چاپ این صفحه

بخش «خصوصی» سکاندار ۹۰درصد «نساجی» ایران

معاون مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد:یکی از ویژگی ها و حتی می توان گفت دستاورد دولت یازدهم تا این لحظه، تعامل سازنده و بها دادن به بخش خصوصی در اقتصاد کشور است که به خوبی قابل لمس است. فعالان بخش خصوصی نیز مهر تاییدی براین ادعا می زنند و می گویند دولت بخش خصوصی و اقتصاد را خوب می فهمد.

نساجی و پوشاک کشور هم حلقه ای از اقتصاد به شمار می رود که می تواند به راحتی جایگزین اقتصاد نفتی باشد چراکه ظرفیت های بسیار بالایی در این حوزه هم در تولید و هم در صادرات وجود دارد و با حمایت و تدوین استراتژی ویژه می تواند به جایگاه اصلی این بخش در دنیا نیز برسد.

تعامل سازنده دولت و بخش خصوصی
معاون مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید براینکه بیش از ۹۰درصد صنعت نساجی در دست بخش خصوصی است، گفت: بخش خصوصی به طور قطع نقش ویژه ای در توسعه صنعت نساجی و پوشاک کشور دارد، البته به شرطی که فضای کسب وکار رونق بگیرد و امنیت سرمایه گذاری نیز ایجاد شود. فرشته جراحی در گفت وگو با صمت با اشاره به تعامل سازنده دولت و بخش خصوصی، اظهار کرد: دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت در تصمیم سازی یا سیاست گذاری ها، نظر انجمن ها و تشکل ها را به عنوان نمایندگان بخش خصوصی مدنظر قرار می دهد. وی ادامه داد: همچنین با برگزاری جلسات مستمر و تعامل با فعالان بخش خصوصی در تدوین برنامه های توسعه ای و اصلاح قوانین مخل تولید یا لوایح پیشنهادی رایزنی هایی انجام می شود. جراحی گفت: باتوجه به اینکه بخش خصوصی به عنوان خالق ثروت و کارآفرینی در کشور از بزرگترین سرمایه های نظام است، موثرترین نقش را در اتخاذ تصمیمات سازنده ایفا می کند. به گفته معاون مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت، صادرات سال ۹۳ نساجی و پوشاک ۱/۳میلیارد دلار بود که به طور تقریبی ۷۰میلیون دلار آن به صادرات پوشاک اختصاص داشت. در ۱۰ ماه ابتدایی سال ۹۴ نیز صادرات نساجی و پوشاک ۸۵۶میلیون دلار ثبت شد که ۴۱میلیون دلار آن سهم پوشاک بود. جراحی درباره سفر اخیر هیات تجاری نساجی و پوشاک به روسیه نیز گفت: درحال حاضر با همکاری تشکل ها و انجمن های مربوط در زمینه صادرات فرش و کفش واحدهایی برای حضور در بازار روسیه اعلام آمادگی کرده اند و در حال رایزنی برای کسب بازار هستند. همچنین با توجه به برجام و شرایط پس از آن فعالان بخش خصوصی با برگزاری نشست های تخصصی و رایزنی در این باره به دنبال کسب بازار در روسیه و سایر کشورهای اروپایی هستند. دولت نیز با ارائه برنامه جامع اقتصادی (برجام۲) سعی دارد مسیر مراودات اقتصادی را هموار کند.

