چاپ این صفحه

معاون گمرک: جلوی قاچاق پارچه رومبلی گرفته خواهد شد

معاون فنی و امور گمرکی کشور با بیان اینکه جلوی قاچاق پارچه رومبلی گرفته خواهد شد گفت: گمرک خودش آزمایشگاهی ندارد و حتی اگر شما یک پارچه‌ای را به من که بالاترین مقام گمرک هستم نشان دهید شاید، چون امر تخصصی است در خصوص نوع بافت و اجزای این پارچه و الیاف تشکیل‌دهنده نتوانم اظهار نظر کنم. این وظیفه آزمایشگاه است.

 مشکلات تولیدکنندگان پارچه رومبلی در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد بررسی شد. در این برنامه مسئولین گمرک برای سخت‌گیری و نظارت بیشتر جهت مقابله با قاچاق قول همکاری دادند.

 
در برنامه رهیافت دبیرکل و عضو هیئت مدیره انجمن  صنایع نساجی ایران، یکی از تولیدکنندگان پارچه رومبلی، معاون فنی و سازمان ملی استاندارد حضور داشتند و به توضیح وضعیت واردات پارچه رومبلی پرداختند و معاون گمرک وعده داد جلوی قاچاق پارچه رومبلی گرفته خواهد شد.
 
سیدجواد سجادی  در این برنامه با گلایه از وضعیت گمرکات گفت: قاچاق از مبادی رسمی اتفاق می‌افتد. یعنی از گمرکات؛ آن هم بدلیل عدم وحدت رویه. ما واردات پارچه داریم، ولی یک نقصی که وجود دارد عدم وحدت رویه در اظهار نظر آزمایشگاه‌های سازمان ملی استاندارد و آزمایشگاه‌های همکار سازمان ملی استاندارد ایران است. مثال ملموس بزنیم؛ به عنوان مثال در گمرکات شهریار و غرب استان تهران برای یک نوع پارچه با یک نوع ماهیت چند نوع اظهارنظر کارشناسی اعلام می‌کنند.
 
 دبیر کل انجمن صنایع نساجی بیان کرد: یک آزمایشگاه یک اظهار نظر کارشناسی می‌دهد در صورتی که آزمایشگاه همکار دیگر آن را نقض می‌کند. براساس آن یک تعرفه مشخص می‌شود که کالایی که تحت آن گروه کالایی وارد کشور می‌شود با آن کد تعرفه اصلاً در گروه کالایی ۲۷ قرار دارد که اصلا وارداتش مجاز نیست. در واقع این کالا می‌آید در ردیف طرح‌های دیگر طبقه‌بندی و اظهار می‌شود و پیرو آن با ارزش‌گذاری‌های غیر واقعی، یعنی «خلاف‌اظهاری» و «کم‌اظهاری»؛ مثلا یک پارچه‌ای که ارزشش 3 تا 3/5 دلار است بین یک دلار و ۳۰ سنت تا ۱.۵ دلار ارزش‌گذاری می‌شود. در مرحله اول ضرر به دولت به عنوان بیت المال وارد می‌شود. عوارض کمتری پرداخت می‌شود. ثانیا تولیدکننده داخلی که به امید اشتغال در کشور تولید راه‌اندازی کرده است، متضرر می‌شود. زمینه ورشکستگی و بیکاری کارگران فراهم می‌شود.

وی افزود:106 واحد تولیدی پارچه رومبلی وجود دارد که اکثراً در یزد به فعالیت می‌پردازند و 10 هزار شغل مستقیم در  شرکت‌‌های مذکور به وجود آمده است.

به گفته سجادی، یک ابهام و سوال برای انجمن صنایع نساجی ایران وجود دارد که چرا نرخ ارز در اظهارنامه‌های وارداتی مبلغ 4200 تومان ثبت می‌گردد اما در حال حاضر اکثر کالاهای وارداتی با نرخ نیما و آزاد وارد کشور می‌گردد؟

دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران تصریح کرد: در گمرک، کالای وارداتی با نرخ 422 تومان ارزش‌گذاری می‌شود و بر مبنای این ارز 4200 تومان مالیات ارزش افزوده از واردکننده اخذ می‌گردد؛ همچنین بر مبنای نرخ ارز 4200 تومانی،حقوق و عوارض گمرکی اخذ می‌شود و در کل وقتی این پازل را کنار هم قرار می‌دهیم، می‌بینیم در واقع دولت به واردات سوبسید می‌پردازد!
 
در این جلسه حسن همتی- تولیدکننده پارچه رومبلی-  با اشاره به مکاتبات چند باره‌اش با گمرک برای حل این مسئله گفت: گمرک برای راضی کردن ما و انجمن نساجی و دیگر واحد‌های تولیدی سه بخشنامه تعیین ماهیت کالا اعلام کردند. اما مشکل از پایه حل نشده است.
 
