چاپ این صفحه

با هدف توسعه سطح مناسبات ایران و ارمنستان هیات بلندپایه ارمنستان ماه آینده به ایران سفر می‌کند

هیات بلندپایه ارمنستان به سرپرستی وزیر اقتصاد این کشور با هدف بررسی ابعاد مختلف توسعه سطح مناسبات دو کشور ماه آینده به ایران سفر می‌کند.

به دنبال تحریم ورود کلیه محصولات ترکیه به خاک ارمنستان که از ابتدای ژانویه 2021 اجرایی شد، فرصتی برای ایران شکل گرفت تا بتواند بدون حضور رقیب اصلی خود در این بازار، سطح مناسبات خود را ارمنستان افزایش دهد.

در این راستا مجتبی موسویان، معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران از برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط وزارت امور خارجه و وزارت صنعت، معدن و تجارت، برای سفر هیاتی بلندپایه متشکل از بخش دولتی و خصوصی ارمنستان به ریاست وزیر اقتصاد این کشور به منظور پیشبرد اهداف تجاری و اقتصادی در اوایل ماه آینده به تهران خبر داد.

با توجه به اینکه ارمنستان در همسایگی ایران قرار دارد و رابطه دیرینه‌ای بین این دو کشور برقرار است، پیش‌بینی می‌شود که با ایجاد بسترها و زیرساخت‌های مناسب بتوان سطح مناسبات بین دو کشور را افزایش داد. در این رابطه برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی برای معرفی تولیدات دو کشور پیشنهاد می‌شود.

از طرف دیگر تعرفه‌های ترجیحی ارمنستان با برخی کشورهای اروپایی از مؤلفه‌های مورد تمایز این کشور در میان دیگر کشورهای همسایه است.

مجتبی موسویان، معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران درباره جزئیات سفر این هیات به ایران، گفت: مذاکره درباره توسعه بیشتر کالاها در تفاهم‌نامه اقتصادی اوراسیا، تفاهمات بانکی و ترانزیتی، ارتباط مناطق آزاد ارس و هماهنگی برای برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در ایروان از اهداف این سفر است. همچنین یکی دیگر از برنامه‌های هیات تجاری مذکور بازدید از چند مرکز تولیدی و صنعتی و بررسی تولید مشترک و صادرات تولیدات به سایر کشورهاست.

راه‌اندازی XRAY مسافری و کامیونی در پایانه مرزی نوردوز، با هدف کاهش معطلی‌های بی‌مورد صادرکنندگان و کاهش قاچاق کالا از این مرز از جمله مباحثی است که در ارتباط بین دو کشور دنبال خواهد شد.

قرار است ارمنستان ۲ هزار و ۲۵۰ کالای وارداتی موردنیاز خود را از ایران تأمین کند.

چاپ این صفحه