چاپ این صفحه

مناطق آزاد از رسالت اصلی خود باز مانده‌اند

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران معتقد است که مناطق آزاد از رسالت اصلی خود باز مانده‌اند و در اقتصادهای بسته، مانند ایران است که واردات و صادرات دچار تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای و ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های آنی می‌شود، مناطق آزاد به کمک تولید و صادرات می‌شتابند.

اکسپورتنا: محمد لاهوتی، رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران در یادداشتی نوشت: بررسی عملکرد مناطق آزاد در بازه زمانی ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ حاکی از این است که در اکثر سال‌های مورد بررسی تراز تجاری در مناطق آزاد منفی بوده و این مناطق سهم تاثیرگذاری در بهبود عملکرد اقتصاد کشور ایفا نکرده‌اند.

دستگاه‌های اجرایی و متولی هم بر این باورند که مناطق آزاد نتوانسته‌اند به وظیفه ذاتی و مورد انتظار ایران عمل و به درستی ماموریت خود را ایفا کنند.

معمولا در اقتصادهای بسته، مانند کشور ما، که واردات و صادرات دچار تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای و ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های آنی می‌شود، مناطق آزاد به کمک تولید و صادرات می‌شتابند.

مناطق آزاد با این هدف ایجاد می‌شوند که از مشکلات و معضلات سرزمین اصلی فاصله بگیرند و براساس قوانین بین‌المللی یا حداقل نزدیک به قوانین بتوانند تولید و صادرات داشته باشند و تعرفه‌های وارداتی و هزینه‌ ارزش افزوده برای آنها تحمیل نشود و از شرایط برابر با اقتصادهای برخوردار باشند.

متاسفانه مناطق آزاد در کشور ما درصد زیادی از وظایف خودشان را اجرا نکرده‌اند و بعضا مشاهده می‌شود که به درگاه واردات کالا یا تفرجگاه تبدیل شده‌اند.

بخش‌های صنعتی مناطق آزاد، زیرساخت‌های لازم برای اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی متناسب با درخواست‌های واحدهای تولیدی ندارد. مساله حضور گمرک که اخیراً در مناطق ویژه اعمال شده یا ثبت سفارش با آن ماموریت اصلی این مناطق در تضاد است. البته می‌دانیم که دولت به دلیل جلوگیری از برخی سواستفاده‌ها مجبور شده به اعمال این سیاست‌ها رو بیاورد، اما در نهایت مجموعه این عوامل باعث شده تا مناطق آزاد از آن رسالت اصلی خود باز بمانند.

چاپ این صفحه