توانایی بخش پوشاک ایران برای تصاحب بازار روسیه
فرامرز احمدی نژاد، بنیان گذار صنعت نساجی و پوشاک در استان خوزستان نیز با تاکید براینکه بیش از ۹۰درصد صنعت نساجی در اختیار بخش خصوصی است، اظهار کرد: اگر روزی بتوانیم سیاست گذاران را متقاعد کنیم که صنایع نساجی و پوشاک می توانند بیش از صنعت نفت در راستای اشتغال پایدار و توسعه کشور موثر باشند، کار ارزشمندی کرده ایم. نایب رییس اتاق بازرگانی اهواز در گفت وگو با صمت تصریح کرد: دفتر صنایع نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز بحق مشارکت خوبی با انجمن ها و تشکل های مرتبط با این حوزه دارد اما حوزه اختیارات آنها هم گسترده نیست. برهمین اساس باید یک استراتژی برای صنعت کلان تعریف و در دل آن نیز برنامه مدونی برای صنعت نساجی و پوشاک کشور ترسیم کنیم. این تولیدکننده پوشاک افزود: باید مانند بسیاری از کشورهای موفق در این بخش مثل ترکیه که در برنامه های چندساله خود جایگاه صنعت نساجی را تعریف و مشخص کرده قرار است برای ارتقای این صنعت چه کند؟، برنامه جامعی داشته باشیم و چشم انداز ویژه ای ترسیم کنیم. وی گفت: متاسفانه هنوز به این مهم نرسیده ایم و حمایت ها و برنامه ها در حد حرف باقی مانده است. باید تفاوتی قائل شویم میان شعار و عمل. به گفته احمدی نژاد، باید موانع را از سر راه برداریم و تسهیلات لازم، تجهیزات و فناوری روز در اختیار واحدهای تولیدی قرار دهیم و به طور کلی امتیاز و مشوق های ویژه ای برای فعالان درنظر بگیریم تا با رغبت در این بخش سرمایه گذاری کنند و نتیجه بگیرند. لازمه این امر تدوین استراتژی صنعت نساجی و پوشاک است، نه چیز دیگر. نایب رییس اتاق بازرگانی اهواز خطاب به فعالان اقتصادی و مسئولان گفت: اینکه برخی می گویند صنعت نساجی ورشکسته است، از اساس اشتباه است و دامن زدن به این موضوع آسیب جدی به منافع ملی خواهد زد و سرمایه گذاران این بخش را دلسرد و از همه مهم تر مردم را نسبت به محصول ایرانی ناامید می کند. وی ادامه داد: فعالان این بخش اگر مطالبه و درخواستی دارند مطرح کنند و به جد پیگیر باشند اما مظلوم نمایی و گفتن اینکه صنعت نساجی ورشکسته است، فقط ضرر به همراه خواهد داشت، این در حالی است که سرمایه گذاری در این بخش بسیار سودآور است به نحوی که یک کیلوگرم پنبه ۶ هزار تومانی به پیراهن چند صد هزار تومانی تبدیل خواهد شد. نایب رییس اتاق بازرگانی اهواز با بیان اینکه چاپ و رنگرزی مهم ترین مشکل صنعت نساجی است، اظهار کرد: باید در این زمینه برنامه ریزی شود و از ماشین آلات روز اروپایی استفاده کنیم. احمدی نژاد درباره کسب بازار روسیه نیز گفت: به طور قطع در صنعت پوشاک توانایی تولید هر کالایی که متناسب با استانداردهای کشورهای مختلف باشد را داریم اما در صنعت نساجی به ویژه در بخش چاپ و تکمیل مشکل داریم؛ اگر دولت اجازه دهد پارچه های مورد نظر کشورهایی مانند روسیه را از اروپا وارد کنیم نه تنها بازار روسیه بلکه بازارهای اروپایی را نیز می توانیم تصاحب کنیم. ضمن اینکه با توجه به سفری که به روسیه و آستراخان داشتم به نظر می رسد بازار این منطقه می تواند از محصولات نساجی و پوشاک ایرانی پر شود.

صنعت نساجی پس از چند سال متحول شد
عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و روسیه با تاکید براینکه صنعت نساجی بعد از چند سال که در رکود به سر می برد، دچار تحولی شده که توانایی بالایی هم در تامین نیاز داخل و هم صادرات دارد، اظهار کرد: دولت با بخش خصوصی در این زمینه تعامل خوبی داشته که برای رسیدن به اقتصاد خصوصی نیز باید این امر پررنگ تر شود. سیده فاطمه مقیمی در گفت وگو با صمت افزود: با توجه به توسعه دروازه های اقتصادی میان ایران و روسیه و اعزام هیات تجاری متشکل از فعالان صنعت نساجی و پوشاک به این کشور، روابط جدیدی در این حوزه ایجاد شده که باید بیشترین بهره را از آن برد. وی گفت: نشست های مشترکی در این سفر برگزار شد و با توجه به اینکه در بحث تعرفه ای تعاملی در حال شکل گیری است، به نظر می رسد شرایط حضور محصولات ایرانی هم در این بازار تسهیل شود. مقیمی ادامه داد: مشکلات بانکی نیز در حال برطرف شدن و پرواز مستقیم به آستراخان نیز ایجاد شده است که فعالیت را برای فعالان اقتصادی آسان تر خواهد کرد. اگر قرار است به سمت خصوصی سازی پیش برویم به طور قطع نیازمند تعاملات بیشتری میان دولت و بخش خصوصی هستیم که خوشبختانه این اقدامات را در دولت یازدهم شاهد بوده ایم و تغییراتی که در بخش های اجرایی صنایع نساجی نیز رخ داد، حال این بخش را خوب کرده است.

چاپ این صفحه