این تولید کننده نمونه پارچه رومبلی افزود: مشکلی که ما در گمرک داریم این است که تخلفات یا اشتباه در برداشت فقط برای چند شرکت خاص در گمرک شهریار انجام می‌شود؛ مثلا ارزشی که در سامانه برای آن کالا تعریف شده ۳.۵ تا ۴ دلار است و در سایر گمرکات با این قیمت اخذ می‌شود، ولی برای شرکت‌های خاص در این گمرکات از قیمت ۱.۳۰ تا ۱.۵ دلار اخذ می‌شود؛ اینجا هم حق بیت المال ضایع می‌شود هم حقوق عامه دولت از بین می‌رود. اتفاقی هم که برای واحد‌های تولید می‌افتد بیکاری کارگران و ورشکستگی است.
 
وی در پایان گفت: یک واردکننده برای عوارض گمرکی برای هر متر پارچه بابت ۳۲ درصد، ۴ درصد ارزش بازرگانی و ۹ درصد ارزش افزوده رقم ۲۱۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان تنها واریز می‌کند! من تولیدکننده، ولی بابت هر متر پارچه ۹ درصد فقط مالیات ارزش افزوده یعنی رقمی بین ۶ تا ۱۰ هزار تومان باید واریز کنم. عملا این رقابت سالم نیست و عرصه برای تولیدکننده از بین می‌رود.
 
ارونقی در این نشست با تشریح چرخه واردات گفت: هر کالایی که می‌خواهد وارد کشور شود طبق ماده ۸ قانون مقررات صادرات و واردات باید ثبت سفارش را از وزارت صنعت، معدن و تجارت اخذ کند. بعد از اینکه کالا رسید، در گمرک اظهار و تشریفات آن انجام شود. یکی از مواردی که مربوط به گمرک می‌شود کنترل و مطابقت کالای اظهاری با اسناد و مدارک مربوطه و مجوزی که برای آن کالا صادر شده است. در خصوص برخی کالا‌ها خود گمرک اطلاعاتی در مورد آن ندارد. حتما باید مراجع زیربط و ذیصلاحی که تخصصی هستند، اظهارنظر کنند.
 
معاون فنی و امور گمرکی کشور افزود: آزمایشگاه‌های استاندارد در خصوص این مورد اظهار نظر می‌کنند. ممکن است ردیف تعرفه‌ها فرق کند. گمرک خودش آزمایشگاهی ندارد و حتی اگر شما یک پارچه‌ای را به من که بالاترین مقام گمرک هستم نشان دهید شاید، چون امر تخصصی است در خصوص نوع بافت و اجزای این پارچه و الیاف تشکیل‌دهنده نتوانم اظهار نظر کنم. این وظیفه آزمایشگاه است. گمرک فقط آن کالای ارزیابی شده را با اسناد و مدارک مطابقت می‌دهد و ماخذ کالا را مشخص می‌کند.
 
ارونقی در ادامه با اشاره مجری ناظر به نامه‌ای که انجمن نساجی به گمرک زده و تخلفاتی را طرح کرده است گفت: بله در جریان هستم؛ این‌ها مربوط به شرکت سافرا تجارت است. زمانیکه تفاوت تعرفه زده می‌شود و ماخذ تغییر می‌کند، صاحب کالا اختیار این کار را دارد که قسمتی از کالایش را در گمرک نگه دارد و مابقی را ترخیص کند. درباره همان شرکتی که نام بردم مطالبه‌نامه کسر دریافتی زده و مابه تفاوت را وصول کردند. ۱۸ کانتینر از شرکت مزبور در گمرک است. این ۱۸ کانتینر بابت مابه تفاوت احتمالی گمرک نگه داشته تا تعیین تکلیف شود.
 
وی در پایان گفت: حتما جلوی قاچاق پارچه رومبلی را خواهیم گرفت.
 
در انتهای این نشست تقی‌پور از همکاری با گمرک گفت: آزمایشگاه‌های همکار که از طرف سازمان ملی استاندارد تایید صلاحیت می‌شوند در اختیار گمرکات اجرایی قرار می‌گیرند و اسامی آن‌ها به گمرکات داده می‌شود. گمرکات می‌توانند برای تعیین تعرفه از خدمات آزمایشگاه استفاده کنند. هر سوالی که گمرک بخواهد انجام دهد، حق قانونی گمرک است. برای اینکه کشف و هویدا کند این کالا در چه ردیف تعرفه‌ای باید بنشیند.
 
 مدیر کل ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد افزود: ما در استاندارد به آزمایشگاه‌های همکارمان اعلام کردیم به دلیل اینکه مسئولیت تعیین ماهیت و اینکه این کالای وارداتی مشمول چه ردیف تعرفه‌ای می‌شود با گمرک است، کاملا به سوالات گمرک پاسخ دهند. در نهایت امر هیچ آزمایشگاهی حق اعلام کاربرد ندارد.

چاپ این صفحه