چاپ این صفحه

عضو هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران:نمی‌توان تولیدکننده را مجبور به تولید یک محصول خاص کرد

عضو هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران می‌گوید بر اساس طرح افق، تولیدکننده ها بر مبنای ماشین آلات خاص خود و پروانه بهره برداری موجود اجازه دارند از سبد سهمیه خود تصمیم بگیرند چه مواد اولیه‌ای را با توجه به تائید وزارت صمت تولید کنند اما پتروشیمی تولید کننده در آخرین جلسه کارگروه تنظیم بازار اصرار بر این دارد که گرید جدید چیپس پلی استر TG670 که از لحاظ ویسکوزیته IV اصلاح شده فقط به چند تولیدکننده خاص برسد و اگر سایرین هم بخواهند از این گرید استفاده کنند، پتروشیمی تندگویان حاضر به عرضه نیست.

 دکتر شاهین کاظمی  در خصوص چالش‌های موجود درباره گرید پلی استر نساجی اظهار کرد: اعتقاد انجمن صنایع نساجی بر این است که قدرت انتخاب باید به تولید کننده ها داده شود که هرکسی که می خواهد آن گرید را با کسر از مجموع سهمیه مجاز خود دریافت کند اما پتروشیمی تندگویان می گوید این گرید فقط به تولیدکنندگانی داده شود که امکان تولید نخ برای چادر مشکی دارند، و اگر تولیدکننده دیگری قصد استفاده از آن برای تولید پارچه مانتویی یا روسری یا ... را دارد، مجاز به استفاده نباشد.

 

به گزارش اینپیا، وی با اشاره به اینکه شرکت های دیگری هم هستند که می توانند از این محصول استفاده کنند و با کمک این چیپس جدید کیفیت محصولات خود را که همگی در صنعت نساجی مورد استفاده قرار می گیرند را ارتقا دهند، ولی لزوما برای تولید چادر مشکی نباشد، گفت: نتیجه رایزنی‌ها به این صورت شد که کد ویژه برای این گرید تعریف شود و تمام کسانی که درخواست آن را دارند، درخواست خود را به وزارت صمت بدهند تا این وزارتخانه در خصوص آن تصمیم بگیرد.


کاظمی توضیح داد: پتروشیمی تندگویان فعلاً توان تولید خود را برای گرید TG670 حدود ۶ هزار تن در سال اعلام کرده است که شاید با بررسی کارشناسان وزارت صمت درخواست افزایش یا کاهش آن را داشته باشیم.


عضو هیأت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران با تاکید بر اینکه باید رویکردهای خود را در این زمینه اصلاح کنیم، افزود: نباید حمایت از تولید چادر مشکی باعث شود با کسر از مجموع چیپس عرضه شده در بورس به سایر قسمت های صنعت نساجی آسیب وارد کنیم بلکه حمایت یعنی شرایطی را فراهم کنیم که تولید این گرید به سهمیه کف عرضه فعلی اضافه شود درحالیکه پتروشیمی تندگویان اعتقاد دارد این تولید بایستی در داخل سهمیه فعلی قرار گرفته و به عبارت دیگر از مجموع عرضه سایر گریدها کاسته شود. به هر حال با توجه به اینکه موضوع حمایت از چادر مشکی یکی از مسائل بسیار حائز اهمیت در حوز فرهنگی نیز هست، باید تدابیری اندیشیده شود که بدون کاستن از سهیمه سایر واحدها، نیازهای خاص این بخش از صنعت نساجی نیز تامین شود. به تازگی کف عرضه پتروشیمی شهید تندگویان برای مجموع کلیه گریدهای چیپس نساجی تا حد 5500 تن در هفته افزایش یافته است، در حالیکه تقاضای خرید واحدهای نساجی به مراتب بیش از این است که با کاستن این عدد، آتش رقابت در این بخش که در طی فصل تابستان همواره در بالاترین حد بوده است بیش از این خواهد شد.


کاظمی خاطر نشان کرد: بخاطر این دو نگاه متفاوت، تصمیم در این خصوص به وزارت صمت واگذار شده و همه واحدهایی که تمایل به خرید این گرید را دارند، باید درخواست خود را اعلام کنند. شاید مجموع این درخواست ها حتی کمتر از عرضه ۶ هزار تنی باشد، شاید هم ۱۰ هزار تن تقاضا موجود باشد. وزارت صمت باید تصمیم بگیرد چه بخشی از این سهمیه در اختیار واحدهای تامین کننده نیاز چادر مشکی اختصاص یابد و چه حدی به سایر بخش ها داده شود.


وی با اشاره به اینکه قبلاً به دلیل عضویت در هیات مدیره شرکت تولید کننده چادر مشکی از مسائل خاص این حوزه کم و بیش مطلع می باشد، ادامه داد: باید توجه داشت که گرید جدید تولید شده منحصر به تولید پارچه چادر مشکی نیست و در خیلی از پارچه های دیگر هم قابل استفاده است پس نباید تولید کننده را مجبور کنیم که فقط در صورت تولید محصولات مرتبط با چادر مشکی حق استفاده از این گرید را دارد.


