد تومان عوارض پرداخت شده، اما حجم صادرات یک سوم شده و تعداد فعالان این حوزه نیز 50 درصد کاهش یافته است و هر روز هم شرایط بدتر از قبل است، این در حالی است که قرار بود که این عوارض در صنعت هزینه شود؛ در حالیکه تاکنون صرفا 17 میلیارد دلار به این صنعت اختصاص داده شده است.

وی اظهار داشت: باید عوارض صادراتی به سمت صنعت هدایت شود؛ نه اینکه به نام تولید به کام دولت این عوارض دریافت شود.

لاهوتی در ادامه به توافق نامه ای اشاره کرد که قرار بود نمایشگاههای تخصصی به تشکل های بخش خصوصی تخصصی واگذار شود.

وی با بیان اینکه باید یک بار برای همیشه موضوع تنظیم بازار و صادرات را تعیین تکلیف کرد گفت: اگر قرار است که صادرات کالایی ممنوع شود، سه ماه قبل اطلاع داده شود؛ در غیر این صورت ایران را در دنیا به عنوان یک کشور غیرمتعهد بدنام خواهیم کرد.

لاهوتی گفت: دو سال است که سیاستگذاری حوزه تجاری به بانک مرکزی واگذار شده بود که این شرایط در دولت سیزدهم تغییر کرده است، اما تقاضا داریم که سیاستگذاری های تخصصی در حوزه های تخصصی صورت گیرد؛ چراکه هر تصمیم اشتباه منجر به لطمه به اقتصاد ایران خواهد شد.

 

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال