چاپ این صفحه

تحریم صنایع نساجی و راهکارهای برون‌رفت از شرایط بحران

در بخش آغازین نشست مشترک فعالین صنعت نساجی در روز یکشنبه بیست بهمن ماه در انجمن صنایع نساجی ایران، مهندس محمد‌جعفر شهلایی‌نژاد ریاست محترم هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران ضمن خیر مقدم به حاضرین در این نشست به طرح موضوع تاثیرات ناشی از تحریم‌ها بر صنایع نساجی و پوشاک کشور پرداختند و ابراز امیدواری نمودند که با همفکری و هماهنگی بیشتر فعالین این صنعت به تاثیرات تحریم‌ها بر اقتصاد و صنعت اشاره فرمودند و خود تحریمی‌های داخلی و مشکلات ناشی از قوانین و مقررات مزاحم تولید و بخش نامه‌های متعدد مالیاتی و بیمه‌ای که مشکلات عدیده‌ای برای واحدهای تولیدی ایجاد نموده است را در شرایط فعلی اقتصاد و تولید بسیار مخرب دانست.


مهندس عباس سرشار‌زاده نیز با اشاره به مسائل مربوط به خود تحریمی‌ها به ممنوعیت واردات نخ و مواد اولیه اشاره نمود و این محدودیت را به نوعی ایجاد مشکل برای واحدهای تولید در زنجیره ارزش نساجی دانست و حذف محدودیت های واردات کالا و مواد اولیه  را خواستار شد.
محمد کاردان‌پور رئیس کارگروه ریسندگی پنبه‌ای انجمن، لزوم خرید و دپوی مواد اولیه مورد‌نیاز از طریق خط اعتباری ویژه را خواستار شدند.


 زکی‌پور رئیس هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک با اشاره به مشکلات ایجاد شده در اثر تحریم‌ها به طرح این موضوع پرداخت که چرا دولتمردان در زمان مذاکرات و تصمیم‌گیری‌های سیاسی نظرات بخش خصوص را نمی‌گیرند.  


وی با اشاره به شرایط ناگوار و غیر‌قابل تحمل فعلی، شرایط فعلی را ماحصل تصمیم‌گیری‌های مدیران و مسئولین دانست. وی افزایش نقدینگی و اعتبارات کم بهره برای واحدهای تولیدی و تخصیص ارز شرایط جنگی برای بخش خصوصی و صنعت، رفع محدودیت واردات مواد اولیه برای دپو در انبار واحدهای تولیدی برای مدت زمان مشخص، تسهیل و کاهش فشار در بحث مالیات و مالیات بر ارزش افزوده و تامین اجتماعی برای مدت مشخص و اعلان شرایط اضطرار جنگ اقتصادی برای صنایع را خواستار شد.


سید رضا لاجوردی، پروسه زمانی و اداری مربوط به ثبت سفارش و تخصیص ارز را بسیار نامناسب دانست و خواستار پیگیری اصلاح آن بر پایه قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر شد ایشان ویروس کرونا و تاثیرات آن بر تامین مواد اولیه از کشور چین را مشکل جدید واحدهای تولیدی دانست.


عظیمی از ایران نوبافت با اشاره به عدم توانمندی بخش خصوص کشور در تاثیرگذاری سیاسی بر تصمیمات کلان سیاسی و اقتصادی از حاضرین خواست که توجه خود را به تامین مواد اولیه و قطعات برای تولید معطوف دارند. ایشان همچنین از انجمن صنایع نساجی ایران خواست تا جلساتی را با شرکت‌های پتروشیمی برای تامین مواد اولیه مورد نیاز تولید الیاف برگزار نمایند تا تمهیداتی در این خصوص صورت پذیرد.


ایرج طایفی عضو هیات مدیره انجمن صنایع پوشاک ایران نیز به سیاسی و امنیتی بودن تاثیر تحریم ها و بیکاری واحدها اشاره نمود و از انجمن صنایع نساجی ایران خواست که مذاکرات خود را از شورای امنیت ملی پیگیری نماید.


مهدی رهبری نیز طی سخنانی به لزوم هشدار به نهادهای امنیتی و ملی در خصوص شرایط سخت و ناگوار فعلی اشاره نمود و در ادامه حمید عظیمی عضو هیات مدیره انجمن صنایع نساجی پوشاک ایران به قوانین و مقررات و بخشنامه ها و آیین نامه های خلق‌الساعه در ادارات دولتی اشاره نمود و مشکلات عدیده واحدهای تولیدی را ناشی از خود تحریمی‌های داخلی دانست.