لازم به ذکر است که انجمن ضمن استعلام از تنها واحد تولیدکننده چادر مشکی کشور و شناسایی نیاز واقعی آن، مجموع این نیاز را به اطلاع سایر اعضای خود رسانده است تا هر واحدی که می تواند سهمی در تامین نخ مورد نیاز چادر مشکی را دارد اعلام کرده و حتی الامکان از کاهش ظرفیت تولید این محصول در داخل کشور کم کند.

 

تلاش‌های انجمن صنایع نساجی ایران برای کاهش التهابات بازار

 

کاظمی در خصوص فعالیت‌های انجام گرفته برای تنظیم بازار مواد اولیه نساجی گفت: نیمه اول سال ۹۷ التهابات شدیدی بر بازار حاکم شد، میزان تقاضا بسیار بالا رفت و رقابت شدید شد، سقف رقابت در بورس نیز برداشته شد. به همین منظور وزارت صمت از انجمن خواست کارگروه ویژه ای برای ظرفیت بندی واحدها تشکیل دهد. این کار توسط انجمن نساجی با همکاری کارشناسان وزارت صمت در چندین مرحله انجام شد. مرحله اول به صورت خوداظهاری بود و برای تمام واحدهایی که در سامانه بهین باب سهمیه داشتند، پرسشنامه‌هایی برای صنوف مختلف با سوالات متفاوت ارسال شد. مستنداتی از همه واحدها از جمله لیست بیمه، ارزش افزوده پرداختی و قبوض برق دریافت شد تا بدانیم واقعا کدام واحدها تولید می کند.


وی افزود: درکنار آن خود اظهاری، برنامه بازرسی حضوری از شهریور ۹۷ تا اوایل بهار ۹۸را اجرا کردیم. در این بازرسی یکی از اعضای هیات مدیره انجمن به همراه یکی از معاونین اداره کل صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صمت و کارشناس سازمان صمت مربوط هر استان حضور داشتند و بیش از 2000 نفر ساعت کار عملیاتی انجام پذیرفت و در طی آن بر مبنای رویه و دستورالعمل یکسانی همه واحدها را ظرفیت سنجی کردیم و سهمیه های بهین باب بر مبنای این عملیات‌ها اصلاح شد.


به گفته کاظمی، تا قبل از این، مجموع پروانه های صادره در این واحدها بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال بود در حالیکه بیش از ۳۰۰ هزار تن چیپس نساجی نمی تواند در کشور تولید شود. یعنی ۴ برابر توان تولید پتروشیمی تندگویان پروانه بهره برداری داشتیم.


این فعال اقتصادی ادامه داد: واحدها را دسته بندی و متناسب با توان آنها ظرفیت بندی کردیم. یعنی به بعضی از واحدهایی که قابلیت استفاده از پرک بطری نیز دارند، برابر با ٧ یا ٢٢ درصد ظرفیت محاسباتی انجمن، اجازه خرید چیپس پلی استر داده شد. بدین ترتیب در قدم اول ظرفیت سنجی از مجموع پروانه های بهره برداری یک میلیون و ۲۴۰ هزار تن بود ظرفیت محاسباتی به رقم به ۸۵۰ هزار تن کاهش یافت و سپس با درصد بندی استفاده از مواد بازیافتی، میزان مجموع مجاز خرید چیپس را ۴۵۰ هزار تن اعلام کردیم. با اجرای این روش در سال گذشته تمام التهاباتی که در خرید چیپس ‌پلی استر وجود داشت برطرف شد.


کاظمی گفت: امسال اما با چالش دیگری مواجه شدیم، در ابتدای سال به دلیل کرونا واحدهای نساجی مجبور به تعطیلی کارخانجات بر اساس دستورالعمل های ابلاغی شدند و از سوی دیگر پتروشیمی تندگویان یکی از واحدهای پلیمریزاسیون خود را که قبلاً چیپس پلی استر نساجی تولید می نمود را تغییر محصول داد، بدین ترتیب مجدداً با داستان عدم توازن عرضه و تقاضا مواجه شدیم.


در این مرحله نیز به منظور کاستن از میزان رقابت مجدداً وزارت صمت با همکاری انجمن تصمیم به اصلاح مجدد سهمیه ها و کاهش آن گرفتند که عملاً این موضوع داستان سرکوب کردن تقاضا است، در حالیکه بهتر بود پتروشیمی با توجه به توان بالای خود اقدام به افزایش عرضه به بیش از ۶ هزار تن در هفته کند.


در خصوص داستان پلی پروپیلن نیز وزارت صمت با همکاری انجمن صنایع نساجی در نظر داشتند تا برنامه مشابهی را پیاده سازی کنند که متاسفانه به دلیل تغییرات بسیار زیاد مدیریت ارشد وزارت صمت و همچنین تعداد بسیار زیاد واحدهای درگیر در این بخش این طرح به اتمام نرسید و در ابتدای کار متوقف شد.

چاپ این صفحه