چاپ این صفحه

تحریم‌های جدید، نگرانی‌های جدید

دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران گفت: پس از التهاب هایی که از اوایل سال ۹۷ به دلیل تغییر شدید نرخ ارز به وجود آمد، در سال ۹۸ تعادلی منطقی در صنعت نساجی به وجود آمده و به ثبات رسیده است.

 حسن نیلفروش زاده، دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران  گفت: در یک سال اخیر کارخانه ها به فعالیت عادی خود ادامه داده اند اما حرف های جدیدی مبنی بر تحریم صنعت نساجی زده شده و این موضوع، نگرانی ایجاد کرده است.

 

به گزارش اقتصاد آنلاین، وی افزود: جلساتی برگزار شده است تا راه حل هایی برای به حداقل رساندن ضربه های ناشی از این مسئله اتخاذ شود و تصمیم هایی نیز گرفته شده است. وزارتخانه در حال تلاش است که کمی شرایط واردات را ساده تر کند و تسهیلات راحت تر اختصاص داده شود تا نیازهای این صنعت برطرف شده و در سال جدید مشکلات کمتری ایجاد شود.

 

نیلفروش زاده اضافه کرد: قرار است اقدامات مناسبی صورت گیرد اما تاثیر این اقدامات وابسته به امکانات مالی دولت، تخصیص ارز مناسب و تامین نقدینگی کامل برای واحدهای تولیدی است و تلاش زیادی درحال صورت گرفتن است تا ضربه های ناشی از تحریم به حداقل برسد.

 

وی تصریح کرد: پس از تعادلی که طی یک سال در صنعت نساجی ایجاد شده است، این صنعت در لیست تحریم های سال 99 قرار گرفته و نگرانی هایی را ایجاد کرده است.

 

 دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران اظهار داشت: بخشی از مواد اولیه ما وارداتی است و بایستی پیش بینی های لازم برای شرایط تحریم انجام شود. بخشی از مواد اولیه، مواد شیمیایی و لوازم یدکی بایستی وارد شود و قرار بر این است که برای این موارد تسهیلات ویژه ای درنظر گرفته شود تا کمی حجم خریدها در کوتاه مدت بیشتر شود.

 

وی بیان کرد: وزارتخانه، بانک ها و منابع ارزی دولت محدودیت دارند. چیزی که درحال حاضر مشاهده می شود این است که تلاش های زیادی درحال صورت گرفتن است اما راندمان مطلوبی وجود ندارد، با این حال بایستی حداکثر استفاده را از محدودیت هایی که اعمال شده است برای رشد تولید داخلی کرد.

 

نیلفروش زاده گفت: قاچاق پدیده ای است که همیشه وجود داشته است اما اقداماتی که در سال های اخیر صورت گرفته، تاثیرگذار بوده است و درمجموع رضایت نسبی وجود دارد. موضوع قاچاق خاتمه پیدا نکرده است و بایستی تلاش های بیشتری صورت گیرد. حجم قاچاق در دو سال اخیر در کشور کاهش پیدا کرده است اما هنوز نظارت کامل وجود ندارد. قاچاق پدیده ای است که بایستی به صورت منظم پیگیری شود. نرم افزارها و طرح های الکترونیکی درحال طراحی و تهیه است که محدودیت هایی را برای واردات ایجاد می کند.

چاپ این صفحه