مهندس سعید جلالی قدیری دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک نیز به لزوم موشکافی تحریم های جدید و تاثیرات عملی و موردی آنها پرداخت، ایشان به لزوم تامین مواد اولیه پایه که در حدود 300-400 میلیون دلار ارزش خواهد داشت توسط حمایت‌های دولتی پرداخت و  از تشکل‌های نساجی خواست تا با پیگیری‌های منسجم‌تر نسبت به تامین اعتبار خرید مواد اولیه  بپردازند. ایشان از فعالین زنجیره ارزش خواست تا بدون در نظر گرفتن موضوع رقابت در شرایط فعلی ،نهایت همکاری برای دورزدن تحریم‌ها در تامین مواد اولیه را در دستور کار قرار دهند.


جعفر جهان‌پاک نیز با اشاره به کاهش درآمدهای ارزی و شرایط نامناسب مالی و ارزی دولت و عدم تخصیص ارز توسط بانک مرکزی به لزوم به کارگیری خلاقیت‌ها در اتصال و یکپارچگی زنجیره ارزش و استفاده بهینه از توانمندی‌ها و پتانسیل‌های این زنجیر، در جهت مقابله با تحریم ها پرداخت.


غلامعلی رخصت با اشاره به لزوم بهره‌گیری از فرصت‌ها و تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها و نقش دولت در حل مسائل و مشکلات فعلی و تامین مواد اولیه برای واحدها پرداخت، ایشان با اشاره به نقش حمایت‌های دولت ازبکستان در توسعه صنایع نساجی این کشور به لزوم توجه جدی دولت به صنایع نساجی در شرایط فعلی پرداخت . ایشان با اشاره به لزوم حذف قوانین و مقررات مزاحم به لزوم همکاری فعال تشکل‌های نساجی در اعمال فشار به دولت در زمینه تهدید شدید اشتغال در این صنعت پرداخت.


علی فرهی نایب رییس انجمن صنایع نساجی ایران با اشاره به تحلیل‌های اقتصادی کارشناسان به کسری بودجه و مشکلات ناشی از تحریم‌ها در درآمدهای دولت، به کاهش حدود سی درصدی قدرت خرید مردم در سال آتی اشاره نمود.


ایشان با اشاره به مشکلات تحریم‌های جدید در حوزه نساجی به موضوع صادرات صنایع نساجی و محدودیت‌های جدید در صادرات محصولات نساجی در تحریم‌های جدید اشاره نمود ایشان با اشاره به لزوم مکاتبه بسیار کارشناسی و واقع گرایانه درخصوص وضعیت قرمز واحدهای تولیدی و 650 هزار نفر اشتغال واحدهای نساجی و مهر و امضای آن توسط همه تشکل‌های نساجی، پوشاک به لزوم تشکیل هیاتی با مشارکت تشکل‌ها برای برنامه ریزی برای مقابله با تحریم‌ها تاکید کرد.


محسن آهنگریان با اشاره به نقش تسریع در امور اداری، دستیابی به این موضوع را در دسترس‌تر از سایر خواسته های حاضرین دانستند ایشان پیشنهاد تشکیل کارگروه ویژه در وزارت صنعت معدن و تجارت با حضور تشکل‌های نساجی و پوشاک را ارائه فرمودند و به لزوم تخصیص خط ارزی از محل صندوق توسعه ملی اشاره و در ادامه به موضوع لزوم تشکیل منظم جلسات در بازه‌های زمانی هفتگی برای پایش مصوبات کارگروه مذکور پرداختند.


ایشان همچنین موضوع ال سی خارجی را جزو سرفصل‌های پیشنهادی برای تامین مالی توسط بانک‌ها دانست.


دکتر حسن کاردان نیز با اشاره به مشکلات طرح شده توسط حاضرین و مشکلات عدیده بروکراسی اداری و فرصت زمانی کوتاه تا شروع تحریم‌های نساجی به بی تفاوتی دولتمردان به این موضوع  انتقاد نمود و مشکلات فعلی را برای صنعت و تولید کشور نفس‌گیر دانست . ایشان تزریق مسکن‌های موقت را برای شرایط فعلی کارآمد ندانسته و حل این مشکل را نیازمند اعلام شرایط ویژه در حمایت از تولید و تصمیم گیری حاکمیتی و امنیتی دانستند.


مهندس عباس مقصودی نیز با اشاره به احتمال تداوم شرایط ناگوار فعلی و لزوم انعکاس فاجعه در صنایع نساجی به مسئولین، پیشنهاد نمود تا جزئیات تاثیر تحریم‌ها در اولین فرصت به اطلاع مسئولین برسد. در جمع بندی مباحث مطروحه مقرر شد کارگروهی متشکل از انجمن‌ها و اتحادیه‌های نساجی و پوشاک تشکیل شود و متن بیانیه هشدار تهیه و به مهر و امضای تشکل‌های مختلف برسد.

چاپ این صفحه